Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BT0119 |
Ad | Hayvan Biyoteknolojisi ve Fizyolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, biyoteknolojik araştırmalarda kullanılan çeşitli hayvan türlerinin fizyolojik özelliklerini aktarmak, farklı hayvan türlerine ait temel fizyolojik parametreleri karşılaştırmalı olarak incelemek, biyoteknolojik tekniklerin hayvanlara uygulanmasını öğretmek ve hayvan deneylerinde etik kurallar ile ilgili farkındalık kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders, biyoteknolojik araştırmalarda kullanılan hayvan türleri ve fizyolojileri, çeşitli hayvan türlerine ait temel fizyolojik parametreleri ölçme ve değerlendirme, biyoteknolojik tekniklerin hayvanlarda uygulanması ve hayvan deneylerindeki etik yaklaşımlar gibi konuları kapsamaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
-Animal Biotechnology Models in Discovery and Translation, Ed. Verma A.S, Singh A., 2nd ed., Academic Press, 2020. -Advances in Animal Biotechnology, Singh B., Mal G., Gautam S.K., Mukesh M., 1st ed., Springer, 2019. -Principles of Cloning, Ed. Cibelli J., Gurdon J. et al., 2nd ed., Academic Press, 2014. -Transgenic Animal Technology, Ed. Pinkert, 3rd ed., Elsevier, 2014. -Animal Biotechnology and Ethics, Holland AJ., Johnson A., 1st ed., Springer, 2014. -İlgili literatürler
Notlar
-Animal Biotechnology Models in Discovery and Translation, Ed. Verma A.S, Singh A., 2nd ed., Academic Press, 2020. -Advances in Animal Biotechnology, Singh B., Mal G., Gautam S.K., Mukesh M., 1st ed., Springer, 2019. -Principles of Cloning, Ed. Cibelli J., Gurdon J. et al., 2nd ed., Academic Press, 2014. -Transgenic Animal Technology, Ed. Pinkert, 3rd ed., Elsevier, 2014. -Animal Biotechnology and Ethics, Holland AJ., Johnson A., 1st ed., Springer, 2014. -İlgili literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoteknolojik araştırmalarda kullanılan çeşitli hayvan türlerini tanır. |
ÖÇ02 | Biyoteknolojik araştırmalarda kullanılan hayvan türlerinin fizyolojisini açıklar. |
ÖÇ03 | Hayvan biyoteknolojisinde kullanılan temel teknikleri tanımlar. |
ÖÇ04 | Çeşitli hayvan türlerine ait fizyolojik parametreleri karşılaştırmalı olarak değerlendirir. |
ÖÇ05 | Hayvan deneylerinde kullanılan biyoteknolojik teknikleri uygular. |
ÖÇ06 | Hayvan deneyleri ve biyoteknolojik uygulamalarla ilgili etik kavramları açıklar. |
ÖÇ07 | Hayvan biyoteknolojisinde kullanılan transgenik teknikleri analiz eder. |
ÖÇ08 | Biyoteknolojik araştırmalarda hayvan refahı ilkelerini tartışır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hayvan biyoteknolojisine giriş | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Biyoteknolojik araştırmalarda kullanılan hayvan türleri | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
3 | Biyoteknolojide kullanılan laboratuvar hayvanları ve karşılaştırmalı fizyolojileri (fare, rat, gerbil, tavşan) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
4 | Biyoteknolojide kullanılan su hayvanları ve karşılaştırmalı fizyolojileri (zebra, japon pirinç balığı, lepistes) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
5 | Biyoteknolojide kullanılan çiftlik hayvanları ve karşılaştırmalı fizyolojileri (inek, koyun, keçi) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
6 | Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik teknikler (üreme fizyolojisi, yardımcı üreme teknikleri, embriyo transferi teknikleri) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
7 | Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik teknikler (üreme fizyolojisi, yardımcı üreme teknikleri, embriyo transferi teknikleri) 2 | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
8 | Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik teknikler (klonlama metodolojisi) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma |
9 | Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik teknikler (transgenik hayvan kavramı, gen modifikasyonları) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
10 | Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik teknikler (transgenik hayvan kavramı, gen modifikasyonları) 2 | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
11 | Hayvan biyoteknolojisi ve etik (3R,5R,7R prensipleri) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme |
12 | Biyoteknolojik araştırmalarda kullanılan hayvanların refahı | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma |
13 | Biyoteknoloji araştırmalarında hayvan deneylerinin tasarımı (doğru model seçimi, güç analizi, ön araştırma) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
14 | Biyoteknoloji araştırmalarında hayvan deneylerinin tasarımı (literatür yardımlı model oluşturma) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik tekniklerin araştırmalarda kullanımı (literatür tartışmaları) | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Grup Çalışması, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme, Proje Temelli Öğrenme |
16 | Hayvanlarda kullanılan biyoteknolojik tekniklerin araştırmalarda kullanımı (literatür tartışmaları) 2 | İlgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Bireysel Çalışma, Proje Temelli Öğrenme , Problem Çözme |
17 | Yıl sonu sınavı | ilgili ders notu, kitaplar ve literatürler | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Yazılı Sınav, Ödev, Proje / Tasarım, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |