Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
PEYZAJ MİMARLIĞI (YL) | |
Kod | PM0011 |
Ad | Peyzaj Analizinde Uygulamalı İstatistiksel Yöntemler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Güz |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi YÜKSEL ÜNLÜKAPLAN
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ekolojik veri setlerinin birbiriyle olan ilişkilerini değerlendirmek amacıyla veri setlerini analiz edebiliecek formata getirmesi, uygun olan çok değişkenli istatistiksel analiz yöntemlerini seçebilmesi, analiz etmesi ve farklı yöntemleri karşılaştırarak yorumlayabilmesi hedeflenmektedir.
Dersin İçeriği
Ekolojik veri setlerinden hareketle, Peyzaj Analizinde verilerin toplanması, veri setinin oluşturulması ve düzenlenmesi, türleri, ekolojik çeşitliliğin ölçülmesi ve ekolojik çeşitlilik endeksle Bray Curtis ve başlıca atama yöntemleri incelenecektir. Derste MPcORD gibi ekolojik verilerin istatistiksel analizini amaçlayan paket programlar kullanılarak veri setleri analiz edilip değerlendirilecektir..
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamakta
Kaynaklar
Konu ile ilgili ulusal ve uluslar arası yayınlar, paket programların rehber kitapçıkları.
Notlar
Ünlükaplan, 2008. Çok değişkenli istatistiksel yöntemlerin peyzaj ekolojisi araştırmalarında kullanımı / Using multivariate statistical methods in landscape ecology researches, Ç.Ü. FBE, Peyzaj Mimarlığı ABD, Doktora Tezi, Adana
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Ekolojik veri setlerinin elde edilmesinde kullanılan araçları öğrenir. |
ÖÇ02 | Ekolojik çeşitliliğin ölçülmesinde kullanılan araçları öğrenir |
ÖÇ03 | Ekolojik veri setlerini oluşturur. |
ÖÇ04 | Ekolojik çeşitliliğin ortaya konulmasında farklı yöntemleri öğrenir. |
ÖÇ05 | Peyzajı farklı yönlerini farklı yöntemler ile analiz eder. |
ÖÇ06 | Peyzaj analizinde ekolojik çeşitliliği ortaya koyarak değerlendirir |
ÖÇ07 | Peyzajı farklı yönlerini farklı yöntemler ile analiz edip yorumlayarak çalışmasıyla bütünleştirir. |
ÖÇ08 | Ekolojik veri setlerini değerlendirebilmesinde PCord, MVSP gibi paket programları kullanabilir. |
ÖÇ09 | Peyzaj analizinde kullanılan yöntemleri, araçları karşılaştırılabilir |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alandaki güncel bilgileri tanımlar. | |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Mühendislik problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bireysel olarak veya çok disiplinli takımlarda sorumluluk alarak etkin bir şekilde çalışır. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler. | 4 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranışlar geliştirir, mesleğin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | 4 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Peyzaj Mimarlığı düşüncelerini geliştirmede ve açıklamada çağdaş iletişim yöntemlerini kullanarak bunları görsel, sözlü ya da yazılı olarak sunar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili çalışmalarında bilimsel ve etik değerlere uymayı benimser. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Peyzaj analizine genel giriş | Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları 1 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
2 | Ekolojik veri setlerinin tanımlanması | Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Ekolojik veri setlerinin elde edilmesinde kullanılan araçlar | Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları 2 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Ekolojik çeşitliliğin ölçülmesinde kullanılan araçlar 2 | Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları 3 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Ekolojik çeşitliliğin ölçülmesinde kullanılan yöntemler | 4. Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Ekolojik çeşitliliğin ölçülmesinde kullanılan yöntemler 2 | 5 Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Ekolojik çeşitliliğin ölçülmesinde kullanılan araçların tanıtılması | 6 Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyal, ppt sunumları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | ara sınav değerlendirmesi | Konuya ilişkin anlatılanların öğrenci ile değerlendirilmesi 1 | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Ekolojik veri setlerinde kulanılacak paket programların tanıtılması 1 | 7 Konuya ilişkin paket programların yardım menüsündeki rehber kitapçıklar ve veri setleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Ekolojik veri setlerinde kulanılacak paket programların tanıtılması 2 | Konuya ilişkin paket programların yardım menüsündeki rehber kitapçıklar 11 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Alıştırma ve Uygulama |
11 | Ekolojik veri setleri ile uygulama çalışmalarının PCORD ile yürütülmesi | 8 Konuya ilişkin paket programların yardım menüsündeki rehber kitapçıklar ve veri setleri. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama |
12 | Ekolojik veri setleri ile uygulama çalışmalarının MVSP ile yürütülmesi | 9 Konuya ilişkin paket programların yardım menüsündeki rehber kitapçıklar ve veri setleri | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ekolojik veri setleri ile uygulama çalışmalarının yürütülmesi 1 | Konuya ilişkin paket programların yardım menüsündeki rehber kitapçıklar12 | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
14 | Ekolojik veri setleri ile uygulama çalışmalarının yürütülmesi 2 | 10 Konuya ilişkin paket programların yardım menüsündeki rehber kitapçıklar. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma, Soru-Cevap |
15 | Peyzaj analizinde kullanılan yöntemlerin araçların karşılaştırılması | 11 Konuya ilişkin; kitap, makale, yayınlanmış bildiri, araştırma projesi raporu, yüksek lisans, doktora tezi gibi yazılı ve basılı materyaller | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Alıştırma ve Uygulama, Tartışma |
16 | Yarıyıl sonu sınavı | Konu ile ilgili rapor hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
17 | Yarıyıl sonu sınavı | Konu ile ilgili rapor hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ödev | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 159 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,36 | ||
AKTS | 6 AKTS |