PM591 Mekansal Planlama Kuramları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL)
Kod PM591
Ad Mekansal Planlama Kuramları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURİYE SAY
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NURİYE SAY (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Mekansal Planlama hiyerarşisinin temel aşamalarını gözeterek kuramsal ve örnek uygulamalar temelinde araştırmalar yürütülmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Mekansal Planlama süreçleri, Planlama hiyerarşisi, planlama süreçlerinin yasal ve yönetsel boyutları, ulusal ve uluslararası perspektifteki çalışmalar

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Derste yararlanmak üzerine önerilen farklı ulusal ve uluslararası literatür kaynağı ve yasal dokümantasyon bulunmaktadır.

Notlar

Derste yararlanmak üzerine önerilen farklı ulusal ve uluslararası literatür kaynağı ve yasal dokümantasyon bulunmaktadır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Farklı ölçeklerdeki planlama ve tasarım uygulamalarını ilişkilendirir.
ÖÇ02 Mekansal Planlama süreçlerini temel ilkeleri, aşamaları ve kapsamı temelinde kavrar.
ÖÇ03 Türkiye'de Mekansal Planlama çalışmalarının yönetsel boyutunu açıklar.
ÖÇ04 Türkiye'de Mekansal Planlama çalışmalarının yasal boyutunu açıklar.
ÖÇ05 Planlama süreçlerinin yasal ve yönetsel boyutlarını yorumlar.
ÖÇ06 Ulusal ve uluslararası perspektifteki çalışmalara örnek verir.
ÖÇ07 Mekansal planlama ile ilişkili kavramları tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders işleyişi hakkında bilgi paylaşımı, ödev/rapor konularının belirlenmesi Ders notlarının güncellenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Mekansal Planlamaya ilişkin kapsam, ilke ve süreçlerin tartışılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Planlama ve tasarım süreçlerinin ölçeğe dayalı olarak karşılaştırılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Sosyoekonomik planlama ve mekansal planların ilişkilendirilmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Sosyoekonomik planlama ve mekansal plan örneklerinin incelenmesi-(Kalkınma Planları) Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
6 Sosyoekonomik planlama ve mekansal plan örneklerinin incelenmesi-(Bölge Planları) Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Sosyoekonomik planlama ve mekansal plan örneklerinin incelenmesi-(ÇDP) Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
8 Ara Sınav Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyoekonomik planlama ve mekansal plan örneklerinin incelenmesi-(İmar Planları) Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
10 Özel amaçlı üretilen mekansal plan örneklerinin incelenmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
11 Uluslararası düzeyde farklı kent planlarının incelenmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
12 Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
13 2-Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
14 3-Öğrenci sunumlarının yapılması ve tartışma Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap
15 Derse ilişkin, öğrenci sunumları dahil olmak üzere konuların genel değerlendirmesinin yapılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım
16 Yıl Sonu Sınavı Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Bütünleme Sınavı Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 11:32