Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOTEKNOLOJİ (YL) (TEZLİ) | |
Kod | BT069 |
Ad | HAYVAN VİROLOJİSİ |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 4-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. BİLGE KAAN TEKELİOĞLU |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.
|
Dersin Amacı / Hedefi
Hayvan Virolojisi dersinin amacı, öğrencilere hayvanları etkileyen viral hastalıkları, bu hastalıkların etkenlerini, bulaşma yollarını, patogenezini, teşhis yöntemlerini ve kontrol ile önleme stratejilerini öğretmektir.
Dersin İçeriği
Hayvan virolojisi dersi, hayvanlarda viral enfeksiyonların biyolojisini, teşhis yöntemlerini, epidemiyolojisini ve kontrol stratejilerini ele alır ve temel viroloji bilgilerini ilgili bilim alanlarında uygulayabilmelerini sağlayacak bilgileri içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1-Kadir Yeşilbağ (Editör). Veteriner Viroloji - Hayvanların Viral Hastalıkları- Medipres, Malatya, Türkiye, 2021. ISBN: 978605972053-3 2- Frederick Murphy, E. Gibbs, Marian Horzinek, Michael Studdert. Veterinary Virology, 3rd Edition - October 15, 1999 eBook ISBN: 9780080552033 3- Veteriner İlaç ve Aşı A’dan Z’ye El Kitabı 2018-2019Yayınevi: Nobel Tıp Kitabevi 4- Küçük Hayvan Veteriner Hekimleri Derneği (KHVHD) AŞI REHBERİ, 2018. 5- Ayşin Şen, Veteriner İmmunoloji, Dora Yayınları, 2021, ISBN; 9786052472712 6- P. J. Quinn, B. K. Markey, F. C. Leonard, P. Hartigan, S. Fanning, E. S. Fitzpatrick. Veterinary Microbiology and Microbial Disease, 2nd Edition ISBN: 978-1-405-15823-7 October 2011, Wiley-Blackwell. 7- Bilge Kaan Tekelioğlu. (2020). At Viral Hastalıkları. Akademisyen Yayınları, Ankara, Türkiye. ISBN: 9786257679329
Notlar
B.K. Tekelioğlu, Ç. Avci. Viroloji Uygulama Ders Notları. 2019.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenciler virüsler, genel viroloji bilimi ve viral hastalıklar ve zoonozları tanımlar |
ÖÇ02 | Hayvanların başlıca viral hastalıklarını bilir ve bunların teşhisi, mücadelesi hakkında bilgi sahibi olur ve tanımlar |
ÖÇ03 | Öğrenciler viroloji teşhis laboratuarlarının önemini açıklar |
ÖÇ04 | Viral hastalıklardan korunmada uyulması gereken temel prensipleri bilir; viral teşhis amacıyla örneklerin alınmasını, nakledilmesini ve laboratuvar muayeneleri için hazır hale getirilmesini yöntemlerinden uygun olanını seçer |
ÖÇ05 | Virüslerin üretilmesi, tespiti, quantifikasyonu, identifikasyonu ve viral hastalıkların tespitinde kullanılan metotları tanımlar |
ÖÇ06 | Kendisini ve halk sağlığını ilgilendiren viral zoonoz hastalıkları ve bunlardan korunma yollarını sıralar. |
ÖÇ07 | Almış olduğu bilgileri sahada nasıl kullanabileceğini ve hayvan sahiplerine nasıl faydalı olabileceğini ayırt eder. |
ÖÇ08 | Sürülerde viral enfeksiyonlardan korunma yöntem ve yollarını sıralar |
ÖÇ09 | Karantina ve eradikasyon usüllerinden uygun olanı seçer |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 4 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 1 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Dersin işleyişi hakkında bilgi verme, ders kaynaklarının tanıtımı. Virolojinin ve virusların hayvan ve insan sağlığı açısından önemi, virolojinin tarihçesi. Virusun tanımı; virusların genel özellikleri ve diğer mikroorganizmalardan ayıran farklılıklar konularında bilgi sahibi olur. | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Virüsler ve virolojiye giriş | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
3 | Virüslerin yapısı, yapısal bileşenlerinin görevleri | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
4 | Viroloji laboratuarının tanıtımı. Laboratuvarda uygulanan genel kurallar. Viroloji laboratuarında çalışma prensipleri (malzeme ve cihaz tanıtımları, sterilizasyonu) | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Bireysel Çalışma |
5 | Virüslerin çeşitliliği ve sınıflandırılması | Ödev yapma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası |
6 | Doku ve hücre kültürleri, Primer hücre kültürü hazırlama: Virüs üretimi. Embriyo tavuk yumurta ekim yöntemleri | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Viral enfeksiyonların epidemiyolojisi ve patogenezi, immunolojisi ve viral aşılar | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, Yazılı Sınav |
9 | Virüslerin Titrasyonu, plak test | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Nötralizasyon testi ve kullanım alanları | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
11 | Hemaglütinasyon test ve virolojide kullanımı. Kuduz ve laboratuvar teşhisi. | İnternetten araştırma yapma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
12 | Agar Jel İmmundiffüzyon ve Komplement Fikzasyon testleri ve virolojide kullanımı | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Örnek Olay |
13 | İmmunfloresan testi ve ELISA | Ders kitabı okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Virolojide Kullanılan Moleküler teknikler. Polimerase Zincir Reaksiyonu ve virolojide kullanımı, slayt/barkovizyon gösterimi | Slayt inceleme | Öğretim Yöntemleri: Örnek Olay, Bireysel Çalışma |
15 | Transmissible spongioform ensefalopatiler | Kaynak okuma | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Bireysel çalışma | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Ödev, Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,08 | ||
AKTS | 6 AKTS |