Genel Bilgi
Kod | FDB1747 |
Ad | Farabi ve Mantık |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Nilüfer ÖZTÜRK KOCABIYIK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
İslam düşünce geleneğinin en önemli düşünürlerinden biri olarak kabul edilen Fârâbî’nin mantık ilmine dair katkılarının neler olduğunu açıklamaktır.
Dersin İçeriği
Fârâbî’nin mantık alanındaki eserleri çerçevesinde mantık ilminin konularını irdelemek ve diğer mantıkçılara etkisini belirlemektir.
Dersin Ön Koşulu
Dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Fârâbî. (2016). Mantıkta kullanılan lafızlar (Çev. Y. Aydınlı,). İstanbul: Litera Yayıncılık. Fârâbî. (2018). Mantığa giriş risaleleri (Çev. Y. Aydınlı,). İstanbul: Litera Yayıncılık. Fârâbî. (2014). Kitâbu’l-burhan (Çev. Ö. Türker-Ö.M. Alper,). İstanbul: Türkiye Yazma Eserler Kurumu Başkanlığı Yayınları. Fârâbî. (2019). Kategoriler ve retorik (Çev. A. Tekin,). İstanbul: Klasik Yayınları.
Notlar
Ayık, H. (2019). Fârâbî’de dil-mantık ilişkisi. İstanbul: Köprü Kitap. Özpilavcı, F. (2018). Fârâbî önerme anlayışı. İstanbul: Litera Yayıncılık.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Fârâbî’nin mantık ile ilgili çalışmalarını bilir. |
ÖÇ02 | Fârâbî’nin mantık çalışmalarında ele aldığı konuların neler olduğunu öğrenir. |
ÖÇ03 | Fârâbî’nin mantık ilmine verdiği önemin farkına varır. |
ÖÇ04 | Fârâbî’nin mantık-dil-düşünce ve varlık ilişkisine dair görüşlerini kavrar. |
ÖÇ05 | Fârâbî ve Aristoteles’in mantık anlayışları arasındaki ilişkiyi açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında temel bilgi ve yaklaşımları öğrenir. | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili ulusal ve uluslararası düzeyde alanyazını inceleyerek değerlendirir. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İncelediği alanyazına dayalı olarak araştırma önerileri geliştirir. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında ulusal ve uluslararası çalışmalar hakkında yeterli düzeyde birikim edinir. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanında özgün araştırmalar yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Geliştirdiği önerilerden bir konu belirler ve bu konu hakkında rapor hazırlar. | 4 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Hazırladığı araştırma raporunu tartışır ve sunar. | 3 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ulusal ve uluslararası projelerde bireysel ve ekiple çalışma becerilerini kullanır. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının temel kaynaklarını bilimsel çalışmalarda kullanacak düzeyde tanır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili uluslararası alanyazını izleyecek düzeyde bir yabancı dili etkili kullanır. | |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Üst düzey düşünme becerilerini (eleştirel düşünme, problem çözme, yaratıcı düşünme, karar verme, yansıtma) kullanır. | 3 |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarını bağımsız ve bir ekibin üyesi olarak yürütür. | |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışmalarında bilimsel araştırma becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Etik kurallara uyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Fârâbî’nin Hayatı ve Mantık Eserleri | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Fârâbî’de Dil-Mantık İlişkisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
3 | Fârâbî’de Kategoriler: Cevher, Nicelik ve Nitelik | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Fârâbî’de Kategoriler: Zaman, Mekân ve Görelik | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fârâbî’de Kategoriler: Durum, Sahiplik, Etki ve Edilgi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Önermenin Tanımı ve Unsurları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Yapılarına Göre Önermeler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
9 | Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Niteliklerine Göre Önermeler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Niceliklerine Göre Önermeler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Önermeler Arası İlişkiler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Fârâbî’nin Önerme Anlayışı: Modalitesine Göre Önermeler | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Fârâbî’de Mantık-Düşünce-Varlık İlişkisi | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Fârâbî’nin Mantık İlmine Katkıları | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel Değerlendirme | ilgili bölümü okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 3 | 10 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,32 | ||
AKTS | 6 AKTS |