GM647 Yemeklik Yağların Analitik Kalite Kontrolü

6 AKTS - 2-2 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YL)
Kod GM647
Ad Yemeklik Yağların Analitik Kalite Kontrolü
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 2-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Uygulamalı Ders
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, yağ kalite kontrolü temel prensiplerine ilişkin temel bilgi, deneysel verilerin doğruluk ve kesinliğini ile yağların analiz yöntemlerinde yararlı olan teknikleri belirleme becerisi kazanmaktır. Bu genel amaç doğrultusunda aşağıdaki öğrenme çıktılarının kazanılması beklenilmektedir.

Dersin İçeriği

Bu ders, yağlı tohumlar ve yağlı meyvelerden numune alma yöntemleri, ham ve rafine yağlara uygulanan analizler, zeytinyağı saflık ve kalite kriterleri ile duyusal analiz testleri, ilgili ulusal ve uluslarası düzenlemeler, standartlar, tebliğler ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Shahidi, F. (2020), Edible Oil And Fat Products: Chemistry, Properties, And Safety Aspects. F. Shahihidi, (Eds.) Bailey’s Industrial Oil and Fat Products, seventh Edition, 1-559 pp, John Wiley and Sons, ISBN:978-1-119-25788-2, USA

Notlar

Öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders materyali.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yağlı hammaddeleri ile bitkisel ve hayvansal yağlardan temsili numune alma süreçlerini açıklar
ÖÇ02 Bitkisel ve hayvansal ham ve rafine yağların üretim süreçlerinde kalite sağlama prensiplerini kavrar
ÖÇ03 Bitkisel ve hayvansal yağ kalitesine ilişkin analiz sonuç raporunu yorumlar
ÖÇ04 Yemeklik yağ kalite kontrolünde olası problemlere çözüm önerileri hakkında fikir geliştirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Yağlı tohum, yağlı meyvelerden numune alma yöntemleri Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar
2 Yağlardan numune alma yöntemleri Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Örnek Olay
3 Yağlı tohumlara uygulanan analizler (yağ ve nem tayini) Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Beyin Fırtınası
4 Yağlı meyveler uygulanan genel analizler dane ve meyve özelliklerinin belirlenmesi, olgunlaşma indeksi) Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması
5 Ham ve rafine yağlara uygulanan genel analizler (Özgül ağırlık, kırılma indisi, uçucu madde ve eterde çözünmeyen yabancı maddeyi belirleme) Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Örnek Olay
6 Zeytinyağında UV özgül absorbansı belirleme (Kalite testi) Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Problem Çözme
7 Yağlarda peroksit sayısı ve Serbest yağ asitlerini belirleme (kalite testi) Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Altı Şapka
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 Yağlarda Konjuge dienler, p-anisidine değeri belirleme (yağlarda oksidasyon takibi) Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Örnek Olay
10 Sabunlaşan/sabunlaşmayan madde ve sabunlaşma sayısını belirleme Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Örnek Olay
11 Krismer sayısı, bellier indisini belirleme Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması
12 İyot sayısını belirleme Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması
13 Yağ asitlerini belirleme Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması
14 Yağların fenolik bileşikler, tokoferol ile klorofil ve karetenoid içeriklerinin belirlenmesi Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Bireysel Çalışma
15 Sonuçların tebliğ ve standartlara göre yorumlanması Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar, Grup Çalışması, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Sözlü Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 2 2
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 12 12
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 28 28
Toplam İş Yükü (Saat) 154
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,16
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 07.03.2025 03:03