Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
GIDA MÜHENDİSLİĞİ (YL) | |
Kod | GM005 |
Ad | Zeytinyağı İşleme Teknolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. TÜRKAN KEÇELİ MUTLU
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, kaliteli zeytinyağı üretimine ilişkin temel bilgileri kavrayarak, yağ işleme teknolojisindeki yeni gelişmeleri takip etme ve yağ kalitesinin korunması için olası problemlere çözüm becerisi kazanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, zeytinyağı elde edilmesinde kullanılan sistemler, kaliteli zeytinyağı üretimi ile zeytinyağının ambalajlanması ve depolanması, zeytinyağlarının kalite ve saflık kriterleri ve duyusal analizi ile ilgili bilgilerden oluşmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Kiritsakis, A., Keceli Mutlu, T., Kiritsakis, K., 2020. Olive Oil, F. Shahihidi, (Eds.) Bailey’s Industrial Oil and Fat Products, seventh Edition, 307-345 pp, John Wiley and Sons, ISBN:978-1-119-25788-2, USA
Notlar
Keçeli Mutlu T., 2023. Food Safety for Olive Oil. “Proceedings of the XIV International Scientific Agricultural Symposium Agrosym 2023”, bildiri kitapçığı, 682-685 pp, 05-08 Ekim 2023, Jahorina, Bosnia-Herzegonia Kiritsakis A., Keçeli Mutlu T., Anousakis, C., 2023. Olive Oil as Functional Food. “V. International Agricultural, Biological & Life Science Conference” bildiri kitapçığı, 1472-1475, pp. 18-20 September 2023, Edirne/Türkiye
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Zeytinyağı üretim teknolojisinde uygulanan süreçlerin açıklar |
ÖÇ02 | Zeytinyağı üretim süreçlerinde kalite sağlama prensiplerini kavrar |
ÖÇ03 | Ulusal ve uluslararası düzeyde zeytinyağı sektörünün gelişimini takip eder |
ÖÇ04 | Zeytinyağı teknolojisi alanında olası teknolojik problemlere çözüm önerileri hakkında fikir geliştirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendsiliği alanlarında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir ve derinleştirir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası ilişkiyi kavrar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinlerarası bilgileri sentezleyerek yorumlar ve yeni bilgi üretir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümler. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliği alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapar. | |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Gıda mühendisliği alanındaki edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirisel bir yaklaşımla değerlendirir ve öğrenmesini yönlendirir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B2 Genel Düzeyi´nde kullanarak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda mühendisliği alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinlerarası çalışmalarda kullanır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Zeytinyağı çeşitleri | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Zeytinyağı kalitesini etkileyen faktörler | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Zeytinyağı üretim aşamaları | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Ön işlemler | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Yağ ve karasuyun katıfazdan ekstraksiyonu | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Klasik (pres) ve modern (snatrifiüj, 2, 2,5 ve 3 fazlı ) yöntemler, Malaksasyon sırasında uygulanan verim arttırıcı teknikler; | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Seçiçi filtrasyon sinolea yöntemi, İşleme Sistemlerinin Zeytinyağı Kalitesine Etkisi | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Benzetim |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Yağ ve kara suyun birbirinden ayrılmas | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Altı Şapka |
10 | Zeytinyağı Elde Edilmesinde yapılan Hatalar ve Yağ Kalitesinin İyileştirilmesi | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Altı Şapka |
11 | Zeytinyağı üretimi sırasında yapılması gereken analitik kontroller | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Erken hasat zeytinyağları | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Zeytinyağında Ambalajlalama ve Depolama | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Zeytinyağı işleme teknolojisinde yeni gelişmeler ve Türkiyede zeytinyağı Enstrisi | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Zeytinyağında, Saflık Kriterleri, Kalite Kontrol Analizleri ve Duyusal Analiz | Kaynak tarama ve okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Altı Şapka |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |