GM571 Gıdalarda Mikotoksinler ve Analiz Yöntemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod GM571
Ad Gıdalarda Mikotoksinler ve Analiz Yöntemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. IŞIL VAR ÖNGEL (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Küflerin ürettiği ikincil bir metabolit olan mikotoksinlerin gıda güvenliği açısının yanı sıra gıda endüstrisinde ve ihracattataki önemi, bulunduğu gıdalar, oluşum koşulları, detoksifikasyon çalışmaları, kullanılan yöntemler ve son gelişmelerin verilmesi amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

Küflerin ürettiği ikincil bir metabolit olan mikotoksinlerin tanıtımı yapıldıktan sonra gıda güvenliği açısınıdan yarattığı ekonomik ve sağlık sorunları ele alınmaktadır.Bunun yanı sıra gıda endüstrisinde ve ihracattataki önemi, bulunduğu gıdalar ve çeşitliliği anlatılmaktadır.Gıdalara hasat depolama ve dağıtım sırasında bulaşan küfler hakkında bilgi verilip mikotoksin oluşum koşulları ve bunların engellenebilme koşulları detaylandırılmaktadır. Gıdada bulunması durumunda insan ve hayvan beslenmesinde minimum seviyelere indirilebilmesi için araştırılan ve uygulanan detoksifikasyon çalışmaları anlatılmaktadır. Gıda ve yemlerde mikotoksin ve küf varlığının gösterilmesinde kullanılan analiz yöntemleri verilmektedir. Son gelişmelerden haberdar edilmesi için ödev ve makale çalışmaları yapılmaktadır..

Dersin Ön Koşulu

yok

Kaynaklar

Dijksterhuis, J., Samson, R. A. (Eds.). (2007). Food mycology: a multifaceted approach to fungi and food. CRC Press.

Notlar

ders notları ve slaytlar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Patojenik küfler ,hücresel yapıları ve biyosentez yollarını öğrenir
ÖÇ02 Mikotoksin çeşitleri, bulunduğu gıdalar ve üreten küfler hakkında bilgi sahibi olur
ÖÇ03 Gıdalarda küf gelişimi ve mikotoksin oluşumunu etkileyen faktörleri öğrenir
ÖÇ04 Gıdalarda küf gelişiminin engellenmesi ve mikotoksin detoksifikasyon yöntemlerini öğrenir
ÖÇ05 Gıdalarda mikotoksin analizlerinde kullanılan yöntemleri öğrenir dersin içeriği ile ilgili son gelişmeleri takip eder
ÖÇ06 dersin içeriği ile ilgili son gelişmeleri takip eder ve yabancı dilini ilerletir
ÖÇ07 dersin içeriği ile ilgili sorunları çözme konusunda alt yapısını güçlendirir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. 4
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar
PÖÇ13 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Patojenik küfler ve hücresel yapıları çeşitli kitaplardan ve hazırlanan notlardan yararlanma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Problem Çözme
2 Patojenik küfler ve ve biyosentez yolları seçilen bir kitaptan anlatım Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Mikotoksin tanım ve çeşitleri hazırlamış olduğum slightlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
4 Mikotoksinlerin, bulunduğu gıdalar ve çeşitleri hazırlamış olduğum slightlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
5 Mikotoksin üreten küfler (1) hazırlamış olduğum slightlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
6 Mikotoksin üreten küfler (2) hazırlamış olduğum slightlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması
7 Gıdalarda küf gelişimi ve mikotoksin oluşumunu etkileyen faktörler(1) bir kaç kitap ve çeşitli bu konuda yapılmış makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Gıdalarda küf gelişimi ve mikotoksin oluşumunu etkileyen faktörler(2) bir kaç kitap ve çeşitli bu konuda yapılmış makaleler Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Gıdalarda küf gelişiminin ve mikotoksin sentezinin engellenmesi(1) Konuyla ilgili çeşitli kitap ve makaleler, kitapta yazılan bölümler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Problem Çözme
11 Gıdalarda küf gelişiminin ve mikotoksin sentezinin engellenmesi(2) Konuyla ilgili çeşitli kitap ve makaleler, kitapta yazılan bölümler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
12 Mikotoksin detoksifikasyon yöntemleri (1) Konuyla ilgili çeşitli kitap ve makaleler, kitapta yazılan bölümler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Bireysel Çalışma
13 Mikotoksin detoksifikasyon yöntemleri (2) Konuyla ilgili çeşitli kitap ve makaleler, kitapta yazılan bölümler. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Gıdalarda mikotoksin analizlerinde kullanılan yöntemler hazırlamış olduğum slightlar Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Grup Çalışması, Deney / Laboratuvar
15 Gıdalarda mikotoksin analizlerinde kullanılan yöntemler ve son gelişmeler hazırlamış olduğum slightlar ve son 5 yılda yayımlanmış yabancı dildekiakaleler Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 09:59