Genel Bilgi
Kod | TBB604 |
Ad | Topraksız Kültürde Bitki Besleme Teknikleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. SELİM EKER |
Dersin Amacı / Hedefi
Topraksız kültür ortamlarını tanıtarak, dengeli ve kaliteli bir üretim için gerekli bitki besleme tekniklerini uygulamalı olarak öğretmek.
Dersin İçeriği
Topraksız kültür ortamlarının tanıtılması, besin elementleri, besin çözeltilerinin hazırlanmasındaki esaslar, anyon-katyon dengesi, kullanılan kimyasalların ve suyun özellikleri, bitkilerin besin maddesi gereksinimleri, iyon antagonizmi ve sinergizmi, beslenme bozuklukları ve kalite ilişkileri, farklı bitkilerde örnek bitki besleme uygulamaları.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
Topraksız Tarım ve Bitki Besleme Teknikleri. 2016. Çokuysal B., Anaç, D. ,Eryüce N, Çolak Esetlili B., Özkan C. F., Tepecik M. Editör: Dilek Anaç
Notlar
Topraksız Tarım, 2008. Gül A. Hasad Yayıncılık
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Topraksız kültür ortamlarını tanır ve özelliklerini bilir |
ÖÇ02 | Topraksız yetiştiricilik için gerekli teknik bilgileri öğrenir |
ÖÇ03 | Topraksız kültür ile topraklı tarım arasındaki farkları ayırt eder |
ÖÇ04 | Topraksız kültürde yetiştiricilik yapar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanıyla ilgili farklı disiplinlerdeki ve diğer mühendislik alanlarındaki kuramsal ve uygulamalı bilgilere de başvurarak toprakların, doğal ve teknik toprak sınıflama sistemlerine göre taksonomik sınıfını belirleme ve yeteneklerine göre sürdürebilirlik ilkesine uygun olarak kullanımlarını sağlama konularında özgün düşünce ve araştırmayla entellektüel düzeyde bilgi sahibi olur | |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kaliteli ve ekonomik, çevresel ve sosyal anlamda sürdürülebilir bitkisel üretim için bitkilerin doğru beslenmelerini sağlayan bitki besin elementleri ve uygulamaları konusunda bilimsel yaklaşımlarda bulunarak yeni tekniklerin uygulanması, geliştirilmesi için gerekli bilgileri kullanır | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Toprakları, toprakların bileşenlerini ya da toprakların içinde bulunduğu süreci analiz etme ve onların sürdürülebilir tarım prensiplerinin gereksinimlerini yerine getirilebilmek için diğer disiplinleri de içine alacak boyutlarda mevcut problemlere çözüm olabilecek yeni bir yöntem geliştirir, bilinen bir yöntemi farklı bir alanda uygular | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bitkilerin, topraklı ya da topraksız ortamda düzenli beslenebilmeleri sağlamasında karşılaşılan sorunları bertaraf etmek için diğer disiplinleri de kapsayacak şekilde araştırma yapabilme, proje tasarlayabilme ve uygulayabilme yetisi kazanır | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Her türlü toprak, bitki, gübre ve su analizlerinin uygulanması, adaptasyonu ve ortama modifiyesi noktasında yeniliklerin tasarlanması, araştırılması ve uyarlanması noktasında yetkinlik kazanır | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleğiyle ilgili sorunların çözümlenmesinde yeni bir bilimsel yöntem geliştirerek ya da bilinen bir yöntemi uygulayarak yayınlanabilir özgün bir çalışmayla bilime katkıda bulunur | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren durumlarda liderlik yapar | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanıyla ilgili yeni fikirler ve yöntemler geliştirir; edindiği bilgi ve beceriler ile yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Türkçe'nin yanında İngilizce'yi de C1 düzeyinde kullanarak, uzman bir topluluk önünde özgün görüşlerini savunmada yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim yeteneğine sahip olur | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları iyileştirmek için gerektiğinde değişime yönelik eylemleri yönetir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Akademik ve profesyonel bağlamda alanındaki teknolojik ilerlemeleri tanıtarak, bilgi toplumu olma sürecine katkıda bulunur | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında ve iş hayatında mevcut olan toplumsal, bilimsel ve etik sorunlarda çözüm üretir ve bu değerlerin gelişimine katkı sağlar | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Disiplininde özel konularda uzmanlaşırken, karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Topraksız kültüre genel bakış | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Topraksız kültür ortamlarının sınıflandırılması ve tarımda kullanımı | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Substrat ve su kültürü ortamlarının sınıflandırılması, genel özellikleri ve kullanımı | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Bitki besin elementleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Besin çözeltilerinin hazırlanmasındaki esaslar | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Besin çözeltilerinin uygulanmasında dikkat edilmesi gereken noktalar , anyon-katyon dengesi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Topraksız yetiştiricilikte kullanılan kimyasalların ve suyun özellikleri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | Ara Sınav | Genel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav |
9 | Bitkilerin besin maddesi gereksinimlerinin hesabı | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
10 | Su kültürü denemesi kurma | Laboratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar |
11 | Topraksız yetiştiricilikte iyon antagonizmi ve sinergizmi | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Substrat ve su kültürü ortamlarında bitki besleme uygulamaları | Laboratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
13 | Topraksız yetiştiricilikte beslenme bozuklukları ve kalite ilişkileri | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
14 | Bitki besleme açısından substrat ve su kültürü ortamlarının karşılaştırılması | Laboratuvar çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
15 | Substrat ve su kültürü ortamlarında yürütülen denemelerle ilgili genel değerlendirme | Ön okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Genel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |