Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
VETERİNERLİK FARMAKOLOJİ VE TOKSİKOLOJİSİ(YL) (TEZLİ) | |
Kod | VFT502 |
Ad | Kematerapötikler-1 Z |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi ZEYNEP ÖZDEMİR KÜTAHYA |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Oğuzhan YAVUZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında antibiyotikler ile doğru ve akılcı antibiyotik kullanım becerisinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Antibiyotikler ve akılcı antibiyotik kullanımı konularını içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur.
Kaynaklar
Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2019, Pelikan Yayınları. Kaya S, Pirinçci İ, Ünsal A, Traş B, Bilgili A, Akar F. Veteriner Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2009, Medisan. Giguere S, Prescott JF, Dowling PM. Antimicrobial Therapy in Veterinary Medicine. 2013, Wiley- Blackwell. Piscitelli SC, Rodvold KA, Pai MP. Drug Interactions in Infectious Diseases. 2011, Humana Press.
Notlar
Kayaalp S. Oğuz. Akılcı Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2019, Pelikan Yayınları. Kaya S, Pirinçci İ, Ünsal A, Traş B, Bilgili A, Akar F. Veteriner Farmakoloji 1 ve 2 cilt. 2009, Medisan. Giguere S, Prescott JF, Dowling PM. Antimicrobial Therapy in Veterinary Medicine. 2013, Wiley- Blackwell.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Antibiyotik ve antibakteriyel etkinliği tanımlar. |
ÖÇ02 | Antibiyotiklerin etki spektrumu, etki gücü, etki şeklini tanır. |
ÖÇ03 | Antibiyotiklere direnç ve akılcı antibiyotik kullanımının önemini açıklar. |
ÖÇ04 | Rezerv antibiyotiği betimler. |
ÖÇ05 | Antibiyotik kombinasyonlarını, antibiyotik kullanılmasını etkileyen faktörleri, antibiyotiklerin istenmeyen etkilerini söyler. |
ÖÇ06 | Penisilinler, sefalosporinler ve diğer beta-laktam antibiyotikleri ve bu antibiyotiklerin klinik kullanımlarını ifade eder. |
ÖÇ07 | Aminoglikozid, makrolid, tetrasiklin, fenikol, linkozamid grubu antibiyotikleri ve bu antibiyotiklerin klinik kullanımlarını tanımlar. |
ÖÇ08 | Polipeptid, kinolon, nitrofuran, imidazol, rifamisin, sülfonamid grubu antibiyotikleri ve bu antibiyotiklerin klinik kullanımlarını sıralar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, özelliklerini, etkilerini, kullanıldığı ve kullanılmadığı durumları, vücuttaki hareketlerini, diğer ilaçlarla etkileşimlerini, besin değeri olan hayvanlarda kullanılma koşullarını açıklar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zehirli maddelerin özelliklerini, kaynaklarını, zehirliliklerini, vücuttaki hareketlerini, etki şekillerini, etkilerini, tanı, sağaltım ve korunma yollarını açıklar | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların sağaltımda kullanılan miktarlarını ve şekillerini açıklar. | 5 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuda giriş ve çıkış yolları ile vücutta uğradıkları değişiklikleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuttaki etki mekanizmalarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvarda temel ilaç şekillerini hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri ve cihazları açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakolojik ve toksikolojik analizlerden elde edilen sonuçları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırmalarda kullanılan deney hayvanları ve alternatif yöntemler ile uyulması gereken etik kuralları bilir ve uygular. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer savaş ajanlarını; bu ajanların insan, hayvan, çevre sağlığına zararlı etkilerini ve korunma yöntemlerini bilir ve uygular. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanı ile ilgili güncel bilgileri, metot ve uygulamaları takip eder, değerlendirir ve çalışma alanında kullanabilir. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında yapmış olduğu bilimsel çalışma sonuçlarını kullanarak makale hazırlar, yayımlar ve sunar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında bilimsel araştırma projelerinde görev alabilir ve proje yürütebilir. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında edindiği bilgileri kullanarak insan, hayvan ve çevre sağlığı ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonlarda görev alır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji ve toksikoloji ile ilişkili bilim dalları ile ortak çalışmalar yürütebilir. | 5 |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | YÖK ve üniversitenin öncelikli alanları ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarını esas alarak bilimsel çalışmalar planlar ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders tanıtım ve uygulama, değerlendirme bilgilerinin öğrenciye açıklanması. Antibiyotiklerin Keşfi, Tanımı, Antibakteriyel Etkinlik | Ön hazırlık yoktur. | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Anlatım |
2 | Antibiyotiklerin Etki Spektrumu, Etki Gücü, Etki Şekli | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
3 | Antibiyotiklere Direnç, Antibiyotiklere Dirençliliğin Boyutu ve Önemi, Rezerv Antibiyotik | Literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
4 | Antibiyotik Kombinasyonları ve Antibiyotik Kombinasyonlarının Klinik Kullanımı | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Antibiyotiklerle Yapılacak Tedavide Göz Önünde Bulundurulması Gereken Hususlar, Antibiyotik Kullanılmasını Etkileyen Faktörler | Kaynak okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Antibiyotiklerin İstenmeyen Etkileri | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
7 | Betalaktamlar | Literatür tarama, ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Aminoglikozidler, Kinolonlar | Kaynak okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Makrolidler, Tetrasiklinler | Kaynak okuma, literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
11 | Amfenikoller, Sülfonamidler | Ders kitabı okuma, internetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Beyin Fırtınası |
12 | Linkozamidler, Polipeptidler | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Nitrofuranlar, İmidazoller | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
14 | Akılcı Antibiyotik Kullanımı-I | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
15 | Akılcı Antibiyotik Kullanımı-II | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 2 | 34 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |