BT0109 Kanserde Sinyal İletimi

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ)
Kod BT0109
Ad Kanserde Sinyal İletimi
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. Yasemin SAYGIDEĞER
Dersin Öğretim Elemanı Doç. Dr. Yasemin SAYGIDEĞER (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu derste öğrenciler kanser hücresinin biyolojik davranışlarının mekanizmasını, bu davranışları etkileyen reseptörler, sinyaller ve iletimin nasıl yapıldığını anlar.

Dersin İçeriği

Kanser hücresinde sinyal iletiminin DNA onarımından hücre bölünmesine kadar her aşamada rol oynaması ve kanser tedavilerinde sinyal iletim yolaklarının hedeflenme yöntemleri ve biyoteknoloji alanında kullanımları

Dersin Ön Koşulu

Temel Moleküler Biyoloji ve Genetik Bilgisi

Kaynaklar

Textbook of Cell Signaling in Cancer, Yazarlar: Roberts, Jacques Cell Signaling- Principles and Mechanisms. Yazarlar: Wandell Lim, Bruce Mayer, Tony Pawson Cell Signaling Biology – online tool http://www.cellsignallingbiology.co.uk/csb/

Notlar

Textbook of Cell Signaling in Cancer, Yazarlar: Roberts, Jacques Cell Signaling- Principles and Mechanisms. Yazarlar: Wandell Lim, Bruce Mayer, Tony Pawson Cell Signaling Biology – online tool http://www.cellsignallingbiology.co.uk/csb/


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Öğrenciler kanser hücresinin biyolojik davranışlarının mekanizmasını, bu davranışları etkileyen reseptörler, sinyaller ve iletimin nasıl yapıldığını tanımlar
ÖÇ02 Sinyal iletiminin DNA onarımından hücre bölünmesine kadar her aşamada rol oynaması hakkında bilgisini gösterir
ÖÇ03 Konuyla ilgili bilimsel araştırmaları inceler ve makale sunar
ÖÇ04 Sinyal iletiminin kanser tedavilerinde sinyal iletim yolaklarının hedeflenme yöntemlerini tanımlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
PÖÇ06 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir.
PÖÇ07 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. 4
PÖÇ08 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar.
PÖÇ09 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır 2


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bir Olgu ile kanserde büyüme faktörü reseptörlerine giriş, Reseptör tipleri – Araştırma ödevleri Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
2 Tirozin kinaz ailesi reseptörlerinin çalışma prensipleri üzerine fikirler ve araştırma ödevleri Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
3 Reseptörlerin sinyal iletme mekanizmaları üzerine görüşler ve ödevler Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
4 Olgu üzerinden Reseptör sinyal iletimi bozukluklarının anlaşılma yöntemleri Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
5 Sinyal yolağının hedeflenmesi üzerine fikirler ve ödevler Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
6 Olgunun devamında ayırıcı tanı yöntemleri ve kanser tanısının konması için gereken yöntemler üzerine fikir yürütmeler ve araştırma ödevlerinin belirlenmesi Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
7 Göğüs Ağrısı şikayeti ile başvuran bir hastanın öyküsünün konuşulması – hastanın ağrısının hangi hastalıklarla gelişeceği konusunda düşünceler Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
8 Ara Snav performans Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi
9 Olgudaki hastanın hastalığının hücrede hangi mekanizmaların bozukluğuna sekonder geliştiğinin anlaşılması üzerine görüşler Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
10 Karsinojenlerin Olgu 1’de kanser gelişimine nasıl neden olduğunun anlaşılması ve kanser hücre döngüsü üzerine araştırma ödevleri Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
11 Olgudaki hücre döngüsü kontrol mekanizmalarını bozabilecek mutasyonların belirlenmesi normal hücre ile farklarının araştırılmasını içeren ödevlerin belirlenmesi Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
12 Ödevlerden yola çıkarak hücre döngüsü sinyal sisteminin incelenmesi Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Grup Çalışması
13 Hastada saptanan mutasyonları düzeltmek için hedeflerin belirlenmesi üzerine tartışmalar ve tasarım ödevleri Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 Ödevlerin değerlendirilmesi Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Ölçme Yöntemleri:
Ödev
15 Makale incelemeleri Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Tartışma
16 Öğrenci sunumları Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Öğretim Yöntemleri:
Bireysel Çalışma
17 Yarıyıl sonu Sınavı Kitap, kaynak ders notları ve ders sunuları Ölçme Yöntemleri:
Performans Değerlendirmesi


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 50 20
1. Performans Görevi (Seminer) 50 20
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 2 6 12
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 10 10
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 150
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,00
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 18.02.2025 10:44