Genel Bilgi
Kod | UTD102 |
Ad | Türk Dili II |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 2 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | OÜ Ortak Üniversite Dersleri Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Uzaktan Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. SEVGİ EŞLİ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. SEVGİ EŞLİ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, çağın sürekli ilerleyen şartlarına uygun olarak farklı alanlarda öğrenim gören gençlerimizin bir konu hakkındaki görüşlerini yazıya dökebilmesini, özel günlerle ilgili etkinliklerde metinler hazırlayabilmesini, doğru, güzel konuşma yeteneklerinin geliştirilmesini, dil ve anlatımla ilgili eksikliklerinin giderilmesini ve anlatım biçimleri hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu derste, öğrencilere çekim ve yapım ekleri, cümlenin ögeleri, cümle türleri, Türkçede genel anlatım bozuklukları ve bunların nasıl düzeltileceği, anlatım türleri ve kompozisyonla ilgili genel bilgiler anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Korkmaz Zeynep (2005), Türk Dili ve Kompozisyon Ankara Ekin Kitabevi.
Notlar
Ders Notları: Öğr. Gör. Sevgi Eşli
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Duygularını, düşüncelerini, bilgilerini, beklentilerini, yaşadıklarını, sözlü ve yazılı anlatabilme tekniklerini edinir. |
ÖÇ02 | Türkçedeki sözcüklerin yapı özelliklerini, ek-kök-gövde kavramlarını, yapım ve çekim eklerinin işlevlerini açıklar. |
ÖÇ03 | Cümlenin öğelerini, cümlede görevli sözcükler arasındaki anlamsal ve yapısal ilişkiyi açıklar. |
ÖÇ04 | Sözlü ve yazılı anlatımda sık karşılaşılan anlatım bozukluklarını görüp gerekli düzeltmeleri yapar. |
ÖÇ05 | Yazı türlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Yazı türlerini uygular. |
ÖÇ07 | Anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yöntemlerini açıklar ve örnek metin üzerinde gösterir. |
ÖÇ08 | Anlatım türlerini ve sözlü anlatım türlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İşçi sağlığı ve iş güvenliği temel kavram ve ilkelerini bilir | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanla ilgili mevcut ulusal ve uluslararası mevzuatı bilir | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişisel koruyucu malzeme kullanımını ve sağlık-güvenlik işaretlerinin ne anlama geldiğini bilir | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Meslek hastalıklarını, iş kazalarını, risk analiz yöntemlerini, eğitim metotlarını ve istatistiksel ölçme tekniklerini bilir | 3 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Acil durumlarda uygulanacak ilkyardım tekniklerine ve çalışma hayatında ergonomi kurallarını bilir | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş sağlığı ve iş güvenliğinde ulusal ve uluslararası kuruluşları ve standartları bilir | 3 |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yangın, yangın tespiti ve yangından korunma tekniklerini bilir | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çalışma ortamlarında oluşabilecek sağlık ve güvenlik risklerini ve ortamdaki tehlike kaynaklarını bilir | |
PÖÇ09 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanla ilgili güvenlik eğitimleri için gerekli yöntem ve teknikleri etkili bir şekilde kullanır | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İşçi sağlığı ve iş güvenliği ile ilgili temel ölçüm tekniklerini kullanır | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İş kazaları ve meslek hastalıkları hakkında raporlama yapar | 3 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Temel bilgi teknolojilerini alanda etkin olarak kullanır | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | İlkyardım tekniklerini uygular | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanla ilgili her türlü gelişmeyi reel ve sanal ortamda takip ederek öğrendiği bilgileri çok yönlü değerlendirir | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Temel iş sağlığı ve güvenliği kuralları ile alanla ilgili ulusal ve uluslararası mevzuata bağlı kalmak koşuluyla, iş sağlığı ve güvenliği ile ilgili her türlü konuda sorumluluk alır | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İş sağlığı ve güvenliği alanıyla ilgili işçi, işveren ve iş güvenliği uzmanlarıyla etkin ve paylaşımcı iletişim kurar | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | İş sağlığı ve güvenliği alanına özgü temel risk analizi tekniklerinin uygulanmasında yetkindir | |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Temel bilgi ve iletişim araçlarını iş sağlığı ve güvenliği alanında etkin olarak kullanma yeteneğine sahiptir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkçenin yapı özellikleri, çekim ekleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Türkçenin yapı özellikleri, yapım ekleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Cümlenin ögeleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Cümle türleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Türkçede genel anlatım bozuklukları ve düzeltilmesi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Türkçede genel anlatım bozuklukları ve düzeltilmesi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Türkçede genel anlatım bozuklukları ve düzeltilmesi | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Genel tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Kompozisyon yazmada kullanılacak plan ve uygulaması | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Anlatım biçimleri ve düşünceyi geliştirme yöntemleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Yazılı kompozisyon türleri (Düşünce ağırlıklı yazılar, inceleme yazıları,diğer yazılı anlatım türleri) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Yazılı kompozisyon türleri (Düşünce ağırlıklı yazılar, inceleme yazıları,diğer yazılı anlatım türleri) | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sözlü kompozisyon türleri(Görüşmeye dayalı sözlü anlatım türleri | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Sözlü kompozisyon türleri II | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Genel tekrar, Türk ve dünya edebiyatlarından düşünce tarihinde seçilmiş örnek metinlerden yararlanılarak öğrencinin doğru, güzel konuşma ve yazma yeteneğinin geliştirilmesi ve bununla ilgili uygulamalar | Önerilen kaynaktan ilgili konuya hazırlanması. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel Tekrar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 1 | 14 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 2,16 | ||
AKTS | 2 AKTS |