Genel Bilgi
| Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
| GIDA MÜHENDİSLİĞİ (DR) | |
| Kod | GM0013 |
| Ad | Glutensiz Ürünler Teknolojisi |
| Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
| Dönem | Güz |
| Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
| AKTS | 6 AKTS |
| Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
| Eğitim Dil | Türkçe |
| Seviye | Doktora Dersi |
| Tür | Uygulamalı Ders |
| Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
| Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET SERTAÇ ÖZER |
| Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET SERTAÇ ÖZER
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Glutensiz gıda üretiminin ilkelerini teorik ve pratik olarak kazandırmak
Dersin İçeriği
Glutensiz gıda üretiminde kullanılan bileşenler (ham maddeler, katkı maddeleri), glutensiz fırıncılık ürünleri üretim teknolojisi (ekmek, kek, bisküvi-kurabiye, makarna) besinsel ve kalite nitelikleri ile yasal zorunluluklar
Dersin Ön Koşulu
YOK
Kaynaklar
Gluten-Free Food Science and Technology, 2009, Blackwell Publishing Ltd.
Notlar
Ders müfredatı uyarınca öğretim üyesi tarafından hazırlanan ders materyali (ders notu, slayt)
Dersin Öğrenme Çıktıları
| Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
|---|---|
| ÖÇ01 | Glutensiz gıdalarda kullanılacak ham madeleri ve nihai ürün üzerindeki etkilerini bilir |
| ÖÇ02 | Glutensiz gıdalarda kullanılacak katkı maddelerini ve nihai ürün üzerindeki etkilerini bilir |
| ÖÇ03 | Glutensiz gıda üretiminde meydana gelebilecek potansiyel sorunlara çözüm bulur |
| ÖÇ04 | Glutensiz gıda üretimini teorik olarak öğrenir ve pratik olarak gerçekleştirir |
| ÖÇ05 | Glutensiz gıda üretim ve etiketlenmesine yönelik yasal zorunlulukları öğrenir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
| Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
|---|---|---|---|
| PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı Gıda Mühendisliği alanlarında güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve Gıda Mühendisliği alanlarına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilir. | 3 |
| PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda mühendisliğinde uzmanlaştığı alana ilişkin disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | 4 |
| PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilir ve kullanabilir. | |
| PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği uzmanlaştığı alana yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştirebilir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayabilir, özgün bir konuyu araştırabilir, kavrayabilir, tasarlayabilir, uyarlayabilir ve uygulayabilir. | |
| PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanında yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapabilir. | |
| PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili çalışmalarda araştırma yöntemlerini kullanabilmede üst düzey beceriler kazanır. | |
| PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | |
| PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | 4 |
| PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
| PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak Gıda Mühendisliği alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | |
| PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, geliştirir ve gerektiğinde değiştirmeye yönelik eylemleri yönetir. | |
| PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanında uzman kişiler ile tartışmalarında, özgün görüşlerini savunur ve Gıda Mühendisliğinde uzmanlaştığı alandaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar | |
| PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyi'nde kullanarak ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır. | |
| PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri tanıtarak, yaşadığı toplumun bilgi toplumu olma ve bunu sürdürebilme sürecine katkıda bulunur. | |
| PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği alanlarında karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
| PÖÇ16 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gıda Mühendisliği ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. |
Haftalık Akış
| Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
|---|---|---|---|
| 1 | Çölyak hastalığı ve gluten ile ilişkili diğer hastalıklar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 2 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Tahıllar) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 3 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Yalancı-tahıllar) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 4 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan hammaddeler 1 (Baklagiller ve diğerleri) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 5 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan katkı maddeleri 1 (Hidrokolloidler) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 6 | Glutensiz gıda üretiminde kullanılan katkı maddeleri 1 (Yüzey aktif maddeler ve diğerleri) | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 7 | Glutensiz gıdaların besinsel nitelikleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 8 | Ara Sınavlar | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 9 | Glutensiz ekmek üretim teknolojisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 10 | Glutensiz kek üretim teknolojisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 11 | Glutensiz bisküvi-kurabiye üretim teknolojisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 12 | Glutensiz makarna üretim teknolojisi | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
| 13 | Glutensiz fırıncılık ürünleri kalite nitelikleri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 14 | Glutensiz gıda üretiminde karşılaşılan problemler ve potansiyel çözüm önerileri | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 15 | Glutensiz gıda üretim ve etiketlenmesinde yasal zorunluluklar | Literatür taraması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
| 16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
| 17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
| Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
|---|---|---|---|
| Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
| Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
| Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
| Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
| Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
| Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
| Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
| Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
| AKTS | 6 AKTS | ||