PM561 Peyzaj Planlamada Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Uygulamaları

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL)
Kod PM561
Ad Peyzaj Planlamada Coğrafi Bilgi Sistemlerinin Uygulamaları
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Güz
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. SÜHA BERBEROĞLU
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. SÜHA BERBEROĞLU (Güz) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin sonunda öğrencinin Coğrafi Bilgi Sistemlerinin (CBS) peyzaj planlamaya yönelik uygulamalarında kullanılan yöntemler, yazılım ve algoritmaları tanıması, Peyzaj planlama çalışmalarında izlenecek stratejileri belirlemesi, görüntü işleme teknikleri, CBS ortamı ve terminolojileri bilmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Peyzaj planlamada ihtiyaç duyulan harita projeksiyonları, harita yorumlama, topografik haritalar, kartografya, coğrafi veri, GPS, konumsal analizler (nokta, çizgi, yüzey, tek katmanlı, çok katmanlı, çakıştırma) ve konumsal modeller ile bunlara ait ileri düzey uygulamalar.

Dersin Ön Koşulu

Ders için ön koşul bulunmamaktadır

Kaynaklar

Ders Notu

Notlar

Konu ile ilgili tüm kaynaklar


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı ya da farklı bir alanda bilgileri uzmanlık düzeyinde tanımlar.
ÖÇ02 Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi açıklar.
ÖÇ03 Lisans düzeyinde kazanılan yetkinlikler temelinde peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanında özgün çalışmalar için gerekli temeli sağlayan ileri düzeyde bilgiyi kullanır.
ÖÇ04 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı alanı ile ilgili diğer alanlar arasındaki ara yüzlerde bilginin doğası, kaynakları, bilgi üretimi ve bilginin sınanmasına ilişkin sorunlar konusunda eleştiriler yapar.
ÖÇ05 Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanır.
ÖÇ06 Alanındaki bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yeni bilgiler oluşturur; uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümler.
ÖÇ07 Lisansüstü eğitimde mesleki uygulama yeterliliği için gerekli bilişsel ve pratik becerileri uygular.
ÖÇ08 Kazanılan bilgi, kavrayış ve problem çözme becerilerini yeni ve alışılagelenin dışındaki ortamlarda, alanıyla ilgili daha geniş, disiplinlerarası, çok disiplinli ve disiplinlerüstü bağlamlar içerisinde uygular.
ÖÇ09 Alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgulayabilme, çözüm yöntemi geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
ÖÇ10 Alanındaki uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık durumlarda, sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir.
ÖÇ11 Alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir, öğrenmeyi yönlendirir ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütür.
ÖÇ12 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarır.
ÖÇ13 Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirir ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer.
ÖÇ14 Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
ÖÇ15 Peyzaj planlama ve peyzaj tasarımı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. 4
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. 3
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. 4
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır.
PÖÇ07 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. 4
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir.
PÖÇ16 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 CBS tanımı, uygulama alanı ve bileşenleri, Harita projeksiyon sistemleri Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
2 Coğrafi Bilgi Sistemlerin de veri yapısı topoloji Literatür okuma ve harita getirmek Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
3 Interpolasyon teknikleri ve jeo-istatistik uygulaması Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Alıştırma ve Uygulama
4 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde tek katmanlı ve çok katmanlı analizler. Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap
5 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde çizgisel analizler (network analizi) Coğrafi Bilgi Sistemlerinde yüzey analizleri, topografik analizler. Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
6 Coğrafi Bilgi Sistemlerinde çevresel modelleme, tanımı, bileşenleri ve türleri, Coğrafi Bilgi Sistemlerinde çevresel modelleme örnekleri Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap
7 GPS ve uygulamaları Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Ödev
9 CBS web uygulamaları Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama
10 CBS veritabanı yönetimi Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
11 CBS istatistiksel yöntemler Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
12 Peyzaj metrik ve indeksleri Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
13 CBS uygulaması, sayısallaştırma, tek ve çok katmanlı analizler Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap
14 CBS konumsal analiz uygulaması, ideal alan tespiti Literatür okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri
15 CBS proje sunuşları Ödev, proje Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Gösteri, Deney / Laboratuvar
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Ödev
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanmak Ölçme Yöntemleri:
Ödev


Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri

Değerlendirme Türü Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi
1. Proje / Tasarım 100 40
Genel Değerlendirme
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam 100 40
1. Yıl Sonu Sınavı - 60
Genel Toplam - 100


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 27.02.2025 08:38