MKN215 CNC Torna Teknolojisi

4 AKTS - 3-1 Süre (T+U)- 3. Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU
Makine
Kod MKN215
Ad CNC Torna Teknolojisi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 3. Yarıyıl
Süre (T+U) 3-1 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Ön Lisans Dersi
Tür Normal
Etiket Z Zorunlu
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Öğr. Gör. Ali İhsan YOĞURT
Dersin Öğretim Elemanı Öğr. Gör. Ali İhsan YOĞURT (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu ders ile CNC torna tezgâhını işe hazırlama, program yazma ve üretim yapma yeterliklerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

CNC torna tezgahını işe hazırlama program yazma ve üretim yapma

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

1) Arslan, H. (2007). CAD/CAM: Bilgisayar Destekli Tasarım, Bilgisayar Destekli İmalat. 2) Can, A. (2014). CNC Programlama ve Endüstriyel Uygulamalar. Necmettin Erbakan Üniversitesi.

Notlar

Hamit Arslan tarafından hazırlanmış ders notları (https://www.hamitarslan.com/cnc-torna-fanuc)


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 CNC torna tezgâhlarının temel bileşenlerini ve çalışma prensiplerini açıklar.
ÖÇ02 Kesici takım türlerini ve kullanım alanlarını sınıflandırır
ÖÇ03 CNC torna programlama komutlarını analiz eder ve uygun kodları yazar.
ÖÇ04 ISO G ve M kodlarını kullanarak CNC torna programları oluşturur.
ÖÇ05 CNC torna tezgâhlarında takım yollarını simüle eder ve hata kontrolü yapar.
ÖÇ06 Farklı malzemeler için uygun kesme parametrelerini seçer ve uygular.
ÖÇ07 CNC torna tezgâhlarında iş güvenliği kurallarına uygun çalışır.
ÖÇ08 CNC torna işlemlerini üretim verimliliği açısından değerlendirir ve optimize eder.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Öğrenci, matematik, fen bilimleri ve makine alanındaki temel kuramsal bilgileri anlayarak açıklar.
PÖÇ02 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrenci, paket programlar kullanarak makine parçası tasarımı yapar ve tasarım sürecini teknik çizim standartlarına uygun şekilde tamamlar.
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Paket programlar kullanarak makine parçası tasarımlarını gerçekleştirebilir. 4
PÖÇ04 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, bilgisayar destekli tezgâhlar (CNC) için gerekli programları yazar, simülasyon yapar ve işleme sürecine uygunluğunu değerlendirir. 5
PÖÇ05 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, CAD-CAM-CNC teknolojilerindeki güncel gelişmeleri takip eder ve edindiği bilgileri mesleki uygulamalarda kullanır. 5
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, talaşlı ve talaşsız üretim yöntemlerini tanımlar, farklı üretim süreçlerinde uygun yöntemleri seçer ve uygular.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, üretim sürecine uygun malzeme seçimi yapar ve seçim kriterlerini teknik gerekçelerle açıklar.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, iş parçaları için uygun kesici takım ve kesme parametrelerini belirleyerek imalat sürecini optimize eder. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Öğrenci, makine alanındaki temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak uygular ve ölçüm sonuçlarını değerlendirir.
PÖÇ10 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Öğrenci, makine alanında bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip eder, edindiği bilgileri öğrenmiş olduğu yabancı dil aracılığıyla mesleki gelişimine entegre eder.
PÖÇ11 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Öğrenci, makine teknolojileri alanında edindiği bilgi ve becerileri meslek etiği kurallarına uygun şekilde uygular.
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Öğrenci, sektördeki beklentilere uygun olarak alanıyla ilgili süreçleri analiz eder, planlar ve uygulama adımlarını belirleyerek etkin bir şekilde yönetir. 4


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 CNC torna tezgâhlarında programlama esasları ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
2 CNC torna tezgâhının özellikleri, kısımları ve çalışma prensipleri ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
3 Referans noktası belirleme, katı model parça üzerinde unsur tanımlama. ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
4 Parçalar üzerindeki sıfır noktaları ve sıfırlama işlemi ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
5 Kesme derinliği ve işleme açısı ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
6 Aın tornalama işlemi, kaba tornalama işlemi. ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
7 Hassas (finiş) tornalama işlemi, delik delme işlemi. ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
8 Ara Sınav Kaynak kitaplardan çalışıp,uygulama yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 CNC tornada çevrimleri kullanılarak yarıçap pah çevrimi, Kanal açma çevrimi ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
10 CNC tornada çevrimleri kullanılarak programlama, Profil kaba çevrimi, Boşluk kanal çevrimi, Derin delik delme çevrimi, Diş açma çevrimi ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
11 Takım yollarının simülasyonu yapma. ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
12 Takım yollarının simülasyonu yapma, üç boyutlu işlenecek parçayı işleme kısmına aktarma ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma
13 Takım Ucu telafisi ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
14 CNC torna tezgahına veri aktarma yöntemleri, CNC torna tezgahından veri aktarma yöntemleri. ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma, Beyin Fırtınası
15 CNC torna tezgahı parça işlemek için hazırlama, oluşturulan takım yolu ile CNC tornada parça işleme. ilgili konuların önceden okunması Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Gösterip Yaptırma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak kitaplardan çalışıp,uygulama yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Kaynak kitaplardan çalışıp,uygulama yapılması Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 4 56
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 16 16
Toplam İş Yükü (Saat) 108
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,32
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 25.02.2025 12:13