Genel Bilgi
Kod | BT023 |
Ad | Model Organizmalarda Biyokimyasal Toksikoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. PETEK PİNER BENLİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrencilere model organizmalarda akut ve kronik toksisite denemelerinin, toksik bileşiklerin metabolizmasının, toksik bileşiklerin biyokimyasal süreçlere etkilerinin, toksik bileşiklerin teratojenik, karsinojenik, mutajenik etkilerinin, toksisite çalışmalarında kullanılan biyokimyasal ve moleküler markırların kavratılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Model organizmalarda akut ve kronik toksisite, Doz yanıt ilişkisi, Toksik bileşiklerin emilimi, dağılımı, metabolizması ve atılımı, Toksik bileşiklerin metabolizmasını etkileyen faktörler, Model organizmalarda toksisitenin biyokimyasal mekanizmaları, Biyokimyasal toksisite çalışmalarında model organizma seçimi. Biyokimyasal toksisite çalışmalarında akuatik model organizmalar; balıklar, Biyokimyasal toksisite çalışmalarında kullanılan memeliler: sıçan, fare. Toksik bileşiklerin model organizmalarda teratojenik, karsinojenik ve mutajenik etkileri. Toksisite çalışmalarında kullanılan biyokimyasal ve moleküler markırlar, Toksikogenomik, toksikoprotemik, toksikometabolomik
Dersin Ön Koşulu
Yoktur
Kaynaklar
Principles of Biochemical Toxicology Jhon A Timbrel 2008
Notlar
Molecular and Biochemical Toxicology Robert C. Smart Ernest Hodgson 2018
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Toksik bileşiklerde doz yanıt ilişkisini, toksik bileşiklerin emilimi ve dağılımını, atılımını açıklar. |
ÖÇ02 | Toksik bileşiklerin metabolizması; Faz 1-2 Biyotransformasyon reaksiyonlarını açıklar. |
ÖÇ03 | Toksik bileşiklerin metabolizmasını etkileyen faktörleri listeler. |
ÖÇ04 | Toksik bileşiklere biyokimyasal yanıtları kendi ifadeleriyle açıklar. |
ÖÇ05 | Biyokimyasal toksikoloji araştırmalarında kullanılan model organizmaları ve ilgili çalışmaları örneklendirerek açıklar. |
ÖÇ06 | Biyokimyasal toksikoloji araştırmalarında akut ve kronik toksisite test dizaynlarını tasarlar. |
ÖÇ07 | Toksik bileşiklerin model organizmalarda teratojenik, karsinojenik ve mutajenik etkilerinin moleküler ve biyokimyasal temellerini kendi ifadeleriyle açıklar. |
ÖÇ08 | Toksisite çalışmalarında kullanılan biyokimyasal ve moleküler markırları ve kullanılan yöntemleri ifade eder. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 2 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 1 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 2 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Model organizmalarda biyokimyasal toksikolojiye giriş | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Doz yanıt ilişkisi, doz yanıt ilişkisinin belirlenmesi | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Toksik bileşiklerin emilimi ve dağılımı | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Toksik bileşiklerin metabolizması; Faz 1 Biyotransformasyon Reaksiyonları, | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Toksik bileşiklerin metabolizması; Faz 2 Biyotransformasyon Reaksiyonları | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Toksik bileşiklerin atılımı | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Toksik bileşiklerin metabolizmasını etkileyen faktörler | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınav | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
9 | Toksik bileşiklere biyokimyasal yanıtlar | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Biyokimyasal toksisite çalışmalarında akuatik model organizmalar | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Biyokimyasal toksisite çalışmalarında kullanılan memeliler: sıçan, fare. | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Gösteri |
12 | Toksik bileşiklerin model organizmalarda teratojenik, karsinojenik ve mutajenik etkileri | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | Hepatotoksisite, Nörotoksisite | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım |
14 | Toksisite çalışmalarında kullanılan biyokimyasal ve moleküler markırlar | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Toksikogenomik, toksikoprotemik, toksikometabolomik | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notlarının incelenmesi | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |