FDB1742 Osmanlı Eğitim Düşüncesi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1742
Ad Osmanlı Eğitim Düşüncesi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl . Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Dr. Öğr. Üyesi AHMET BEKEN


Dersin Amacı / Hedefi

Osmanlı Devletindeki eğitim-öğretim faaliyetleri, eğitimde duraklama ve gerileme ile bunların sebepleri, modernleşmeyle (Batılılaşmayla) birlikte eğitimde meydana gelen değişmeler; Tanzimat, I. ve II. Meşrutiyet dönemlerinde eğitim ve öğretimle ilgili gelişmeler, eğitimde yeniden yapılanma süreci, medreselerin yeniden yapılanmasına yönelik ıslahatlar ve Osmanlıdan Cumhuriyete eğitimin geçirdiği evrelerin öğretilmesidir.

Dersin İçeriği

Osmanlı Devletinin kuruluşundan modernleşme sürecine kadar devletin en temel eğitim kurumlarından olan Medreseler, Sıbyân Mektepleri ve Enderun Mekteplerindeki eğitim-öğretim faaliyetleri. Medreselerde okutulan ilimlerle bunlara dair eserler. Eğitimde modernleşme ve merkezileşme çabaları ve modern eğitim kurumları olarak mekteplerin açılması. Darülfünûnun kurulması. Medreselerle ilgili ıslahatlar. Osmanlıdan Cumhuriyete kadar Osmanlı eğitiminin geçirdiği tarihi süreç ve bu süreçteki yeniden yapılanma çabaları ve bunun sonuçları.

Dersin Ön Koşulu

Erken dönem İslâm eğitim tarihi ve eğitim kurumlarıyla ilgili okumalar yapmış olmak.

Kaynaklar

İsmail Hakkı Uzunçarşılı, Osmanlı Devletinin İlmiye Teşkilâtı, Ankara: TTK Yayınları, 2022. Fahri Unan, Kuruluşundan Günümüze Fatih Külliyesi, Ankara: TTK Yayınları, 2003. İlhan Tekeli-Selim İlkin, Osmanlı Devleti’nde Eğitim ve Bilgi Üretim Sisteminin Oluşumu ve Dönüşümü, Ankara: TTK Yayınları, 1992. Cahid Baltacı, XV-XVI. Yüzyıllarda Osmanlı Medreseleri I-II, İstanbul: İFAV Yayınları, 2005. Hüseyin Atay, Osmanlılarda Yüksek Din Eğitimi, Ankara: Atayy Yayınları, 2018. Cevat İzgi, Osmanlı Medreselerinde İlim -Riyazi ve Tabii İlimler-, İstanbul: Küre Yayınları, 2019. Ekmeleddin İhsanoğlu, Medreseler Neydi, Ne Değildi? -Osmanlılarda Akli İlimlerin Eğitimi ve Modern Bilimin Girişi-, İstanbul: Kronik Yayınları, 2019.

Notlar

Zeki Salih Zengin, 2. Meşrutiyette Medreseler ve Din Eğitimi, Ankara: Akçağ Yayınları, 2002. Zeki Salih Zengin, Tanzimat Dönemi Osmanlı Örgün Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi (1839-1876), İstanbul: MEB Yayınları, 2004. Zeki Salih Zengin, II. Abdülhamit Dönemi Örgün Eğitim Kurumlarında Din Eğitimi ve Öğretimi (1876-1908), Adana: Baki Kitabevi, 2003. Zeki Salih Zengin, Medreseden Darülfünûna Türkiye’de Yüksek Din Eğitimi, Ankara: Maarif Mektepleri Yayınları, 2019.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Osmanlı Devletindeki eğitim sisteminin nasıl işlediğini öğrenir.
ÖÇ02 Osmanlı Devleti döneminde kurulan medreselerle öncekiler arasında bağlantılar kurar.
ÖÇ03 Osmanlı eğitiminin kurumsallaşması sürecini inceler.
ÖÇ04 Medreselerde okutulan ilimleri, bu ilimlerle ilgili okutulan kitapları ve takip edilen yöntemleri bilir.
ÖÇ05 Medreselerdeki eğitimin niteliğinin düşmesindeki temel amillerin farkında olur.
ÖÇ06 Osmanlı eğitiminin modernleşme çabalarını kavrar.
ÖÇ07 Neden yeni eğitim kurumlarına ihtiyaç duyulduğunu açıklar.
ÖÇ08 Tanzimat, I. ve II. Meşrutiyet dönemlerinde eğitimin genel karakteristiği hakkında bilgi sahibi olur.
ÖÇ09 Tanzimat’tan Cumhuriyete Osmanlı eğitim politikalarını değerlendirir.
ÖÇ10 Osmanlı eğitimi tarihi literatürünü bilir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar. 3
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 3
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. 3
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. 1
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 4
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 3
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Kuruluş Döneminde Osmanlıda eğitim ve öğretim kurumları İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
2 Medreseler, Sıbyân Mektepleri ve Enderun Mektebi İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
3 Fatih Sultan Mehmed ve Kanuni Sultan Süleyman döneminde Medreselerle ilgili yapılan yenilikler İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Askeri Eğitimde Modernleşme girişimleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma
5 II. Mahmut döneminde eğitim alanında yapılan yenilikler İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması
6 Tanzimat döneminde Osmanlı eğitiminde yeniden yapılanma İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Eğitimde Merkezileşme: Maarif-i Umumiye Nezareti’nin kurulması İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Yeni kurulan eğitim kurumları: Mektepler İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
10 Öğretmen okulları: Dârülmuallimîn ve Dârülmuallimât İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Tanzimat döneminde yüksek öğrenim: Darülfünûn İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 II. Abdülhamid döneminde eğitim-öğretim faaliyetleri İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 I. ve II. Meşrutiyet’te eğitim ve öğretimle ilgili gelişmeler İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14 Medreselerin ıslahıyla ilgili nizamnameler İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 II. Meşrutiyetten Cumhuriyete geçişte Osmanlıda eğitim-öğretim İlgili Kaynağı/Kaynakları Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava Hazırlık Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 12:46