Genel Bilgi
Kod | BK0078 |
Ad | Özel Tahıl Zararları ve Mücadele Yöntemleri |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. Serkan PEHLİVAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Buğday, arpa, yulaf ve mısır gibi tahıl ürünleri Türkiye'de tarım sektörü ve ekonomisi için oldukça önemlidir. Ülkemiz eski çağlara dayanan uzun bir tahıl ekimi geçmişi ile dünyanın önde gelen tahıl üreticilerinden biridir. Tahıl ürünleri, Türkiye'de milyonlarca insan için temel gıda kaynağıdır. Tahıl ürünlerinde verimi etkileyen pek çok biyotik ve abiyotik faktör bulunmaktadır. Bu ders kapsamında serin iklim (Buğday, arpa, yulaf, çavdar...) ve sıcak iklim tahıllarında (Mısır, sorgum, çeltik ...) zarar meydana getiren böcek, akar, nematod ve diğer hayvansal kökenli organizmaların tanınmaları, biyolojileri, zarar şekillleri ile mücadele yöntemleri hakkında detaylı bilgiler anlatılacaktır.
Dersin İçeriği
Ülkemizdeki serin iklim ve sıcak iklim tahıllarında zarar meydana getiren böcek, akar, nematod ve diğer hayvansal kökenli organizmaların tanınmaları, biyolojileri, zarar şekillleri ile mücadele yöntemleri hakkında bilgiler sunmaktır.
Dersin Ön Koşulu
Entomoloji
Kaynaklar
Yaşar, B. 1996. Tahıl, Baklagil ve Yem Bitkileri Zararlıları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi
Notlar
Güncel makaleler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ülkemizde serin iklim tahıllarında zarar meydana getiren etmenleri tanır ve bu etmenlerle mücadele yöntemlerini genel hatlarıyla öğrenir. |
ÖÇ02 | Ülkemizde sıcak iklim tahıllarında zarar meydana getiren etmenleri tanır ve bu etmenlerle mücadele yöntemlerini genel hatlarıyla öğrenir. |
ÖÇ03 | Laboratuvar uygulamaları ile tahıllarda zarar meydana getiren böceğin morfolojisini öğrenir. |
ÖÇ04 | Arazi uygulamaları ile böceği ve zarar şeklini ilişkilendirebilecek bilgi ve becerileri kazanır. |
ÖÇ05 | Tahıl zararlılarıyla mücadelede entegre mücadele uygulamalarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Temel bilim, genel ziraat mühendisliği, bitkisel üretimle ilgili temel konularda bilgi sahibi olur | 1 |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların biyolojisi, ekolojisi, sistematiği ve mücadele yöntemlerini öğrenir | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Kültür bitkilerinde verim kaybına neden olan hastalık, zararlı ve yabancı otların tanısı, biyolojisi ve mücadelesini uygulamalı olarak öğrenir | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerini kavrar, bilimsel yöntemlerle çözümü için gerekli beceriyi kazanır | 2 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvar kullanma, analiz yapma ve sonuçları değerlendirme, yorumlama ve rapor yazma becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma problemlerine karşı uygun mücadele yöntemlerini seçerek, pratikte doğru kullanımını sağlar | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Gerekli teknolojileri kullanarak bilgiye ulaşır, bunları sentezleyerek sözlü sunumlar yapar | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bitki koruma ile ilgili temel ve kavram bilgilerini sentezleyerek lisans eğitimi süresince edindiği mesleki yeterlilikler çerçevesinde, uzmanlaşmak istediği bilim dalına yönelik kendini geliştirme becerisi kazanır | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Uzmanlaşmak istediği alanda yurtiçi ve yurtdışı süreli yayınları izleyebilir ve yorumlama yetisi kazanır | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Elde ettiği bilimsel araştırma sonuçlarını rapor/tez haline dönüştürebilir ve bunlardan bilimsel yayınlar üreterek sunabilir | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Çevre/halk sağlığı ve tarımsal üretim ile ilişkili olarak biyogüvenlik konularında aldığı bilgileri uygulayabilme | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bitki koruma ve alanı ile ilgili güncel kaynaklara ulaşır ve sorunların çözümü için bunları kullanma yetisi kazanır | 1 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Laboratuvar kullanım yöntem ve tekniklerini kullanma becerilerini geliştirir | 1 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bitki koruma alanındatoplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilir |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ülkemizde serin iklim tahıllarının genel durumu ve bitki koruma problemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı nematodların tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Orthoptera ve Thysanoptera takımlarına ait türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Hemiptera takımına ait türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Coleoptera takımına ait türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Diptera takımına ait türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Serin iklim tahıllarında (buğday, arpa, yulaf, çavdar) zararlı Lepidoptera takımına ait türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Ülkemizde sıcak iklim tahıllarının genel durumu ve bitki koruma problemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Sıcak iklim tahıllarında erken dönemde zararlı türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Sıcak ilklim tahıllarında Lepidoptera Zararlıları-I | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Sıcak ilklim tahıllarında Lepidoptera Zararlıları-II | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Lepidoptera takımına ait diğer türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Sıcak iklim tahıllarında (Mısır, Çeltik, Sorhgum, Darı) zararlı Acarina ve Hemiptera takımlarına ait türlerin tanınması, biyolojileri, zarar şekilleri, konukçuları ve mücadele yöntemleri | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Genel değerlendirme | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Power point sunusu, ders kaynakları, notlar ve diğer kaynaklar | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 2 | 30 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 30 | 30 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 30 | 30 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |