Genel Bilgi
Birim | SAĞLIK BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
VETERİNERLİK FARMAKOLOJİ VE TOKSİKOLOJİSİ(YL) (TEZLİ) | |
Kod | VFT501 |
Ad | Genel Toksikoloji Z |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz ve Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. Oğuzhan YAVUZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. Oğuzhan YAVUZ
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders kapsamında hayvanlarda zehirlenme olayları, zehirlenmelere neden olabilecek ajanlar, zehir grupları, zehirlenmelerde tedavi yaklaşımlarının öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu dersin içeriğini toksikoloji ile ilgili temel kavramlar, zehirli maddelerin özellikleri, zehirlilik çeşitleri ve testleri, zehirlenme ve zehirliliği etkileyen faktörler, zehirlerin vücutta uğradığı değişiklikler, zehirlenmelerin genel tanı ve tedavisi oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Bu dersin ön koşulu bulunmamaktadır.
Kaynaklar
Kaya S. (Ed). 2002, Veteriner Hekimliğinde Toksikoloji, Medisan Yayınevi, ISBN: 975-7774-50-2 Ateşşahin A., Servi K. 2017. Veteriner Hekimler İçin Klinik Toksikoloji, Medipres, ISBN: 978-605-9720-12-0
Notlar
Ders notları ve sunumları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksikolojiyi ve amaçlarını tanımlar |
ÖÇ02 | Toksikolojinin önemini, alt bilim dallarını, zehir ve zehirlenme kavramlarını açıklar |
ÖÇ03 | Zehirli maddeleri sınıflandırır |
ÖÇ04 | Zehirlenme tipleri, zehirlerin etkileri ve zehirler arasındaki etkileşmeleri açıklar. |
ÖÇ05 | Zehirlenme ve zehirlilik denemelerini anlatır |
ÖÇ06 | Doz-yoğunluk ve doz-etki ilişkisini açıklar. |
ÖÇ07 | Zehirlenme ve zehirliliği etkileyen faktörleri sıralar. |
ÖÇ08 | Toksikokinetiğin prensiplerini yorumlar |
ÖÇ09 | Zehirlerin etki şekillerini açıklar. |
ÖÇ10 | Zehirlenmelerin sebepleri, tanısı ve tedavisini ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların kaynaklarını, özelliklerini, etkilerini, kullanıldığı ve kullanılmadığı durumları, vücuttaki hareketlerini, diğer ilaçlarla etkileşimlerini, besin değeri olan hayvanlarda kullanılma koşullarını açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Zehirli maddelerin özelliklerini, kaynaklarını, zehirliliklerini, vücuttaki hareketlerini, etki şekillerini, etkilerini, tanı, sağaltım ve korunma yollarını açıklar | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaçların sağaltımda kullanılan miktarlarını ve şekillerini açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuda giriş ve çıkış yolları ile vücutta uğradıkları değişiklikleri açıklar. | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İlaç ve zehirlerin vücuttaki etki mekanizmalarını açıklar. | 5 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Laboratuvarda temel ilaç şekillerini hazırlar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farmakoloji ve toksikolojide kullanılan analitik yöntemleri ve cihazları açıklar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farmakolojik ve toksikolojik analizlerden elde edilen sonuçları raporlayabilir ve yorumlayabilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Bilimsel araştırmalarda kullanılan deney hayvanları ve alternatif yöntemler ile uyulması gereken etik kuralları bilir ve uygular. | 4 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kimyasal, biyolojik, radyolojik, nükleer savaş ajanlarını; bu ajanların insan, hayvan, çevre sağlığına zararlı etkilerini ve korunma yöntemlerini bilir ve uygular. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanı ile ilgili güncel bilgileri, metot ve uygulamaları takip eder, değerlendirir ve çalışma alanında kullanabilir. | 5 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında yapmış olduğu bilimsel çalışma sonuçlarını kullanarak makale hazırlar, yayımlar ve sunar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında bilimsel araştırma projelerinde görev alabilir ve proje yürütebilir. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Veteriner Farmakoloji ve Toksikolojisi alanında edindiği bilgileri kullanarak insan, hayvan ve çevre sağlığı ile ilgili sorunların tanımlanması ve çözümüyle ilgilenen komisyonlarda görev alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Farmakoloji ve toksikoloji ile ilişkili bilim dalları ile ortak çalışmalar yürütebilir. | |
PÖÇ16 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | YÖK ve üniversitenin öncelikli alanları ile sürdürülebilir kalkınma amaçlarını esas alarak bilimsel çalışmalar planlar ve yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Toksikolojinin Tarihçesi, Tanımı ve Önemi, Toksikolojinin Alt Bilim Dalları | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
2 | Zehir ve Zehirlenme Kavramları, Zehirli Maddelerin Sınıflandırılması, Zehirli Maddelerde Bulunan Özel Gruplar | Ders notlarının ve ders kitaplarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
3 | Zehirlenme Tipleri ve Zehirlerin Etkileri, Zehirler Arasındaki Etkileşmeler | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Zehirlenme ve Zehirlilik Denemeleri, Hayvanlarda Yapılan Deneme Sonuçlarının İnsanlara Uyarlanması | Etik Kurullar hakkında araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
5 | Doz ve Yoğunluk İlişkisi, Doz ve Etki İlişkisi | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Zehirlenme ve Zehirliliği Etkileyen Faktörler | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Zehirlerin Vücuda Giriş Yolları ve Emilme, Dağılma ve Birikme | İlgili literatürün taranması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınav çalışmasr | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Zehirlerin Vücutta Uğradığı Değişiklikler, Atılma | Böbrek fonksiyon testlerinin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
10 | Sindirim Kanalı Mikroflorasının Zehirli Maddelere Etkisi | Sindirim sistemi notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
11 | Kinetik Hesaplamalar | Farmakokinetik programlarının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
12 | Zehirlerin Etki Şekilleri | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Zehirlenmelerin Sebepleri | Örnek vakaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
14 | Zehirlenmelerin Tanısı ve Tedavisi | Örnek vakaların incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
15 | Zehirlenmelerin Tedavisinde Kullanılan Başlıca Antidotlar | Piyasada bulunan veteriner ve beşeri ticari antidot preparatlarının araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav çalışması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav çalışması | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 3 | 45 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 17 | 2 | 34 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 48 | 48 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |