Genel Bilgi
| Birim | SOSYAL BİLİMLER ENSTİTÜSÜ | 
| TÜRKÇE EĞİTİMİ (YL) (TEZLİ) | |
| Kod | TUR709 | 
| Ad | Dilbilgisi, Dilbilim ve Dil Öğretimi Terminolojisi | 
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı | 
| Dönem | Güz | 
| Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) | 
| AKTS | 6 AKTS | 
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi | 
| Eğitim Dil | Türkçe | 
| Seviye | Yüksek Lisans Dersi | 
| Tür | Normal | 
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim | 
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. FARUK YILDIRIM | 
| Dersin Öğretim Elemanı | Prof. Dr. FARUK YILDIRIM
                                                    (Güz)
                                                    (A Grubu)
                                                    (Sor. Öğr. Ele.) | 
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, dil eğitimi ile ilgili alanlarda kullanılan kavramlara dair terimlerin doğru anlamlarla kullanılmasını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Dil eğitiminin kavram alanını oluşturan başlıca disiplinler; dil eğitiminin temel kavramları; okuma, dinleme, yazma, konuşma eğitimiyle ilgili kavramlar; metin bilgisi, kelime hazinesi ve dilbilgisiyle ilgili kavramlar; dil eğitimiyle dolaylı ilişkisi olan alanlardan (edebiyat, iletişim, felsefe, psikoloji, bilişsel bilimle vb.) dil eğitimine aktarılan kavramlar; dilbilim alanında kullanılan temel kavramlar; sözü edilen kavramlara ilişkin Türkçe terimler ile bu terimlerin İngilizce, Fransızca, Almanca, Rusça karşılıkları.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Derste tanıtılacaktır.
Notlar
Derste tanıtılacaktır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları | 
|---|---|
| ÖÇ01 | Dil öğretimiyle ilgili terimleriı doğru biçimde kullanır. | 
| ÖÇ02 | Dilbilgisi ile ilgili terimleri doğru biçimde kullanır. | 
| ÖÇ03 | Dilbilimle ilgili terimleri doğru biçimde kullanır. | 
| ÖÇ04 | Dil edinimi ile ilgili terimleri doğru biçimde kullanır. | 
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey | 
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türkçe Eğitimi alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 5 | 
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Türk Dili alanındaki bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilir ve derinleştirebilir. | 5 | 
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanın ilişkili olduğu dil bilim, kullanımbilim ve felsefe gibi disiplinlerin arasındaki etkileşimi kavrayabilir. | 5 | 
| PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilir. | 5 | 
| PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ve Türk Dili alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgiler ile bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler oluşturabilir. | 5 | 
| PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Türkçe Eğitimi ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilir. | 3 | 
| PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilir. | 3 | 
| PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve sorumluluk alarak çözüm üretebilir. | 3 | 
| PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi ile ilgili sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapabilir. | |
| PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Türkçe Eğitimi alanında edindiği bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilir ve öğrenmesini yönlendirebilir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışı gruplara yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir biçimde aktarabilir. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkilendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceleyebilir, geliştirebilir ve gerektiğinde değişmek üzere harekete geçebilir. | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az B2 düzeyinde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurabilir. | 2 | 
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe Eğitiminin gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımıyla birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilir. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimiyle ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilir. | |
| PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Türkçe Eğitimi alanında özümsediği bilgiyi problem çözme ve/veya uygulama becerilerini disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | 
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler | 
|---|---|---|---|
| 1 | Dil edinimi ile ilgili terimler | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 2 | Dil öğretimi ile ilgili terimler | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 3 | Okuma ile ilgili terimler | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 4 | Yazma ile ilgili terimler | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 5 | Dinleme ile ilgili terimler | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 6 | Konuşma ilgili terimler | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 7 | Dilbilim terimleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap | 
| 8 | Ara Sınavlar | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 9 | Ruhdilbilim ve toplumdilbilim terimleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 10 | Anlambilim terimleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 11 | Metindilbilim terimleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 12 | Sesbilim ve ses bilgisi terimleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 13 | Biçim bilgisi terimleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 14 | Söz dizimi terimleri | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma | 
| 15 | Genel değerlendirme | Kaynak inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma | 
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Kaynak inceleme | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav | 
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
| Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi | 
|---|---|---|
| 1. Ara Sınav | 100 | 40 | 
| Genel Değerlendirme | ||
| Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 | 
| 1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 | 
| Genel Toplam | - | 100 | 
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) | 
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 | 
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 | 
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 10 | 10 | 
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 10 | 10 | 
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 25 | 25 | 
| Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||