Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
Kod | GM0023 |
Ad | Yağ Sanayi Atıklarının Değerlendirilmesi ve Atık Yönetimi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yağ sanayii atıkları konusun ilişkin temel bilgiler ile gıdaların yağ sanayi atıklarının ve yan ürünlerinin değerlendirilmesine ve atık yönetimine yönelik yararlı teknikleri belirleme becerisi kazanmaktır. Bu genel amaç doğrultusunda aşağıdaki öğrenme çıktılarının kazanılması beklenilmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, yağ sanayii atıkları, yağ sanayi atıklarını değerlendirme olanakları, yağ teknolojisi yan ürünlerinin ticari kullanım alanları ve atık yönetimine ilişkin bilgilerden oluşmaktadır
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Demir Erkut Veli, 2015, Bitkisel Yağ Sanayi Atıklarından Biyodizel Üretimi, Ege Üniversitesi Mühendislik Fakültesi, Gıda Mühendisliği Bölümü, İzmir
Notlar
Pelitli, V ve Köroğlu, H. J. 2024. Atık Yağ Rafinasyon Tesisleri için Saha Çalışmasına Dayalı Atık Üretim Faktörlerinin Geliştirilmesi, Proses ve Proses Dışı Atık Yönetiminin Değerlendirilmesi. Journal of Politeknik. DOI: 10.2339/politeknik.1316298.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yağ teknolojisi yan ürünlerinin üretim süreçlerini ayırt eder |
ÖÇ02 | Yağ sanayii atıklarının değerlendirilme yöntemlerindeki süreçleri açıklar |
ÖÇ03 | Yağ teknolojisinde atık yönetimine ilişkin bilgileri kavrar |
ÖÇ04 | Yağ teknolojisi yan ürünleri ve atıklarının ticari kullanım alanları ve değerlendirilmesine ilişkin fikir geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bitkisel yağlar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Bitkisel atık yağlar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Bitkisel atık yağların geri kazanım yöntemleri ve yeniden kullanılma olanakları | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Atık yağ kontrolü yönetmeliği | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Altı Şapka |
5 | Atık yağ kabul kriterleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Lesitin üretimi ve kullanımı | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Ekstraksiyon atıklarının değerlendirilmesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Nötralizasyon ve ağartma atıklarının değerlendirilmesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Atık yağlardan sıvı yakıt üretimi (biyodizel) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
11 | Çözgen geri kazanım yöntemleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Deodorizasyon distilatının işlenmesi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Pirina yağı üretimi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
14 | Yağ teknolojisi yan ürünlerinin kullanım alanları 1 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Yağ teknolojisi yan ürünlerinin kullanım alanları 2 | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Sözlü Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |