Genel Bilgi
Kod | FDB1725 |
Ad | Gelişimsel Din Eğitimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Aslıhan ATİK |
Dersin Amacı / Hedefi
Sağlıklı bir din eğitiminin gerçekleştirilmesi her şeyden önce bu alanda yapılan çalışmaların dini, psikolojik ve pedagojik bütünlük göstermesine bağlıdır. Din eğitimi, öğretilen dinin içeriği açısından teolojiden, özellikle çocuk teolojisinden, çocuğun bulunduğu gelişim dönemlerini daha iyi anlamak için psikolojiden, öğrenme ve öğretme yöntemleri açısından pedagojiden faydalanmak durumundadır. Başarılı bir din eğitiminin; öncelikle gelişimsel olarak çocuğun hangi dönemde olduğunu tespit etmesi, ardından söz konusu dönemin genel gelişim özelliklerini ortaya koyması gerekmektedir. Çocukların fiziksel, bilişsel, dil, psiko-sosyal ve dini açıdan hangi gelişim sürecinde oldukları, her gelişim döneminin genel özelliklerinin ne olması gerektiği, bunları desteklemek için pratik olarak nelerin yapılması gerektiğinin bilinmesi sağlıklı bir din eğitiminin yapılabilmesinin vazgeçilmez unsurlarıdır. Bu anlamda teoloji, psikoloji ve pedagojinin din eğitiminin vazgeçilmez unsurları olduğu temel ilkesinden hareket ederek Gelişimsel Din Eğitimi dersi içeriği oluşturulacaktır.
Dersin İçeriği
Gelişim ve ilgili temel kavramlar, gelişimi etkileyen faktörler, gelişim alanları, bilişsel gelişim, dini gelişim, kişilik gelişimi, ahlak gelişimi, çocuk maneviyatının, maneviyatın temel kavramları, din eğitimi, din eğitiminin psikolojik temelleri
Dersin Ön Koşulu
Her hangi bir ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Coles, R. (1990).The Spiritual Life of Children. Boston: Houghton Mifflin.
Notlar
Dam, H. (2015). Din Eğitiminde Manevi Boyut. İstanbul: Dem Yayınları. Elkind, D. (1964). The Child’s Conception of His Religious Identity. Leman Vitae: International Review of Religious Education. Elkind, D. (1970). The Origins of Religion in the Child. Review of Religious Research. Goldman, R. (1963).The Development of Religious Thinking. London: Learning for Living. Köylü, M. (2020). Çocukluk Dönemi Din Eğitimi. Ankara: Nobel Yayınları. Senemoğlu, N. (2012). Gelişim, Öğrenme ve Öğretim- Kuramdan Uygulamaya-. Ankara: Anı Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. |
ÖÇ02 | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. |
ÖÇ03 | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. |
ÖÇ04 | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | 3 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gelişimsel Din Eğitimi Nedir? Temel kavramları ve ilgili kaynakları inceleme, tartışma | Din Eğitimi Nedir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Geleneksel gelişim ve ömür boyu gelişim yaklaşımları, gelişim ile ilgili kavramlar ve ilkelerin tanımlanması. | Gelişim Nedir? | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dini gelişim alanının tanımlanması | Dini Gelişim | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Çocuk Maneviyatı alanın tanımlanması-1 | Çocuk Maneviyatı-1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Çocuk Maneviyatı alanın tanımlanması-2 | Çocuk Maneviyatı -2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Çocukta Dinin Kaynağı | Dinin Kaynağı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Çocukta Dini Gelişim İlkeleri | Gelişim İlkeleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Bireysel Çalışma A | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
9 | Çocukta Dini İnanç ve Tasavvurların Gelişimi – Allah tasavvuru | Allah Tasavvuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Çocukta Dini İnanç ve Tasavvurların Gelişimi – Kutsal Kitap Tasavvuru | Kutsal Kitap Tasavvuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Çocukta Dini İnanç ve Tasavvurların Gelişimi – Peygamber tasavvuru | Peygamber tasavvuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Çocukta Dini İnanç ve Tasavvurların Gelişimi – Melek tasavvuru | Melek Tasavvuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Çocukta Dini Tecrübe Gelişimi- Dua | Dua Tasavvuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Çocukta Dini Tecrübe Gelişimi- İbadet | İbadet Tasavvuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | Çocukta Dini Tecrübe Gelişimi- Ölüm | Ölüm Tasavvuru | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma-1 | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel Çalışma-3 | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |