Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BT0111 |
Ad | Protein Biyokimyasına Giriş |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLÜZAR ATLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLÜZAR ATLI
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ (Güz) (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Proteinlerin yapısı ve işlevi, proteinlerin biyomedikal önemi, protein yapıdaki hormonlar, protein sentezi, transkripsiyon, translasyon, plazma proteinleri, hemoglobin, miyoglobin, proteinlerin sindirimi ve proteinlerin tanımlanmasına yönelik çeşitli teknikleri açıklaması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Proteinlerin yapısı ve işlevi, proteinlerin biyomedikal önemi, protein yapıdaki hormonlar, proteinlerin tanımlanması, elektoforez, kromatografi, dizi analizi, protein sentezi, transkripsiyon, translasyon, plazma proteinleri, hemoglobin, miyoglobin, proteinlerin sindirimi anlatılmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Önkoşul yoktur.
Kaynaklar
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri (David L. Nelson, Michael Cox)
Notlar
Bilimsel makaleler Lippincott Görsel Anlatımlı Çalışma Kitapları Biyokimya (1 Ocak 2019 Denise Ferrier (Eser Sahibi), Prof. Dr. Engin Ulukaya (Editör)
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Proteinlerin tanımlanması ile ilgili temel kavramları açıklar. |
ÖÇ02 | Proteinlerin yapısı ve işlevini tanımlar. |
ÖÇ03 | Proteinlerin biyomedikal önemi hakkındaki temel bilgileri açıklar. |
ÖÇ04 | Proteinlerin sindirimi ile ilgili süreçleri ifade eder. |
ÖÇ05 | Proteinlerin sindirimi ve protein analizinde kullanılacak bazı teknikleri tanımlar. |
ÖÇ06 | Protein yapıdaki hormonlarla ilgili temel bilgileri açıklar. |
ÖÇ07 | Plazma proteinleri ile ilgili kavramları ve süreçleri tanımlar. |
ÖÇ08 | Hemoglobin ve miyoglobin ile ilgili bilgileri yorumlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 5 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriği, incelenecek çeşitli kitap ve literatürlerin tanıtımı | Konuyla ilgili ders içerik ve kitap listelerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Protein biyokimyasına giriş | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
3 | Proteinlerin yapısı ve işlevleri | Konuyla ilgili makalelerin özetlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Tartışma |
4 | Protein yapısındaki hormonlar | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
5 | Plazma proteinleri | Konuyla ilgili kitap bölümlerinin çıkarılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hemoglobin ve miyoglobin | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
7 | Enzim yapısı ve işlevi | Konuyla ilgili makalelerin hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara sınav | Ödev yapılması | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev |
9 | Protein metabolizması | Konuyla ilgili makale ve görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Protein sentezi | Konuyla ilgili kitap bölümlerinin özetlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Transkripsiyon ve translasyon | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Gösteri |
12 | Proteinlerin tanımlanması | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
13 | Elektroforez | Konuyla ilgili yöntemlerin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
14 | Kromatografi | Konuyla ilgili yöntemlerin araştırılması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösterip Yaptırma |
15 | Proteinlerin biyomedikal önemi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | İlgili makalelerin araştırılarak özetlenmesi | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuların tekrar edilmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Performans Değerlendirmesi |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Performans Görevi (Seminer) | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |