PM582 Peyzaj Patern Analizleri

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PM582
Ad Peyzaj Patern Analizleri
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. HAKAN ALPHAN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Peyzajı oluşturan bileşenler, peyzaj birimleri, nokta, doğrusal ağ, yüzeysel ve tematik patern tipleri ve peyzaj metrikleri konusunda bilgiler sunmak.

Dersin İçeriği

Peyzajı oluşturan bileşenler, peyzaj birimleri, nokta, doğrusal ağ, yüzeysel ve tematik patern tipleri. Patern analizinde uzaktan algılama ve CBS kullanımı, raster ve vektor verilerin analizlerde kullanımı, parça, sınıf ve peyzaj düzeyindeki metrikler. Peyzaj metrikleri, (1) yersel konum özelliklerine bağlı olmayan kompozisyon metrikleri: oransal çokluk, bolluk ve çeşitlilik ölçütleri. büyüklük dağılımı ve yoğunluğu, (2) yersel konfigürasyon metrikleri: peyzaj birimlerinin karmaşıklığı, kor alan, izolasyon/yakınlık, karşıtlık, dağılma, bölünme ve bağlantı metrikleri, yapısal ve işlevsel metrikler, patern analizi ile elde edilen metriklerin yorumlanması, dikkat edilmesi gereken noktalar ve kısıtlar, sonuçların peyzaj planlamaya aktarılması dersin kapsamını oluşturmaktadır.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

McGarigal, K. and Marks, B.J. (1995) FRAGSTATS: Spatial pattern analysis program for quantifying landscape structure. USDA Forest Service General Technical Report PNW-351, Corvallis.

Notlar

Bell, S. Landscape: Pattern, Perception and Process 2nd Edition. Routlege. ISBN-13: 978-0415608374


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Peyzajın biyolojik ve fiziksel özelliklerini sıralar.
ÖÇ02 Peyzajları kompozisyon özelliklerini sayısallaştırır
ÖÇ03 Peyzajların konfigürasyon özelliklerini sayısallaştırır
ÖÇ04 Peyzajların kompozisyon ve konfigürasyon değişimlerininin çevre üzerinde yarattığı sonuçları saptar.
ÖÇ05 Peyzaj metriklerinden elde edilen bilgiyi kaynak planlamasında kullanma kriterlerini sıralar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini geliştirir.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili veri toplama, sonuçları analiz etme ve yorumlama becerisi edinir. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi, sorumluluk alma özgüveni kazanır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve kendini sürekli yenileme becerisi kazanır. 2
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. 4
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak görsel, sözlü ya da yazılı sunabilme yetisini kazanır.
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uymayı ilke edinir.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri geliştirebilecek yetkinliği kazanır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Peyzaj ve peyzaj ekolojisi tanımları Ders kapsamı, akışı ve öğrenme çıktılarının gözden geçirilmesi. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası
2 Peyzaj metriklerine giriş Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Konum özelliklerine bağlı olmayan kompozisyon metrikleri Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Oransal çokluk, bolluk ve çeşitlilik Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
5 Büyüklük dağılımı ve yoğunluğu Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Yersel konfigürasyon metrikleri Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Kor alan, izolasyon/yakınlık, karşıtlık, dağılma, bölünme ve bağlantı metrikleri Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
8 Ara Sınav Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
9 Yapısal ve işlevsel metrikler Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Patern analizi ile elde edilen metriklerin yorumlanması Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Patern analizinde dikkat edilmesi gereken noktalar ve kısıtlar Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Analiz sonuçlarının peyzaj planlamaya girdi olarak aktarılması Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Peyzaj metrikleri ile peyzaj ekolojisi araştırmaları: Örnek çalışmalar Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
14 Proje sunumları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Proje sunumları (devamı) Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Ders notları ve yardımcı kaynaklardaki ilgili bölümlerin okunması. Ölçme Yöntemleri:
Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 04:51