Genel Bilgi
Kod | TL0037 |
Ad | Tekstil Endüstrisinde Dijitalleşme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ABDURRAHMAN TELLİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı, tekstil sektöründe kullanımı gittikçe yaygınlaşan dijital uygulamaların tanıtılmasıdır. Hızlı modanın zararlarını azaltarak zaman ve hammadde tasarrufu fırsatları sunan dijital uygulamaları öğretmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; tekstil endüstrisi açısından Endüstri 4.0, sayısal görüntü işleme, görüntü analizinde kullanılan yöntemler, tekstil endüstrisinde dijitalleşmenin sunduğu fırsatlar, tekstil malzemelerinin dijital ikizinin oluşturulması, üç boyutlu giysi simülasyon sistemleri ve dijital moda konuları içermektedir. Dijitalleşmenin tekstil endüstrisine getirdiği kavramlar tartışılacak ve sektördeki problemlerin çözümünde kullanılması incelenecektir.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Behera BK (2004) Image-processing in textiles. Textile Progress, 35(2-4), 1-193. Arikan CO, (2009) Using Computer Aided Image Processing Applications in Textile Technology. PhD Dissertation, Textile Engineering, Graduate School of Natural and Applied Sciences, Ege University, Turkey, 128 p. Egri S (2011) Problems Encountered in the Sample Review on a Three Dimensional Body Scanner Systems. Master’s Thesis, Dressing Industry and Arts of Dressing Main Science Branch, Gazi University, Turkey, 112 p. Wong WK (Ed.) (2018). Applications of Computer Vision in Fashion and Textiles. Woodhead Publishing. ISBN: 978-0-08-101217-8, 292p. Issa M, Elgholmy S, Sheta A, Fors MN (2022) A new method for measuring the static and dynamic fabric/garment drape using 3D printed mannequin. The Journal of the Textile Institute, 113(6): 1163-1175. Liu L, Deng N, Xin B, Wang Y, Wang W, He Y, Lu S (2021) Objective evaluation of fabric pilling based on multi-view stereo vision. The Journal of the Textile Institute, 112(12): 1986-1997. Ork-Efendioglu N (2019) An Investigation on Usability of 3D Visualization and Simulation Programs in Leather Apparel. Doctoral Thesis, Leather Engineering, Graduate School of Natural and Applied Sciences, Ege University, Turkey, 140 p. Telli A (2019a) An image processing research consistent with standard photographs to determine pilling grade of woven fabrics. Textile and Apparel, 29(3), 268-276. Telli A (2020a) The relationship between subjective pilling evaluation results and detecting pills and textural features in knitted fabrics. Fibers and Polymers, 21(8): 1841-1848. Telli A (2020b) The usage of image processing techniques on the determination of pilling grades, pp:131-155, 171p., Editor: Wallace G. Tarrant, October 2020, Nova Science, ISBN: 978-1-53618-770-0 Telli A (2021a). The comparison of the edge detection methods in the determination of yarn hairiness through image processing. Textile and Apparel, 31(2): 91-98.
Notlar
Yildiz G, Kozbekci-Ayranpinar S (2021) Augmented reality and virtual reality in the fashion industry. Yedi, (25): 1-15. Yuksel H, Bulut MO (2019) Three-dimensional body scanning systems. Tekstil ve Mühendis, 26(116): 406-414. Yarnbank (2022). What's Yarnbank, https://yarnbank.shimaseiki.com/ (Accessed: 09 August 2022) ApexFiz (2022) Product info. https://www.shimaseiki.com/product/design/software/features/ (Accessed: 09 August 2022) CLO (2022) Our Story. https://www.clovirtualfashion.com/story (Accessed: 09 August 2022) CottonWorks (2022a) Digital Product Creation. https://www.cottonworks.com/en/topics/fabric-technology/digital-product-creation/dpc/ (Accessed: 09 August 2022) SDL Atlas (2022), PillGrade, https://sdlatlas.com/products/pillgrade-automated-pilling-grading-system#product-details (Accessed: 09 August 2022) Uster (2022), Uster Fabric Inspection, https://www.uster.com/fileadmin/user_upload/Downloads/Products/Fabric_Inspection/Uster_Fabric_Inspection_WEB_202107.pdf
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Endüstri 4.0 kavramı hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ02 | Dijital görüntü işleme teknolojilerinin tekstil endüstrisindeki önemini kavrar. |
ÖÇ03 | Kumaş hatalarının on-line ve off-line tespit yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur. |
ÖÇ04 | Dijital tabanlı objektif kalite kontrol yöntemlerinin önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Digital moda kavramlarını öğrenir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 1 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Endüstri 4.0 kavramı | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tekstil endüstrisi açısından Endüstri 4.0 | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Dijital görüntü işleme, görüntü türleri ve görüntü alma sistemleri | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Görüntü analizi ve Hareket analizi | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Görüntü analizinde kullanılan yazılımlar, ön işlemler, algoritmalar, morfolojik işlemler, istatistiki yöntemler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tekstil endüstrisinde dijitalleşmenin sunduğu fırsatlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Tekstil malzemelerinin karakterizasyonundaki dijital yenilikler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Gerçek zamanlı ve üretim sonrası kumaş hatalarının dijital olarak tespit yöntemleri | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Objektif kalite kontrol imkânı sunan dijital tabanlı uygulamalar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Tekstil malzemelerinin dijital ikizinin oluşturulması, dijital iplik ve kumaş katalogları, sanal numuneler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Bilgisayar destekli üç boyutlu vücut tarama cihazları ve sanal prova | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Üç boyutlu giysi simülasyon sistemleri | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Dijital moda, sanal gerçeklik, artırılmış gerçeklik, sanal mağaza, sanal defile konseptleri | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Yapay zeka, Sanal Influencerlar, Sanal stil hizmetleri, Metaverse ve NFT | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |