Genel Bilgi
Kod | TL0036 |
Ad | Tekstil Endüstrisinde Biyoteknolojik Uygulamalar |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Yüksek Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. ABDURRAHMAN TELLİ |
Dersin Amacı / Hedefi
Daha kaliteli kumaşlara yönelik beklentiler ve çevresel konulara ilişkin farkındalık, tekstil endüstrisinde biyoteknolojik uygulamalara yöneltmektedir. Uzun vadede tekstil endüstrisi tarafından kullanılan hantal ve kirletici kimyasal prosedürlerin giderek daha fazlasının biyoteknolojik süreçlerle ikame edileceği veya destekleneceği tahmin edilmektedir. Dersin amacı, tekstilde kullanılan ve sektörün gittikçe daha fazla ihtiyaç duyduğu biyoteknolojik uygulamaları tanımak ve ileri vadede yeni ürünler geliştirmek için yapılacak Ar-Ge çalışmalarına temel oluşturmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; lif, iplik ve kumaş özelliklerinin geliştirilmesi için biyoteknolojik yaklaşımları, tekstil endüstrisinde enzim kullanımını, tekstil malzemelerinin tüm üretim süreçlerindeki biyoteknolojik yaklaşımları, biyopolimerleri, biyobozunur yeni lif ve polimerleri, bakteri ve mikroorganizmalardan elde edilen tekstil ürünlerini içermektedir. Gelecekte biyoteknolojik süreçlerin tekstil endüstrisi tarafından ortaya çıkan çevresel sorunların çözümüne ve kirlilik yükünün azalmasına yardımcı olacağı, yeni ürünler ve yeni pazarlar sağlayacağı anlatılacaktır.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
- Sarıışık, Ö.M., (2001) Tekstil Terbiye İşlemlerinde Enzimler, Dokuz Eylül Üniversitesi, Mühendislik Fakültesi Yayınları, No: 286, 2001, İzmir -Blackburn, R. (Ed.). (2005). Biodegradable and sustainable fibres (Vol. 47). Taylor & Francis US. -Nierstrasz, V., & Cavaco-Paulo, A. (Eds.). (2010). Advances in textile biotechnology. Elsevier. - Lendlein, A., & Sisson, A. (Eds.). (2011). Handbook of biodegradable polymers: isolation, synthesis, characterization and applications. John Wiley & Sons. Radhakrishnan, S. (2014). Application of biotechnology in the processing of textile fabrics. Roadmap to sustainable textiles and clothing: eco-friendly raw materials, technologies, and processing methods, 277-325. - Telli, A. (2016). Geri Dönüşüm Pamuk, r-PET ve Karışımlarının Denim Kumaş Üretiminde Kullanılması. Çukurova Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü. Doktora Tezi.177s. -Jahandideh, A., Ashkani, M., & Moini, N. (2021). Biopolymers in textile industries. In Biopolymers and Their Industrial Applications (pp. 193-218). Elsevier. -Shanmugasundaram, O. L. (Ed.). (2021). Applications of Biotechnology for Sustainable Textile Production. Woodhead Publishing.
Notlar
-Gupta, D. (2001). Biotechnology applications in textile industry. Indian Journal of Fibre & Textile Research, 26 (2): 206-213. -Reddy, N., & Yang, Y. (2015). Innovative biofibers from renewable resources. Berlin: Springer. -Muthu S.S, Gardetti, M. A. (Eds), 2016, Sustainable Fibres for Fashion Industry Volume 1, Springer Science+Business Media Singapor -Muthu S.S, Gardetti, M. A. (Eds), 2016, Sustainable Fibres for Fashion Industry Volume 2, Springer Science+Business Media Singapor -Telli, A., & Babaarslan, O. (2017). The effect of recycled fibers on the washing performance of denim fabrics. The Journal of The Textile Institute, 108(5), 812-820. -Üçgül, İ., Küçükçapraz, D., & Elibüyük, U. (2019). Selüloz Esaslı Tekstil Maddelerinin Biyobozunurluğu Ve Toprağa Gömme Testi İbrahim. Teknik Bilimler Dergisi, 5(2), 60-67. -Sen, A., Kapila, R., Chaudhary, S., & Nigam, A. (2021). Biotechnological applications of microbial enzymes to replace chemicals in the textile industry-a review. TEXTILE Association, 82(2), 68-73.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Tekstil endüstrisindeki biyoteknolojik uygulamalar ile ilgili bilgileri öğrenir. |
ÖÇ02 | Enzimlerin tekstil malzemeleri ile olan ilişkilerini yorumlayabilme yeteneği kazanır. |
ÖÇ03 | Tekstil enzimlerinin uygulama reçetelerini kavrar. |
ÖÇ04 | Biyopolimerlerin ve biyobozunur liflerin önemini kavrar. |
ÖÇ05 | Biyoteknolojik tekstil uygulamalarının çevresel açıdan önemini açıklar. |
ÖÇ06 | Biyoteknolojik yeni ürün ve süreçleri uygulama yeteneği kazanır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, tekstil mühendisliği alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme | 2 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliğinin ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kullanabilme | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme | 5 |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendislği ile ilgili karşılaşılan sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilme | 1 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek, alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme | 3 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilme ve bu değerleri öğretebilme | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Tekstil mühendisliği alanındaki uluslararası platformlarda, kendi çalışmalarını yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarabilme | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans yeterliliklerine dayalı olarak, alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirebilme, derinleştirebilme ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşabilme | 4 |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirebilme ve kullanabilme | 5 |
PÖÇ11 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tez konusu üzerinde, danışmanının belirlediği çerçeve içinde, konunun gerektirdiği mantıksal bütünlüğe uygun olarak, programlı bir şekilde çalışabilme | |
PÖÇ12 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım ve/veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunabilme | 5 |
PÖÇ13 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Tekstil mühendisliği ile ilgili en az birer adet bilimsel makaleyi ulusal ve uluslararası hakemli dergilerde yayınlamak | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunabilme ve bu değerlerin gelişimini destekleyebilme |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyoteknoloji hakkında genel bilgilendirme | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
2 | Tekstil endüstrisinde biyoteknolojinin dünü, bugünü, yarını | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Tekstil endüstrisinde geleneksel kimyasal süreçler yerine enzim kullanımı, enzimlerin çeşitleri, yapıları ve etki mekanizmaları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Lif, iplik ve kumaş özelliklerinin geliştirilmesi için biyoteknolojik yaklaşımlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Tekstil malzemelerinin ön terbiyesinde biyoteknolojik yaklaşımlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Tekstil malzemelerinin boyanmasında ve baskısında biyoteknolojik yaklaşımlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Tekstil malzemelerinin yıkanmasında biyoteknolojik yaklaşımlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Tekstil atıklarının arıtımında biyoteknolojik yaklaşımlar | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Biyopolimerlere giriş ve genel bilgilendirme | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Biyobozunurluk açısından biyopolimerler, Biyobozunur yeni lifler ve polimerler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
12 | Doğal polimerlerden biyobozunur lifler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Sentetik polimerlerden biyobozunur lifler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Özel biyopolimer lifleri ve kullanım alanları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Bakteri ve mikroorganizmalardan elde edilen boyalar ve ara ürünler | Ders notları ve kaynak kitaplar | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ders notları ve kaynak kitaplar | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 15 | 15 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 0 | 0 | 0 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |