PM573 SÇD Stratejik Çevresel Değerlendirme

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL)
Kod PM573
Ad SÇD Stratejik Çevresel Değerlendirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURİYE SAY
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NURİYE SAY (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Öğrencinin sektörel faaliyetlerin sürdürülebilirliği üzerinde SÇD'nin rolü ve etkinliğini kavrayarak, somut planlama çalışmalarına bilgi birikimini aktarabilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Sürdürülebilir kalkınma sürecinde politika, plan ve programların oluşturulması sürecinde bütüncül bir yaklaşım sağlayan Stratejik Çevresel Değerlendirmenin (SÇD) tanımı, ilkeleri ve uygulama süreci. SÇD'nin sürdürülebilir sektörel (enerji, tarım, konut, ulaşım, vb.) karar için önemi, örnek SÇD uygulama yöntemleri. Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama süreci, SÇD'nin genel aşamaları ile ilişkilendirilmesi. SÇD'nin uygulanabilirliği açısından Türkiye ile diğer ülkelerdeki planlama süreçlerinin karşılaştırılması

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Ders anlatımında yararlanmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kaynak bulunmaktadır.

Notlar

Ders anlatımında yararlanmak üzere çok sayıda ulusal ve uluslararası kaynak bulunmaktadır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sektörel faaliyetlerin doğal çevreye etkilerini kavrar.
ÖÇ02 Önleyici ve sürdürülebilir politikalar ile çözüm önerileri üzerine tartışma yürütür.
ÖÇ03 SÇD'nin temel ilkelerini ve aşamalarını listeler.
ÖÇ04 Sektörel faaliyetlerin kültürel çevresel etkilerini kavrar.
ÖÇ05 Sürdürülebilir kalkınma ve ilgili kavramları tanımlar.
ÖÇ06 Politika, plan ve programların oluşturulması sürecinde bütüncül bir yaklaşım sağlayan Stratejik Çevresel Değerlendirmenin (SÇD) tanımı, ilkeleri ve uygulama sürecini yorumlar
ÖÇ07 SÇD'nin sürdürülebilir sektörel (enerji, tarım, konut, ulaşım, vb.) karar için önemi, örnek SÇD uygulama yöntemlerini açıklar.
ÖÇ08 Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama sürecini yorumlar


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 5
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. 5
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. 5
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 5
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders işleyişi hakkında bilgi paylaşımı, ödev/rapor konularının belirlenmesi bilgi paketlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Etki değerlendirme sistemlerinin kapsam, ilke ve süreçlerinin aktarılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
3 Farklı etki değerlendirme sistemlerinin ve uygulama alanlarının tanıtılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
4 Bütüncül Çevre Yönetiminin kuramsal çerçevede irdelenmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
5 Bütüncül Çevre Yönetiminin iki etkin aracı olarak SÇD ve ÇED'in tanıtımı Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 SÇD ve ÇED'in yasal boyutunun ulusal ve uluslararası perspektifte (farklı ülke örneklerinde) incelenmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 Türkiye'de SÇD ile ilgili yasal çerçevenin yönetmelik üzerinden tartışılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
8 Ara Sınav sınava çalışma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkiye'de sektörel faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
10 Türkiye'de sektörel faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri (2) Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
11 Öğrenci sunumları ve tartışma Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon Öğretim Yöntemleri:
Beyin Fırtınası, Soru-Cevap
12 Öğrenci sunumları ve tartışma (2) Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
13 Öğrenci sunumları ve tartışma (3) Ders notundaki ilgili sunum ve dokümantasyon Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14 SÇD'nin sektörel faaliyetlere politika düzeyinde entegre edilmesinin gerekliliği Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
15 Belirlenen bir sektör üzerinden, SÇD'nin politikalara uygulanması üzerine senaryo geliştirilmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama
16 Yarıyıl sonu sınavı Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Bütünleme Sınavı Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Ara Sınav 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 10:46