Genel Bilgi
Kod | BT0086 |
Ad | İleri Protein Biyokimyası |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 2-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. GÜLÜZAR ATLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. GÜLÜZAR ATLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Prof. Dr. ŞULE SULTAN MENZİLETOĞLU YILDIZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Protein sentezi, transkripsiyon, translasyon, proteomik, proteinlerle ilgili katabolik işlemler, azotlu bileşiklerin metabolizması, metabolik yollardaki fonksiyon ve vücuttan atılımları ile ilgili biyokimyasal prensipleri, elektroforetik ve kromatografik teknikler, moleküler ağırlıklı tayin yöntemleri, spesifik proteinlerin miktar tayinleri ilgili bilgi sahibi olunması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Protein sentezi, transkripsiyon, translasyon, proteomik, proteinlerle ilgili katabolik işlemler, degradasyon ürünlerine göre amino asitlerin sınıflandırılması, non-protein azotlu bileşiklerin metabolizması, amonyak, kreatin, üre ve nükleotidler gibi azotlu bileşiklerin oluşum süreçleri, metabolik yollardaki fonksiyon ve vücuttan atılımları ile ilgili biyokimyasal prensipleri, elektroforetik ayırım yöntemleri, moleküler ağırlıklı tayin yöntemleri, kromatografik teknikler ile saflaştırma işlemleri, spesifik protein düzeyi ölçüm analizleri.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri (David L. Nelson, Michael Cox)
Notlar
Ders notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Proteinlerin sentezi ile ilgili mekanizmaları açıklar. |
ÖÇ02 | Proteinlerle ilgili katabolik işlemler hakkında yorum yapar. |
ÖÇ03 | Azotlu bileşiklerin metabolizması ile ilgili mekanizmaları açıklar. |
ÖÇ04 | Azotlu bileşiklerin vücuttan atılımlarındaki biyokimyasal mekanizmalar ile ilgili bilgileri kavrar. |
ÖÇ05 | Elektroforez ve kromatografi teknikleri hakkında uygulama bilgisine sahip olur. |
ÖÇ06 | Elektroforez ve kromatografi teknikleri hakkında yeterli bilgiye sahip olur ve bu bilgileri geliştirir. |
ÖÇ07 | Spesifik protein ve enzim düzey ölçümlerine ait çeşitli yöntemleri kavrar. |
ÖÇ08 | Çeşitli biyomarkır ölçüm tekniklerini uygulama becerisine sahip olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek lisans yeterliliklerine dayalı olarak alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve/veya araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | 4 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir, kullanır ve aktarır. | 3 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Yeni ve karmaşık düşüncelerin eleştirel analizini, sentezini ve değerlendirmesini yapar. | 4 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Özgün ve disiplinler arası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslar arası hakemli dergilerde yayınlayarak ve/veya özgün bir yapıt üreterek ya da yorumlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Uzman kişiler ile alanındaki konuların tartışılmasında özgün görüşlerini savunur ve alanındaki yetkinliğini gösteren etkili bir iletişim kurar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Ulusal ve uluslararası bilimsel araştırma gruplarında bilimsel araştırma yapar. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 4 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders içeriği, incelenecek çeşitli kitap ve literatürlerin tanıtımı | Ders içerikleri ile ilgili not hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Proteinlerin sentezi | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma |
3 | Protein moleküllerinin yapısı ve konformasyonu | Konuyla ilgili makalelerin hazırlanması ve özetlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Proteinlerin yapılarına göre sınıflandırılmaları | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Transkripsiyon ve translasyon | Konuyla ilgili görsel slaytların ve ilgili makalelerin hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
6 | Proteomik | Konuyla ilgili güncel yayınların araştırılması ve not haline getirilmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Proteinlerle ilgili katabolik işlemler | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Ödev ve soru hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Sözlü Sınav |
9 | Degradasyon ürünlerine göre amino asitlerin sınıflandırılması | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Non-protein azotlu bileşiklerin metabolizması | Konuyla ilgili kitap bölümlerinin özetlenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | Amonyak, kreatin, üre ve nükleotidler gibi azotlu bileşiklerin oluşum süreçleri | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Azotlu bileşiklerin metabolik yollardaki fonksiyonları | Konuyla ilgili makale özetlerinin çıkarılması | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Beyin Fırtınası |
13 | Azotlu bileşiklerin vücuttan atılımları ile ilgili biyokimyasal mekanizmaları | Konuyla ilgili görsel slaytların hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Elektroforetik ayırım teknikleri | Konuyla ilgili kimyasalların ve malzemelerin hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
15 | Proteinlerin saflaştırma işlemleri | Konuyla ilgili kimyasalların ve malzemelerin hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Gösterip Yaptırma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Soru hazırlığı | Ölçme Yöntemleri: Sözlü Sınav, Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 12 | 12 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 28 | 28 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,16 | ||
AKTS | 6 AKTS |