Genel Bilgi
Kod | BT0116 |
Ad | Bitkilerde Hastalıklara Moleküler Tepkiler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-1 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3.5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Bekir Bülent ARPACI |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, bitki biyoteknolojisinin ilkelerini temel alarak bitkilerin virüs, bakteri ve mantarlarla etkileşimlerinin moleküler temellerine odaklanmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders bitkilerin virüs, bakteri ve mantarlarla etkileşimlerinin moleküler temelini kapsamaktadır. bitkilerde savunma mekanizmaları, bitki direnç proteinleri, efektör proteinler, sinyal süreçleri, savunmayla ilgili sinyal iletim yolları, konukçu savunma tepkileri, dayanıklılığın kırılması, ve genetik modifikasyonla kontrol önlemleri konularını içerir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır
Kaynaklar
"Punja, Z. K. (2004). Fungal disease resistance in plants: biochemistry, molecular biology, and genetic engineering. Food Products Press. Agrios G.N. (2004) Plant Pathology. 5th Edition. Elsevier.
Notlar
Wani, S. H. (Ed.). (2019). Disease resistance in crop plants: molecular, genetic and genomic perspectives. Springer. Parker, J. (Ed.). (2009). Annual Plant Reviews, Molecular Aspects of Plant Disease Resistance (Vol. 34). John Wiley & Sons. Fraser, R. S. (Ed.). (2012). Mechanisms of resistance to plant diseases (Vol. 17). Springer Science & Business Media. Journal articles (to be assigned)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Bitkiler ve virüsler, mikroorganizmalar arasındaki etkileşimlerin moleküler temelini anlar |
ÖÇ02 | Bitkillerin savunma mekanizmalarını anlar |
ÖÇ03 | Proteinlerin işlevine vurgu yaparak bitkilerin hastalanmasını ve patojenin çopalmasını kavrar |
ÖÇ04 | Bitkiler ve virüsler, mikroorganizmalar arasındaki etkileşimleri bilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Hastalık dayanımının genetiği | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım |
2 | Dayanıklılık genleri ve konukçu patojen etkileşimlerinde elisitör sinyallerin algılanması ve iletilmesi | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Tetiklenmiş antimikrobiyal proteinler | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Virüslere karşı dayanımın özel konuları | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Sistemik tetiklenen dayanım | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Hastalıkların yayılımını kontrol etmek için transgenik yaklaşımlar | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Patojenle ilişkili moleküler modeller (PAMP) ve PAMP ile tetiklenen bağışıklık | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Bitki tanıma reseptörleri (PRR'ler) | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
10 | Bitki-patojen etkileşimlerinde lipid sinyalleri | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | İndüklenmiş dayanım | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Konak-patojen ilişkilerinde bitki sekonder metabolitlerinin rolü | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Bitki-virüs etkileşimleri: (RNA susturma, RNA susturma viral baskılayıcıları) | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
14 | Patogenez ile ilgili proteinler (PRP'ler) | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Hastalıklara karşı bitki savunma tepkileri | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Seçilen metinlerin yanı sıra video ve diğer multimedya öğrenme materyallerinden gerekli okumalar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 153 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,12 | ||
AKTS | 6 AKTS |