Genel Bilgi
Kod | ÇM517 |
Ad | İleri Çevre Kimyası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MESUT BAŞIBÜYÜK
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Öğrencilere biyolojik, kimyasal ve genel çevre kimyası süreçlerini ileri düzeyde kavrama, çevresel kirleticilerin dönüşüm mekanizmalarını anlama ve çevre mühendisliğinde kimyasal arıtma süreçlerini uygulama yetkinliği kazandırmak.
Dersin İçeriği
Çevre kimyasının temel ilkeleri, biyolojik arıtma süreçlerinde kimyasal reaksiyonlar, biyokimyasal döngüler, su ve atıksu arıtımında kimyasal süreçler, çöktürme ve koagülasyon mekanizmaları, oksidasyon-redüksiyon reaksiyonları, asit-baz dengeleri, kompleks oluşumları, kimyasal denge ve kinetik süreçler.
Dersin Ön Koşulu
Öğrencilerin temel çevre kimyası ve çevre mühendisliği süreçleri hakkında bilgi sahibi olması beklenmektedir.
Kaynaklar
ÇEVRE MÜHENDİSLİĞİ ve BİLİMİ için KİMYA / Chemistry for Environmental Engineering and Science Editör İsmail Toröz Nobel Akademik Yayıncılık
Notlar
Environmental Chemistry Stanley E Manahan 2022 by CRC Press
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyolojik ve kimyasal çevre kimyası süreçlerini ileri düzeyde açıklar. |
ÖÇ02 | Çevresel kirleticilerin kimyasal dönüşüm mekanizmalarını analiz eder. |
ÖÇ03 | Kimyasal ve biyolojik arıtma süreçlerinde temel reaksiyonları değerlendirir. |
ÖÇ04 | Su ve atıksu arıtımında kullanılan kimyasal prosesleri uygular. |
ÖÇ05 | Kimyasal denge ve kinetik süreçleri kullanarak çevresel problemlere çözümler üretir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrencilerin lisans derslerinde aldığı bilgilere ek olarak, ilgili program alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yani yeterli bilgi birikimini sağlayabilme | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanıyla ilişkili olan disiplinler arası etkileşimleri kavrayabilme. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme. | 4 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme,uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek | 4 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kendi alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve beklenmeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik öneriler geliştirebilme ve sorumluluk alarak çözüm üretebilme. | 3 |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Kendi alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanabilme. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözeterek bu değerleri öğretebilmek ve denetleyebilmek | 3 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kendi alanında özümsedikleri bilgiyi, problem çözme ve/veya uygulama becerilerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilme. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Genel kimyadan bazı temel prensipleri yeniden gözden gözden geçirme, | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Kimyasal denge ve kimyasal denge kavramının çevre mühendsiliği uygulamalarında ayrıntılı olarak incelenmesi | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Kimyasal denge hesaplamalarına örnekler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | İyonik şiddet kavramı, İyonik çözeltiler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Adsorbsiyon, farklı adsorbsiyon izoterm modelleri, adsorbsiyon kinetiği | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Organik maddeler (hidrokarbonlar, alkoller, aldehitler, aromatik bileşikler, boyar maddeler, pestisitler, vs) | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Organik maddelerin çeşitli fiziksel kimyasal özelliklerinin parçalanmaları, kimyasal davranışlar ve doğada taşınımlarına etkileri. | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
|
9 | Mikrokirletici ve endokrin sistemine zarar veren organik maddeler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Organik maddelerin yapıları ve biyolojik arıtma tesislerinde parçalanmaları arasındaki ilişkiler | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | BOİ5 ve KOİ oranlarının değerlendirilmesi ve sonuçların yorumlanması | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Atıksuların karakterizasyonu | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Farklı endüstrilerden kaynaklanan organik maddelerin parçalanma özellikleri | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Organik maddelerin biyolojik arıtma tesislerinde ki davranışları. | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Organik yapı parçalanma ilişkisi | İlgili konu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |