PM584 Enerji Planlaması ve Etki Değerlendirme Sistemleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL)
Kod PM584
Ad Enerji Planlaması ve Etki Değerlendirme Sistemleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURİYE SAY
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NURİYE SAY (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sürdürülebilir kalkınma hedefleri doğrultusunda, enerji sektörü planlama sürecinde etkin rol alabilmesi amaçlanmaktadır. Bu kapsamda farkındalık ve etkinlik kazandırılması.

Dersin İçeriği

Sürdürülebilir kalkınma süreci, Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama süreci, Türkiye ile diğer ülkelerdeki planlama süreçleri, SÇD'nin uygulanabilirliği. Enerji sektörü politika, plan ve programların oluşturulması süreci, enerji planlama sürecinde bütüncül bir yaklaşım sağlayan Stratejik Çevresel Değerlendirmenin (SÇD) tanımı, ilkeleri ve aşamaları.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Derste yararlanmak üzerine önerilen farklı ulusal ve uluslararası literatür kaynağı ve yasal dokümantasyon bulunmaktadır.

Notlar

Derste yararlanmak üzerine önerilen farklı ulusal ve uluslararası literatür kaynağı ve yasal dokümantasyon bulunmaktadır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Yenilenebilir enerji kaynakları dahil olmak üzere enerji sektörüne ilişkin faaliyetlerin çevresel etkilerini kavrar.
ÖÇ02 Önleyici ve sürdürülebilir politikalar ile çözüm önerileri üzerine tartışma yürütür.
ÖÇ03 Etki Değerlendirme süreçlerinin temel ilkelerini ve aşamalarını sıralar.
ÖÇ04 Enerji sektöründe etki değerlendirme çalışmalarının etkinliğini açıklar.
ÖÇ05 Sürdürülebilir kalkınma süreci ve mekansal boyutu olan sektörlerin ilişkisini yorumlar.
ÖÇ06 Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama süreci aşamalarını sıralar.
ÖÇ07 Enerji sektörü politika, plan ve programların oluşturulması sürecini açıklar.
ÖÇ08 Stratejik Çevresel Değerlendirmenin (SÇD) tanımı, ilkeleri ve aşamalarını kavrar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. 5
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. 5
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders işleyişi hakkında bilgi paylaşımı, ödev/rapor konularının belirlenmesi ders paketlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Etki değerlendirme sistemlerinin kapsam, ilke ve süreçlerinin aktarılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Bütüncül Çevre Yönetimi hakında kuramsal çerçevede bilgi aktarımı Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Farklı etki değerlendirme sistemlerinin ve uygulama alanlarının tanıtılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Enerji sektörüne etki değerlendirme uygulanmasının Türkiye'deki gelişim süreci ve yasal sınırlayıcıları Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 ÇRD'nin uluslararası düzeyde uygulamalarının incelenmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Seçilen örnekler üzerinden planlama süreçlerine SÇD entegrasyonu üzerine süreç değerlendirmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara sınav Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkiye'de enerji sektörü faaliyetlerine (politika) pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Türkiye'de enerji sektörü faaliyetlerine (plan) pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkiye'de enerji sektörü faaliyetlerine (program) pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Türkiye'de enerji projelerine uygulanan ÇED örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrenci sunumları ve tartışma Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Öğrenci sunumları ve tartışma (2) Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Öğrenci sunumları ve tartışma (3) Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Final Sınavı Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Bütünleme sınavı Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 15 15
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 15 15
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 11:27