GM005 Zeytinyağı İşleme Teknolojisi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YL)
Kod GM005
Ad Zeytinyağı İşleme Teknolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı, kaliteli zeytinyağı üretimine ilişkin temel bilgileri kavrayarak, yağ işleme teknolojisindeki yeni gelişmeleri takip etme ve yağ kalitesinin korunması için olası problemlere çözüm becerisi kazanmaktır.

Dersin İçeriği

Bu ders, zeytinyağı elde edilmesinde kullanılan sistemler, kaliteli zeytinyağı üretimi ile zeytinyağının ambalajlanması ve depolanması, zeytinyağlarının kalite ve saflık kriterleri ve duyusal analizi ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

YOK

Kaynaklar

Kiritsakis, A., Keceli Mutlu, T., Kiritsakis, K., 2020. Olive Oil, F. Shahihidi, (Eds.) Bailey’s Industrial Oil and Fat Products, seventh Edition, 307-345 pp, John Wiley and Sons, ISBN:978-1-119-25788-2, USA

Notlar

Keçeli Mutlu T., 2023. Food Safety for Olive Oil. “Proceedings of the XIV International Scientific Agricultural Symposium Agrosym 2023”, bildiri kitapçığı, 682-685 pp, 05-08 Ekim 2023, Jahorina, Bosnia-Herzegonia Kiritsakis A., Keçeli Mutlu T., Anousakis, C., 2023. Olive Oil as Functional Food. “V. International Agricultural, Biological & Life Science Conference” bildiri kitapçığı, 1472-1475, pp. 18-20 September 2023, Edirne/Türkiye


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Zeytinyağı üretim teknolojisinde uygulanan süreçlerin açıklar
ÖÇ02 Zeytinyağı üretim süreçlerinde kalite sağlama prensiplerini kavrar
ÖÇ03 Ulusal ve uluslararası düzeyde zeytinyağı sektörünün gelişimini takip eder
ÖÇ04 Zeytinyağı teknolojisi alanında olası teknolojik problemlere çözüm önerileri hakkında fikir geliştirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar.
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Zeytinyağı çeşitleri Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Zeytinyağı kalitesini etkileyen faktörler Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Zeytinyağı üretim aşamaları Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
4 Ön işlemler Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Yağ ve karasuyun katıfazdan ekstraksiyonu Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması
6 Klasik (pres) ve modern (snatrifiüj, 2, 2,5 ve 3 fazlı ) yöntemler, Malaksasyon sırasında uygulanan verim arttırıcı teknikler; Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Seçiçi filtrasyon sinolea yöntemi, İşleme Sistemlerinin Zeytinyağı Kalitesine Etkisi Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Benzetim
8 Ara Sınav Sınava hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav
9 Yağ ve kara suyun birbirinden ayrılmas Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Altı Şapka
10 Zeytinyağı Elde Edilmesinde yapılan Hatalar ve Yağ Kalitesinin İyileştirilmesi Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Altı Şapka
11 Zeytinyağı üretimi sırasında yapılması gereken analitik kontroller Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Erken hasat zeytinyağları Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Zeytinyağında Ambalajlalama ve Depolama Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Zeytinyağı işleme teknolojisinde yeni gelişmeler ve Türkiyede zeytinyağı Enstrisi Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası
15 Zeytinyağında, Saflık Kriterleri, Kalite Kontrol Analizleri ve Duyusal Analiz Kaynak tarama ve okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Altı Şapka
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınav Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 06.03.2025 04:15