ORM108 Orman Koruma

4 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- 2. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ALADAĞ MESLEK YÜKSEKOKULU
ORMANCILIK VE ORMAN ÜRÜNLERİ PR.
Kod ORM108
Ad Orman Koruma
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 2. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket MB Meslek Bilgisi Dersleri Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör.Dr. CENGİZ KEŞMER
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör.Dr. CENGİZ KEŞMER (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Orman kaynaklarını korumak için alınabilecek koruyucu ve önleyici tedbirlerle savaş yöntemlerinin neler olacağını ve nasıl kullanılmaları gerektiğini öğretmek ve işletme amaçları doğrultusunda ormanların sağlığını ve devamlılığını temin etmeye yönelik teknik müdahaleleri tanıtmak.

Dersin İçeriği

Orman yangınları. Orman yangınlarının tanımı. Orman yangını türleri, sebepleri ve zararları. Yangını etkileyen faktörler. Yangınlarla mücadelede koruyucu ve önleyici tedbirler. Söndürme teknikleri.Yangından korunma ve mücadelenin planlanması. Otlatma. Açmacılık. Orman sınırlarının korunması. Diğer beşeri zararlar. Bitkisel zararlar.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Öğretim elemanı ders notu

Notlar

Öğretim elemanı ders notu


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Orman korumanın önemini ifade açıklar
ÖÇ02 Yangın davranışı, yangın rejimi, yangın ekolojisi analiz eder ve yangın amenajmanı kavramlarını
ÖÇ03 Yangınların kontrol altına alınabilmesi ve yangınların bir araç olarak kullanılabilmesi için yanıcı madde, topografya ve hava hallerini dikkate alan özgün çözümler üretir
ÖÇ04 Otlatma, açmacılık ve kaçakçılık gibi orman koruma problemlerini teknik, idari, ekolojik, ve sosyo-ekonomik açıdan değerlendirir
ÖÇ05 Abiyotik (cansız) çevre faktörlerini orman sağlığı ile ilişkiye getirebilir, abiyotik zararları belirleyebilir ve bunlara karşı koruyucu ve önleyici tedbirleri listeler
ÖÇ06 Orman ekosistemlerinin dinamiklerini ve gelişim çağlarını açıklar
ÖÇ07 Orman koruma kapsamı dahilinde insanların eğitimi konusunu analiz eder
ÖÇ08 Bir ormancının orman koruma kavramı içerisindeki rolünü açıklar
ÖÇ09 Gelecek nesillerin de en az bizim gibi ormanlarla iç içe yaşayabilmesi için özgün çözümler üretir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ormancılık ve Orman Ürünleri alanları ile ilgili temel bilgileri ve genel kavramları açıklar. 2
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ulusal ve Uluslararası ormancılık politikalarını, yasaları ve yükümlülükleri kavrar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ormancılık uygulamaları için çağdaş teknolojiden ve uygun yöntemlerden yaralanır, ormancılık hizmetleri ile ilgili gerekli araç ve gereçleri kullanır. 1
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Ormancılık ve orman ürünleri ile ilgili yasalara uygun davranır ve alanında edindiği bilgi ve becerileri değerlendirir.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bitkilerde hücre ve organ yapısı, yaşamsal faaliyetler, bitki-su-toprak ilişkisi, meteorolojik olaylar, ekoloji ve çevre sorunları ile ilgili temel bilgiye sahip olur.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Analitik düşünebilir, ormancılık ve orman ürünleri alanında çalışma sahasındaki işi ile ilgili bilgiler toplar, analiz eder ve elde ettiği bilgileri uygular. 2
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Güncel olay ve gelişmelere duyarlıdır ve bu gelişmeleri değerlendirir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Meslek alanı ile ilgili araştırma yapmak bilgi toplar, rapor haline getirir, ayrıca bu raporu hizmet verdiği kurum ve kişilere açık bir şekilde sözlü veya yazılı olarak anlatır, takım çalışması yapar 1
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bir orman ürünü olan odundan üretilen ahşap esasları ürünlerin elde etme teknolojilerini açıklayabilir ve bu tesislerde yönetici olarak çalışabilir
PÖÇ10 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Asli ve tali orman ağaçlarının dikimi, yetiştirilmesi, bakımı, kesimi, üretimi, taşınması, depolanması işlemlerinin yapar.
PÖÇ11 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sorumluluğu altında çalışanları bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak birlikte hareket eder 2
PÖÇ12 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Odun ve Odun dışı orman ürünleri üretim teknolojileri alanında yeterli bilgiye sahiptir ve bu ürünlerin işlendiği tesislerde ekip lideri olarak görev alır.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite kültürü ve kültürel değerlerin korunması ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında sorumluluğa sahiptir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bilgisayar ve internet teknolojilerini kullanarak kurumsal bilgiyi oluşturma, düzenleme, iletme, saklama, sunma ve paylaşma becerilerini kullanır
PÖÇ15 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Bir yabancı dili A2 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşlarıile yeterli düzeyde iletişim kurar
PÖÇ16 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Ormanların geliştirilmesi usulsüz ve kanunsuz müdahalelere, tabii afetlere, yangınlara, muhtelif orman zararlılarına karşı koruma ve gerekli kontrolleri yaptırır. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Orman koruma kavramı ve orman korumanın görevleri Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
2 Ormanda insanların nedn olduğu zararlar Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
3 Orman yangınları Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
4 Orman yangınlarının başlıca nedenleri Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama
5 Tutuşma ve yanmanın kimyasal ve fiziksel özellikleri Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
6 Orman yangınlarını etkileyen faktörler Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası
7 Orman yanıcı maddeler Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ders notları çalışılmalıdır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Orman yangını çeşitleri Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Grup Çalışması
10 Orman yangını ekolojisi Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Alıştırma ve Uygulama
11 Yangınlara karşı alınabilecek koruyucu önlemler Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Alıştırma ve Uygulama, Gösteri
12 Orman yangınlarının söndürülmesi Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama
13 Orman yangınlarında işçi organizasyonları Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
14 Yangın söndürme çalışmalarına katılan personelin güvenliği Ders materyallerinden işlenecek konuyu okumalıdır Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
15 Orman yangınlarında organizasyon Ders notları çalışılmalıdır Öğretim Yöntemleri:
Benzetim, Grup Çalışması
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları çalışılmalıdır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları çalışılmalıdır Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Güncel dönem payları henüz belirlenmemiştir. Bir önceki dönem payları gösterilmektedir.
Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 7 7
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 18 18
Toplam İş Yükü (Saat) 109
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,36
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 04.03.2025 01:22