Genel Bilgi
Kod | GM571 |
Ad | Gıdalarda Mikotoksinler ve Analiz Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Küflerin ürettiği ikincil bir metabolit olan mikotoksinlerin gıda güvenliği açısının yanı sıra gıda endüstrisinde ve ihracattataki önemi, bulunduğu gıdalar, oluşum koşulları, detoksifikasyon çalışmaları, kullanılan yöntemler ve son gelişmelerin verilmesi amaçlanmıştır.
Dersin İçeriği
Küflerin ürettiği ikincil bir metabolit olan mikotoksinlerin tanıtımı yapıldıktan sonra gıda güvenliği açısınıdan yarattığı ekonomik ve sağlık sorunları ele alınmaktadır.Bunun yanı sıra gıda endüstrisinde ve ihracattataki önemi, bulunduğu gıdalar ve çeşitliliği anlatılmaktadır.Gıdalara hasat depolama ve dağıtım sırasında bulaşan küfler hakkında bilgi verilip mikotoksin oluşum koşulları ve bunların engellenebilme koşulları detaylandırılmaktadır. Gıdada bulunması durumunda insan ve hayvan beslenmesinde minimum seviyelere indirilebilmesi için araştırılan ve uygulanan detoksifikasyon çalışmaları anlatılmaktadır. Gıda ve yemlerde mikotoksin ve küf varlığının gösterilmesinde kullanılan analiz yöntemleri verilmektedir. Son gelişmelerden haberdar edilmesi için ödev ve makale çalışmaları yapılmaktadır..
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Dijksterhuis, J., Samson, R. A. (Eds.). (2007). Food mycology: a multifaceted approach to fungi and food. CRC Press.
Notlar
ders notları ve slaytlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Patojenik küfler ,hücresel yapıları ve biyosentez yollarını öğrenir |
ÖÇ02 | Mikotoksin çeşitleri, bulunduğu gıdalar ve üreten küfler hakkında bilgi sahibi olur |
ÖÇ03 | Gıdalarda küf gelişimi ve mikotoksin oluşumunu etkileyen faktörleri öğrenir |
ÖÇ04 | Gıdalarda küf gelişiminin engellenmesi ve mikotoksin detoksifikasyon yöntemlerini öğrenir |
ÖÇ05 | Gıdalarda mikotoksin analizlerinde kullanılan yöntemleri öğrenir dersin içeriği ile ilgili son gelişmeleri takip eder |
ÖÇ06 | dersin içeriği ile ilgili son gelişmeleri takip eder ve yabancı dilini ilerletir |
ÖÇ07 | dersin içeriği ile ilgili sorunları çözme konusunda alt yapısını güçlendirir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 4 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Patojenik küfler ve hücresel yapıları | çeşitli kitaplardan ve hazırlanan notlardan yararlanma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
2 | Patojenik küfler ve ve biyosentez yolları | seçilen bir kitaptan anlatım | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Mikotoksin tanım ve çeşitleri | hazırlamış olduğum slightlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
4 | Mikotoksinlerin, bulunduğu gıdalar ve çeşitleri | hazırlamış olduğum slightlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
5 | Mikotoksin üreten küfler (1) | hazırlamış olduğum slightlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
6 | Mikotoksin üreten küfler (2) | hazırlamış olduğum slightlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması |
7 | Gıdalarda küf gelişimi ve mikotoksin oluşumunu etkileyen faktörler(1) | bir kaç kitap ve çeşitli bu konuda yapılmış makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Gıdalarda küf gelişimi ve mikotoksin oluşumunu etkileyen faktörler(2) | bir kaç kitap ve çeşitli bu konuda yapılmış makaleler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
10 | Gıdalarda küf gelişiminin ve mikotoksin sentezinin engellenmesi(1) | Konuyla ilgili çeşitli kitap ve makaleler, kitapta yazılan bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
11 | Gıdalarda küf gelişiminin ve mikotoksin sentezinin engellenmesi(2) | Konuyla ilgili çeşitli kitap ve makaleler, kitapta yazılan bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Mikotoksin detoksifikasyon yöntemleri (1) | Konuyla ilgili çeşitli kitap ve makaleler, kitapta yazılan bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
13 | Mikotoksin detoksifikasyon yöntemleri (2) | Konuyla ilgili çeşitli kitap ve makaleler, kitapta yazılan bölümler. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Gıdalarda mikotoksin analizlerinde kullanılan yöntemler | hazırlamış olduğum slightlar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar |
15 | Gıdalarda mikotoksin analizlerinde kullanılan yöntemler ve son gelişmeler | hazırlamış olduğum slightlar ve son 5 yılda yayımlanmış yabancı dildekiakaleler | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |