Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
BİYOTEKNOLOJİ (DR) | |
Kod | BT0088 |
Ad | Transgenik Hayvan Teknolojisi ve in vivo Model Oluşturma |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 4 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi SİNAN KANDIR
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı, transgenik hayvan teknolojileri ve genetik mühendisliği yöntemlerini öğretmek, deneysel araştırmalarda in vivo model oluşturma süreçlerini aktarmak, yardımcı üreme teknikleri ve genetik modifikasyon süreçlerini tanıtmak, etik ve 3R prensipleri çerçevesinde hayvan deneylerini değerlendirmek ve biyoteknolojik yaklaşımlar ile transgenik hayvanların üretimi ve kullanımına yönelik bilgi kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Transgenik hayvan üretimi, ürünleri ve teknolojileri, embriyoloji, süperovülasyon, intrasitoplazmik sperm enjeksiyonu, mikroenjeksiyon, somatik hücre transferi (klonlama), retrovirüs aracılı gen transferi, embriyonik kök hücre aracılı gen transferi, yeni nesil gen düzenleme araçları ve kullanımları, araştırma konusuna göre transgenik hayvan dizaynı (büyükbaş, küçükbaş, kanatlı, laboratuvar hayvanları seçimi).
Dersin Ön Koşulu
Bulunmamaktadır
Kaynaklar
1) Transgenic Animal Technology, Elsevier (2014). 2) Genetic engineering in livestock: New applications and interdisciplinary perspectives, Springer-verlag Heidelberg. (2009) 3) Transgenic Animals in Agriculture, CABI. (1994) ve ilgili literatürler
Notlar
1) Transgenic Animal Technology, Elsevier (2014). 2) Genetic engineering in livestock: New applications and interdisciplinary perspectives, Springer-verlag Heidelberg. (2009) 3) Transgenic Animals in Agriculture, CABI. (1994) ve ilgili literatürler
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Transgenik hayvan üretim süreçlerini açıklar. |
ÖÇ02 | Deney hayvanlarında kullanılan yardımcı üreme tekniklerini tanımlar. |
ÖÇ03 | Genetik mühendisliği araçlarını kullanarak spesifik hayvan modelleri oluşturmayı öğrenir. |
ÖÇ04 | Transgenik hayvan teknolojilerinde kullanılan gen aktarım yöntemlerini karşılaştırır. |
ÖÇ05 | Deneysel araştırmalar için in vivo model oluşturma süreçlerini uygular. |
ÖÇ06 | Hayvan deneylerinde etik ilkeleri ve 3R prensibini değerlendirir. |
ÖÇ07 | Transgenik hayvan uygulamalarının tarım, sağlık ve biyomedikal araştırmalardaki önemini açıklar. |
ÖÇ08 | Biyoteknolojik yöntemler ile genetik modifikasyon süreçlerini uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 5 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | 4 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 5 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Transgenik hayvan modellerine giriş | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Transgenik hayvanların uygulama alanları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Transgenik hayvanların üretiminde kullanılan gen aktarma teknikleri | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Kızgınlığın denetimi ve süperovulasyon | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Yardımcı Üreme Teknikleri | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Genetik kopyalama ve hayvansal üretimdeki önemi | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
7 | Suni tohumlama; avantaj ve dezavantajları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Gen aktarımları (Mikro-injeksiyon, embriyonik kök hücre kullanımı, retroviral vektörler, diğer gen aktarma metotları) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Gen transmisyonları (transgenik hatların kurulması, transgenik hayvanlarla yetiştirme programları) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Fare uygulamaları (hastalık modellemeler) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Sıçan (rat) uygulamaları (hastalık modellemeler) | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Büyükbaş çiftlik hayvanlarında transgenik uygulamaları | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
13 | Küçükbaş çiftlik hayvanlarında uygulamalar | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Kanatlılarda transgenik uygulamalar | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Su hayvanlarında transgenik uygulamalar | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Transgenik canlılar ve etik | İlgili kaynaklar, ders notları ve literatür | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Sözlü Sınav, Proje / Tasarım, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 5 | 70 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 4 | 4 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 162 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,48 | ||
AKTS | 6 AKTS |