BYETB4 Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod BYETB4
Ad Bilimsel Araştırma Teknikleri ve Yayın Etiği
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Yüksek Lisans Dersi
Tür Ensitü Bilimsel Araştırma Yöntemleri
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. TACETTİN YAĞBASANLAR
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı bilimsel araştırmaların önemini, gerekliliğini, aşmalarını, veri analizi yöntemlerini, bilimsel etik kavramını, Bilimsel araştırma etiğine ilişkin temel ilkeleri, Yayın türlerini, Etik dışı davranışları ve bunları önleyici yaptırım konularını öğretmektir.

Dersin İçeriği

Bu derste bilimin ve bilginin tanımı, Bilimsel bilginin özellikleri, Bilimsel bilgiye ulaşmada araştırmanın gerekliliği ve önemi, Bilimsel araştırmalarda aşamalar, Etik kavramı, Etik dışı davranış türleri, Etik dışı davranışlara karşı önleyici yaptırımlar konuları verilmektedir.

Dersin Ön Koşulu

Yok

Kaynaklar

Day, R.A., 1996. Bilimsel Makale Nasıl Yazılır, Nasıl yayımlanır? Çeviri, Altay, G.A. TUBİTAK Yayınları Ankara

Notlar

Daşdemir, İ., 2016. Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Nobel Akademik Yayıncılık, Eğitim Danışmanlık Tic.Lti.Şti., 210s.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Bilimsel Araştırmaya ilişkin temel kavramları bilir
ÖÇ02 Bir araştırma tasarlayıp gerçekleştirebilecek bilgi ve donanıma sahip olur
ÖÇ03 Bilimsel yayım çeşitlerini öğrenir
ÖÇ04 Bilimsel Araştırmalardaki etik kuralları öğrenir


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkileri alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirerek derinleştirme. 3
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Tarla Bitkilerinin ilişkili olduğu uzmanlaştığı alanlarda disiplinler arası etkileşimi kavrayabilme.
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında son gelişmeler ve temel bilgi kaynaklarına ulaşılabilir ve bunlardan konusu ile ilgili bilgileri alarak derleme mevcut çalışmaları değerlendirerek yeni bir bilgi ve senteze ulaşma bu bilgileri yönlendirilebilir, edindiği bilgileri sürekli kullanma ve mesleğinde sağlayacak uygulamaları takip etme.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Tarla Bitkileri alanında uzmanlık düzeyindeki kuramsal ve uygulamalı bilgiyi kullanarak disiplinler arası bilgileri sentezleyerek yorumlayabilme ve yeni bilgi üretebilme.
PÖÇ05 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri ile ilgili sorunları araştırma yöntemlerini kullanarak ve neden-sonuç ilişkisi kurarak çözümleyebilme, liderlik yapabilme yetisi taşır. 3
PÖÇ06 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği bilgileri farklı bilim dallarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilme ve yeni bilgiler oluşturabilme, uzmanlık gerektiren sorunları bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak çözümleyebilmek. 3
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak ortaya koymak, çözüm yöntemi geliştirmek, çözmek, sonuçları değerlendirmek ve gerektiğinde uygulayabilmek.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda önderlik yapabilme.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Kendi alanında edindiği uzmanlık düzeyindeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla analiz edip öğrenmesine yön verebilme ve ileri düzey çalışmaları bağımsız olarak yürütebilmek.
PÖÇ10 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Tarla Bitkileri alanındaki kaynaklara ulaşarak güncel gelişmeleri takip ederek, kendi çalışmalarını, nicel ve nitel veriler ile destekleyerek alanındaki ve alan dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli biçimde aktarabilme. 3
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısı ile inceleyebilme, geliştirebilme ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçebilme.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Bir yabancı dili, yabancı dilde yazılmış bir makaleyi anlayacak ve çevirebilecek düzeyde bilmek. 2
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Kendi alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirebilme.


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Araştırmada Temel Kavramlar Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
2 Bilimsel Araştırmanın Amaçları Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
3 Araştırma Çeşitleri ve Türleri Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
4 Bilimsel Araştırmanın Aşamaları Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
5 Bilimsel Araştırma Raporunun Temel Özellikleri Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
6 Bilimsel Yayın Etiği Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
7 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
8 Bilimde Etik Dışı Davranışlar Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
9 Bilimde Etik Dışı Davranışın Nedenleri Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
10 Bilimde Etik Dışı Davranışa Karşı Ülkemizde Neler yapılmaktadır Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Bilimsel Yayın Etiği Yanıltmalarına Yönelik Önlemler Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
12 Etik dışı davranışlara uygulanan cezalar Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Bilimsel Raporlama, Kaynak Kullanma, Atıf Yöntemleri, Kaynakça Düzenleme Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
14 Yayın Etiğine Aykırı Örnek İncelemeleri Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
15 Yayın Etiğine Aykırı Örnek İncelemeleri (2) Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
16 Yayın Etiğine Aykırı Örnek İncelemeleri (3) Ön Okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
17 Final Sınavı Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 14.05.2024 05:00