CMZ413 Atıksu Arıtımı ve Tesis Tasarımı

4 AKTS - 4-0 Süre (T+U)- 7. Yarıyıl- 4 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod CMZ413
Ad Atıksu Arıtımı ve Tesis Tasarımı
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 7. Yarıyıl
Süre (T+U) 4-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 4 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. BEHZAT BALCI
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. BEHZAT BALCI (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. Hasan Kıvanç YEŞİLTAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencilere atıksu arıtma proseslerini ve tesis tasarım kriterlerini öğretmek. Atıksu karakterizasyonu, debi ve kirletici yükleri, fiziksel ve biyolojik arıtma ünitelerinin tasarım prensipleri ile aktif çamur sistemleri ve diğer biyolojik arıtma yöntemlerini analiz ederek, atıksu arıtma tesislerinin mühendislik tasarımını yapabilme yetkinliği kazandırmak

Dersin İçeriği

Atıksu arıtımının temel ilkeleri, atıksu karakterizasyonu ve kirletici yükleri, debi kavramı ve tasarıma etkisi, atıksu kirletici parametreleri ve analiz yöntemleri, atıksu arıtma tesisi tasarım kriterleri, fiziksel arıtma üniteleri (ızgaralar, kum tutucular, çökeltme havuzları) ve dizayn prensipleri, biyolojik arıtma sistemleri ve tasarım esasları, aktif çamur sistemleri ve modifikasyonları, damlatmalı filtreler, oksidasyon hendekleri, stabilizasyon havuzları ve ileri arıtma teknikleri

Dersin Ön Koşulu

Öğrencilerin temel çevre mühendisliği ve su arıtma süreçleri hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.

Kaynaklar

Ders notları

Notlar



Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Atıksu karakterizasyonunu ve kirletici yüklerini analiz eder.
ÖÇ02 Atıksu debisi ve kirletici parametrelerinin arıtma tesisi tasarımına etkisini değerlendirir.
ÖÇ03 Fiziksel arıtma ünitelerinin tasarım esaslarını uygular.
ÖÇ04 Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarım prensiplerini analiz eder ve uygun proses seçimi yapar.
ÖÇ05 Aktif çamur modifikasyonları, damlatmalı filtreler, oksidasyon hendekleri ve stabilizasyon havuzları gibi biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımını yapar.
ÖÇ06 Aerobik arıtma sistemlerinin (aktif çamur, damlatmalı filtreler, oksidasyon hendekleri) ve anaerobik arıtma sistemlerinin (UASB, anaerobik çürütücüler, stabilizasyon havuzları) temel prensiplerini analiz eder ve uygun proses seçimi yapar."


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi  3
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi 3
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi 
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal  Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme 3
PÖÇ08 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme
PÖÇ09 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı  Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma
PÖÇ11 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme 3
PÖÇ12 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği  Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Mesleki ve etik sorumluluk bilinci
PÖÇ14 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği  Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Atıksu karakteristikleri (fiziksel ve kimyasal) Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Su kalite standartları Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Atıksu arıtımında temel işlemler ve temel kriterler (ızgaralar,debi ve akım kontrolü) Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Atıksu arıtımında temel işlemler ve temel kriterler (öğütücüler ve tipleri) Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Atıksu arıtımında temel işlemler ve temel kriterler (terfi merkezleri, kum ve yağ tutucular) Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Atıksu arıtımında temel işlemler ve temel kriterler (ön çökeltme havuzlarının teşkili) Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Aktif çamur prosesinin teorisi ve kinetiği Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınavlar Okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Ödev, Yazılı Sınav
9 Aktif çamur prosesinin teorisi ve kinetiği-2 Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Aktif çamur prosesinin tasarımı (reaktör tipleri ve tasarımı) Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Gaz transferi ve havalandırma Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Stabilizasyon havuzları ve sınıflandırılması Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
13 Damlatmalı filtreler Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
14 Anaerobik arıtma prensipler Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
15 Anaerobik arıtma prensipler-2 Okuma ve araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Okuma ve araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 10 10
Toplam İş Yükü (Saat) 102
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,08
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 20.02.2025 03:40