Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BT077 |
Ad | Hayvansal Dokularda İmmunohistokimyasal ve İmmunositokimyasal Tekniklerin Uygulanması |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. MEHMET HALIGÜR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste, temel olarak hayvansal dokulardaki hücrelerde bulunan protein, antijen ve antikorların immunohistokimyasal veya immunositokimyasal yöntemle belirlenmesi ve bu reaksiyonların tanımlanması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders, hayvansal dokulardaki antijen-antikor kompleksleri, enfeksiyöz etkenler ve tümör belirteçlerinin immunohistokimyasal veya immunositokimyasal olarak belirlenmesi ile bu yöntemlerden elde edilen sonuçların değerilendirilmelerini içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Öğretim üyesi ders materyali, Lin F, Prichard J. 2015. Handbook of Practical Immunohistochemistry, Springer; Dabbs D. 2021. Diagnostic Immunohistochemistry, 6th Edition, Elsevier. Renshaw S. 2017. Immunohistochemistry and Immunocytochemistry: Essential Methods, 2nd Edition, Wiley-Blackwell Del Walle L. 2022. Immunohistochemistry and Immunofluorescence: Methods and Protocols, springer
Notlar
Ders notları ve güncel literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Hayvansal dokularda protein, antikor ve antijeni belirlemek için immunohistokimya ve immunositokimyasal yöntemi uygular. |
ÖÇ02 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yöntemin uygulama aşamalarını listeler. |
ÖÇ03 | Hayvansal dokularda enfeksiyöz hastalıklar ile neoplastik hücrelerin tespitinde hangi yöntemi kullanacağını ayırt eder. |
ÖÇ04 | İmmunohistokimyasal veya immunositokimyasal yöntemle dokularda bulunan hücrelerdeki reseptörleri tespit eder. |
ÖÇ05 | Antikor ve antijenin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ06 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yöntemin türlerini tanımlar. |
ÖÇ07 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yöntemin sonuçlarını analiz eder. |
ÖÇ08 | İmmunohistokimyasal ve immunositokimyasal yönteminde kullanılmak üzere numuneleri hazırlar |
ÖÇ09 | Hastalık etkenlerinin dokularda ve hücrelerde meydana getirdiği moleküler değişikliklerin ana hatlarını çıkarır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İmmunohistokimya ve immunositokimyanın tanımıni kullanım amacı ve kullanım amaçları | Ön hazırlığı yoktur | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Antijen ve antikorun tanımı ve özellikleri | Ders notu okuma, kitap okuma, görsel veri izleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
3 | Enfeksiyöz etkenlerin sınıflaması ve genel özellikleri | Ders notu okuma, kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Alıştırma ve Uygulama |
4 | İmmunohistokimya ve immunositokimyasal yöntemin uygulanması için numune işleme yöntemleri | Laboratuvar ön hazırlığı, kitap okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Deney / Laboratuvar |
5 | İmmunohistokimya ve immunositokimyanın çeşitleri, PAP ve APPAP metodları nedir, nasıl uygulanır | Ders notu okuma,Laboratuvar ön çalışması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma, Deney / Laboratuvar |
6 | Enfeksiyöz etkenlerin immunohistokimyasal olarak belirlenmesi ve kullanılacak yöntemler | Ders notu okuma, kitap okuma, Görsel materyal inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Gösterip Yaptırma, Benzetim |
7 | Hücrelerde bulunan reseptörlerin belirlenmesinde tercih edilecek (immunohistokimyasal veya immunositokimyasal yöntemler) yöntemin belirlenmesinde dikkat edilecek husususlar. | Ders notu okuma, Güncel literatür tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Alıştırma ve Uygulama |
8 | Ara Sınav | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
9 | Tümörlerin genel özellikleri ve metastaz çeşitleri | Ders notu okuma, Görsel materyal inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | İmmunositokimyasal ve immunositokimyasal yöntemde, tümörler için kullanılan genel biyobelirteçler; PCNA, Ki-67, CD'ler ve diğerleri. | Ders notu okuma, internette tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösteri |
11 | İmmunositokimyasal ve immunositokimyasal yöntemde, Epiteliyal kökenli tumörler için genel biyobelirteçler; Pan-Ssitokeratin, PCNA, Ki-67, S100, CD'ler ve diğerleri. | Ders notu okuma, internette tarama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösteri |
12 | İmmunositokimyasal ve immunositokimyasal yöntemde, Mezenkimal kökenli tumörler için kullanılan genel biyobelirteçler; Vimentin, Desmin, SMA, CD'ler ve diğerleri. | Ders notu okuma, görsel materyal inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama |
13 | İmmunositokimyasal yöntemin laboratuvar ortamında doku ve smearlere uygulanması. | Laboratuvarda ISC yönteminin incelemesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Deney / Laboratuvar, Alıştırma ve Uygulama |
14 | Dokulara immunohistokimyasal yöntemin laboratuvar ortamında uygulanması. | IHC yönteminini incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Deney / Laboratuvar |
15 | Laboratuvar ortamında hazırlanan İmmunohistokimya ve İmmunositokimya preparatlarının mikroskopta incelenmesi, değerlendirilmesi ve raporlanması | örnek vakaları inceleme, Laboratuvar ön çalışması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Alıştırma ve Uygulama, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınav hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi, Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 6 | 84 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 12 | 12 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |