Genel Bilgi
Kod | BT0141 |
Ad | Tek Tıp, Tek Sağlık Yaklaşımında Moleküler Bakteriyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. TÜLİN GÜVEN GÖKMEN |
Dersin Amacı / Hedefi
Tüm dünyada yaşanan COVID-19 pandemi sürecinde özellikle tek tıp, tek sağlık yaklaşımının benimsenmesi ile hayvan sağlığı ve halk sağlığı açısından oldukça önemli olan zoonoz hastalıklar gün geçtikçe önem kazanmaktadır. Gelecekte olabilecek yeni salgın süreçlerine hazır bulunabilmek adına; tek tıp, tek sağlık alanında özellikle bakteriyel ve fungal patojenlerin moleküler tanı yöntemlerinin bilinmesi, ilaç direnç durumlarının takibi, salgın süreçlerinin yönetilmesi adına biyoteknolojik çalışmalarla bu tekniklerin üzerine yenilerinin eklenmesi sağlanmalıdır. Bu derste amacımız yüksek lisans ve doktora düzeyinde bu farkındalığa katkıda bulunmak ve zoonoz hastalık etkenlerinin tanısı, karakterizasyonu ve takibinin hangi moleküler yöntemleri kullanarak yapılabileceği hakkında bilgi vermektir.
Dersin İçeriği
Tek Tıp, Tek Sağlık Yaklaşımında Moleküler Bakteriyoloji dersi, Bakteriyel ve Fungal Zoonoz Hastalıkları, bu hastalıkları tanımlayan, etkenlerin ilaç dirençlerini tespit eden, filogenetik ilişki ve varyant analizi yapan yöntemlerin anlatımını kapsar.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur.
Kaynaklar
Öğretim üyesi ders notu
Notlar
Molecular Detection of Zoonotic Bacteria Subir Sarker
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bakteriyel Zoonoz Hastalıkları tanımlar. |
ÖÇ02 | Fungal Zoonoz Hastalıkları tanımlar. |
ÖÇ03 | Zoonotik Bakteriyel ve Fungal etkenlerin hangi moleküler yöntemlerle tanımlayacağını seçer. |
ÖÇ04 | Zoonotik Bakteriyel ve Fungal etkenlerde ilaç direncinin hangi moleküler yöntemlerle tespit edileceğini seçer. |
ÖÇ05 | Zoonotik Bakteriyel ve Fungal etkenlerin filogenetik analizlerini yorumlar. |
ÖÇ06 | Zoonotik Bakteriyel ve Fungal etkenlerde varyant tespiti için hangi yöntemleri kullanacağını seçer. |
ÖÇ07 | Bakteriyel Zoonoz Hastalıkları tanımlamak için moleküler yöntemler uygular. |
ÖÇ08 | Fungal Zoonoz Hastalıkları tanımlamak için moleküler yöntemler uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bakteriyel Zoonoz Hastalıklara giriş | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Bakteriyel Zoonoz hastalık etkenleri | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Bakteriyel Zoonoz Hastalıkların tanısında kullanılan moleküler yöntemler | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
4 | Fungal Zoonoz Hastalıklara giriş | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Fungal Zoonoz hastalık etkenleri | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
6 | Fungal Zoonoz Hastalıkların tanısında kullanılan moleküler yöntemler | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
7 | Zoonotik Bakteriyel ve Fungal etkenlerde ilaç direncinin moleküler yöntemlerle tanımlanması 1 | Sınav hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Deney / Laboratuvar |
8 | Sınav | Sınav Hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
9 | Zoonotik Bakteriyel ve Fungal etkenlerde ilaç direncinin moleküler yöntemlerle tanımlanması 2 | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
10 | Salgın: Zoonotik Bakteriyel ve Fungal etkenlerin filogenetik analizlerine giriş | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Salgın: Zoonotik Bakteriyel ve Fungal etkenlerin filogenetik analiz çeşitleri | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Gösterip Yaptırma |
12 | Zoonotik Bakteriyel etkenlerde serotip tespiti | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
13 | Zoonotik Bakteriyel etkenlerde varyant tespiti | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Deney / Laboratuvar |
14 | Zoonotik Fungal etkenlerde varyant tespiti | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Deney / Laboratuvar, Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
15 | Tek Tıp Tek Sağlık Konsepti: Beyin Fırtınası | Ders Notu | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl sonu sınav | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav |
17 | Yarıyıl sonu sınav | Sınav hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |