Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
Kod | GM0021 |
Ad | Phenolic Compounds & Antioxidants in Foods |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | İngilizce |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, yağların ve yağ içeren gıdaların antioksidan özelliklerinin geliştirilmesine ilişkin temel bilgi ile gıdaların bu yöntemle fonksiyonel özelliklerinin geliştirilmesine yönelik yararlı teknikleri belirleme becerisi kazanmaktır. Bu genel amaç doğrultusunda aşağıdaki öğrenme çıktılarının kazanılması beklenilmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders, gıdalardaki ve özellikle yağ hammaddelerindeki fenolik bileşiklerin oluşumu, fenolik bileşiklerin gıdalardaki antioksidan etki mekanizmaları ve fonksiyonel özelliklerine ilişkin bilgilerden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Hudson, B. J. F. 2020. Food Antioxidants. Elsevier Applied Science. 317s.
Notlar
Keceli Mutlu, T., Capanoğlu, E., Bestepe, S. K., (2017). Phenolic Compounds in Olives and Olive oil and Their Bioavalaibality. A. Kiritsakis and Shahihidi, F, (Eds), Olives and Olive Oil As Functional Foods, ISBN:9781119135319, 457-470 pp Wiley, USA
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Gıdaların fonksiyonel özellikleri ile fenolik bileşikler ve antioksidanlar arasındaki ilişkiyi kavrar |
ÖÇ02 | Yağ hammadelerinde fenolik bileşiklerin oluşumu mekanizmalarını açıklar |
ÖÇ03 | Yağ hammadelerinde bulanan fenolik bileşiklerin antioksidan aktivitesinde etkili süreçleri ayırt eder |
ÖÇ04 | Yağ teknolojisi alanında fenolik bileşiklerin antioksidan olarak kullanımına ilişkin olası problemlere çözüm önerileri hakkında fikir geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Gıdalardaki fenolik bileşiklere ve antioksidanlara giriş | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Fenolik bileşiklerin gıda biyolojik değeri ve işlevselliği üzerine etkileri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
3 | Zeytin ve diğer meyvelerdeki fenolik bileşikler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Yağlı tohumlar ve diğer gıdalardaki fenolik bileşikler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Yağ işlemenin fenolik bileşikler üzerine etkisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Zeytin ve zeytinyağında bulunan fenolik bileşikler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Zeytinyağında bulunan fenolik bileşenlerin miktarını etkileyen faktörler | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Problem Çözme |
8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Gıdalardaki fenolik bileşiklerin ekstraksiyonu ve tayini (UV, HPLC ve diğer yöntemler) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Fenolik bileşiklerin antioksidan potansiyeli | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | Oksidasyon, serbest radikaller ve antioksidanlar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Gıda antioksidanlarının etki mekanizması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
13 | Gıdalardaki antioksidan aktiviteyi belirleme yöntemleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Doğal gıda fenolik antioksidanları ile sentetik fenolik antioksidanların aktivitelerinin karşılaştırılması | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
15 | Fenolik antioksidanların gıdaların fonksiyonel özellikleri üzerine etkisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Altı Şapka |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |