Genel Bilgi
Kod | CMZ413 |
Ad | Atıksu Arıtımı ve Tesis Tasarımı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 7. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BEHZAT BALCI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Doç. Dr. BEHZAT BALCI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Arş.Gör.Dr. Hasan Kıvanç YEŞİLTAŞ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere atıksu arıtma proseslerini ve tesis tasarım kriterlerini öğretmek. Atıksu karakterizasyonu, debi ve kirletici yükleri, fiziksel ve biyolojik arıtma ünitelerinin tasarım prensipleri ile aktif çamur sistemleri ve diğer biyolojik arıtma yöntemlerini analiz ederek, atıksu arıtma tesislerinin mühendislik tasarımını yapabilme yetkinliği kazandırmak
Dersin İçeriği
Atıksu arıtımının temel ilkeleri, atıksu karakterizasyonu ve kirletici yükleri, debi kavramı ve tasarıma etkisi, atıksu kirletici parametreleri ve analiz yöntemleri, atıksu arıtma tesisi tasarım kriterleri, fiziksel arıtma üniteleri (ızgaralar, kum tutucular, çökeltme havuzları) ve dizayn prensipleri, biyolojik arıtma sistemleri ve tasarım esasları, aktif çamur sistemleri ve modifikasyonları, damlatmalı filtreler, oksidasyon hendekleri, stabilizasyon havuzları ve ileri arıtma teknikleri
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin temel çevre mühendisliği ve su arıtma süreçleri hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.
Kaynaklar
Ders notları
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Atıksu karakterizasyonunu ve kirletici yüklerini analiz eder. |
ÖÇ02 | Atıksu debisi ve kirletici parametrelerinin arıtma tesisi tasarımına etkisini değerlendirir. |
ÖÇ03 | Fiziksel arıtma ünitelerinin tasarım esaslarını uygular. |
ÖÇ04 | Biyolojik arıtma sistemlerinin tasarım prensiplerini analiz eder ve uygun proses seçimi yapar. |
ÖÇ05 | Aktif çamur modifikasyonları, damlatmalı filtreler, oksidasyon hendekleri ve stabilizasyon havuzları gibi biyolojik arıtma sistemlerinin tasarımını yapar. |
ÖÇ06 | Aerobik arıtma sistemlerinin (aktif çamur, damlatmalı filtreler, oksidasyon hendekleri) ve anaerobik arıtma sistemlerinin (UASB, anaerobik çürütücüler, stabilizasyon havuzları) temel prensiplerini analiz eder ve uygun proses seçimi yapar." |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde yeterli altyapıya sahip olma | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik, fen, çevre ve mühendislik bilimlerinde sahip olduğu kuramsal bilgileri uygulayabilme | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisi | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bir sistemi, sistem bileşenini ya da süreci analiz etme ve istenen gereksinimleri karşılamak üzere gerçekçi kısıtlar altında tasarlama becerisi | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mühendislik uygulamaları için gerekli olan modern teknik ve araçları, uygun analitik yöntemler ve modelleme tekniklerini seçme ve kullanma, modern tasarım yöntemlerini uygulama becerisi | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Deney tasarlama, deney yapma, veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireysel ve disiplinler arası takımlarda etkin çalışabilme | 3 |
PÖÇ08 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma, en az bir yabancı dili alanındaki gelişmeleri izleyebilecek düzeyde kullanma | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | 3 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki gelişiminin yanı sıra, ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, sosyal, kültürel ve sanatsal alanlarda öğrenme gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mesleki ve etik sorumluluk bilinci | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Proje yönetimi, işyeri uygulamaları, çevre ve iş güvenliği konularında bilinç; mühendislik uygulamalarının hukuksal sonuçları hakkında farkındalık | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Mühendislik çözümlerinin ve uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkilerinin bilincinde olmak; girişimcilik ve yenilikçilik konularının farkında olmak ve çağın sorunları hakkında bilgi sahibi olmak |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Atıksu karakteristikleri (fiziksel ve kimyasal) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
2 | Su kalite standartları | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Atıksu arıtımında temel işlemler ve temel kriterler (ızgaralar,debi ve akım kontrolü) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Atıksu arıtımında temel işlemler ve temel kriterler (öğütücüler ve tipleri) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Atıksu arıtımında temel işlemler ve temel kriterler (terfi merkezleri, kum ve yağ tutucular) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Atıksu arıtımında temel işlemler ve temel kriterler (ön çökeltme havuzlarının teşkili) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Aktif çamur prosesinin teorisi ve kinetiği | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Aktif çamur prosesinin teorisi ve kinetiği-2 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Aktif çamur prosesinin tasarımı (reaktör tipleri ve tasarımı) | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Gaz transferi ve havalandırma | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Stabilizasyon havuzları ve sınıflandırılması | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Damlatmalı filtreler | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Anaerobik arıtma prensipler | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Anaerobik arıtma prensipler-2 | Okuma ve araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Okuma ve araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,08 | ||
AKTS | 4 AKTS |