FDB1747 Farabi ve Mantık

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod FDB1747
Ad Farabi ve Mantık
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Belirsiz
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

İslam düşünce geleneğinin en önemli düşünürlerinden biri olarak kabul edilen Fârâbî’nin mantık ilmine dair katkılarının neler olduğunu açıklamaktır.

Dersin İçeriği

Fârâbî’nin mantık alanındaki eserleri çerçevesinde mantık ilminin konularını irdelemek ve diğer mantıkçılara etkisini belirlemektir.

Dersin Ön Koşulu

Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.

Kaynaklar

Fârâbî. (2016). Mantıkta kullanılan lafızlar (Çev. Y. Aydınlı,). İstanbul: Litera Yayıncılık. Fârâbî. (2018). Mantığa giriş risaleleri (Çev. Y. Aydınlı,). İstanbul: Litera Yayıncılık. Fârâbî. (2014). Kitâbu’l-burhan (Çev. Ö. Türker-Ö.M. Alper,). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları. Fârâbî. (2019). Kategoriler ve retorik (Çev. A. Tekin,). İstanbul: Klasik Yayınları.

Notlar

Ayık, H. (2019). Fârâbî’de dil-mantık ilişkisi. İstanbul: Köprü Kitap. Özpilavcı, F. (2018). Fârâbî önerme anlayışı. İstanbul: Litera Yayıncılık.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Fârâbî’nin mantık ile ilgili çalışmalarını bilir.
ÖÇ02 Fârâbî’nin mantık çalışmalarında ele aldığı konuların neler olduğunu öğrenir.
ÖÇ03 Fârâbî’nin mantık ilmine verdiği önemin farkına varır.
ÖÇ04 Fârâbî’nin mantık-dil-düşünce ve varlık ilişkisine dair görüşlerini kavrar.
ÖÇ05 Fârâbî ve Aristoteles’in mantık anlayışları arasındaki ilişkiyi açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. 3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanında özgün araştırmalar yapar. 4
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. 4
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. 3
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır.
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. 3
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür.
PÖÇ13 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. 5
PÖÇ14 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Etik kurallara uyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Fârâbî’nin Hayatı ve Mantık Eserleri ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Fârâbî’de Dil-Mantık İlişkisi ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
3 Fârâbî’de Kategoriler: Cevher, Nicelik ve Nitelik ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Fârâbî’de Kategoriler: Zaman, Mekân ve Görelik ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Fârâbî’de Kategoriler: Durum, Sahiplik, Etki ve Edilgi ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Önermenin Tanımı ve Unsurları ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Yapılarına Göre Önermeler ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınavlar Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
9 Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Niteliklerine Göre Önermeler ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Niceliklerine Göre Önermeler ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Önermeler Arası İlişkiler ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Modalitesine Göre Önermeler ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Fârâbî’de Mantık-Düşünce-Varlık İlişkisi ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
14 Fârâbî’nin Mantık İlmine Katkıları ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Genel Değerlendirme ilgili bölümü okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 3 10 30
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 158
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,32
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 01:06