Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
Kod | GM0024 |
Ad | Kızartma Yağı Üretim Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kızartma yağları işleme teknolojisi prensiplerine ilişkin temel bilgiler ile kızartma yağlarının değerlendirilmesine ve atık yönetimine yönelik yararlı teknikleri belirleme becerisi kazanmaktır. Bu genel amaç doğrultusunda aşağıdaki öğrenme çıktılarının kazanılması beklenilmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, kızartma yağları ve kızartılan üründe oluşan değişimler, kızartma yağlarında istenilen nitelikler ve kalite kontrol kriterleri ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Gupta, M.K., 2020. Frying oils. Bailey’s Industrial Oil and Fat Products, 7th Edition, Six Volume Set. Edited by Fereidoon Shahidi. John Wiley & Sons, Inc. USA
Notlar
Sahin, K., Bilici, S. 2024 Kızartma ile Oluşan Isıl Proses Kirleticileri ve Sağlık Etkileri . Uludağ Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dergisi. 38(1), s. 283-300
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Kızartma yağı üretim teknolojisindeki süreçleri açıklar |
ÖÇ02 | Kızartma yağı dizaynı için kullanılan yağ çeşitleri arasındaki ilişkiyi kavrar |
ÖÇ03 | Kızartma yağı üretim süreçlerinde kalite sağlama prensiplerini kavrar |
ÖÇ04 | Kızartma yağı atık yönetimi konusunda olası problemlere çözüm önerileri hakkında fikir geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Kızartma yağı üretimi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Kızartma yağlarında istenilen nitelikler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay, Altı Şapka |
3 | Kızartma amacıyla kullanılan katı ve sıvı yağların kontrol kriterleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Kızartma çeşitleri 1 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası |
5 | Kızartma çeşitleri 2 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Kızartma meknanizması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
7 | Kızartma ekipmanları | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Kızartma işleminin etkileri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
10 | Yağda oluşan değişiklikler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Kızartılan üründe oluşan değişiklikler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Kızartma sırasında oluşan ürünlerin sağlığa etkisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Altı Şapka |
13 | Kızartma yağlarının depolanması ve transferi ve atık yağ yönetimi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
14 | Kızartma yağları ve gıda güvenliği açısından değerlendirilmesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Kızartma yağlarının stabilitesi ve zenginleştirilmesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |