Genel Bilgi
Kod | BTE0050 |
Ad | Pharmacogenetics and Biotechnology |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | . Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Belirsiz |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NACİYE DÖNDAŞ |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu ders kapsamında farmakogenetiğin tanımı, farmakogenetik çalışmalarda biyoteknolojinin önemi, farmakogenetik testler, kişiye özel ilaç tedavisinde farmakogenetiğin önemi, bireye özel ilaç geliştirilmesinde biyoteknolojinin kullanılması, rekombinant DNA teknikleri ile noktasal mutasyon oluşturularak yapı-aktivite ilişkisinin aydınlatılması, gen terapisi ve farmakogenetik analizler ile ilgili stratejilerin öğretilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Farmakogenetik nedir, farmakogenetiğe giriş, farmakogenetik çalışmalarda biyoteknolojinin önemi, farmakogenetik testler, kişiye özel ilaç tedavisinde farmakogenetiğin önemi, farmakogenetik çalışmalardaki biyoteknoloji, ilaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler, ilaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler, ilaç etkileşmesinin genetiğe bağlı değişmesi, farmakogenetik ve yeni ilaç geliştirilmesi, klinik uygulamalarda farmakogenetik ve biyoteknoloji, bireye özel ilaç geliştirilmesinde biyoteknolojinin kullanılması, rekombinant DNA teknikleri ile noktasal mutasyon oluşturularak yapı-aktivite ilişkisinin aydınlatılması, gen terapisi ve farmakogenetik analizler.
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul bulunmamaktadır.
Kaynaklar
1. Erika Cecchin and Gabriele Stocco (Eds.). Pharmacogenomics and Personalized Medicine. ISBN 978-3-03936-730-6 (Hbk); ISBN 978-3-03936-731-3 (PDF), https://doi.org/10.3390/books978-3-03936-731-3, 2020 by the authors; CC BY licence 2. David Flockhart, David B. Goldstein. Principles of Pharmacogenetics and Pharmacogenomics. June 2012, ISBN:9781139051194, Cambridge University Press
Notlar
Bilimsel veritabanı
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci farmakogenetik çalışmalarda biyoteknolojinin önemini bilir ve açıklar. |
ÖÇ02 | İlaç farmakokinetiğinde ve farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikleri bilir ve açıklar. |
ÖÇ03 | Bireye özel ilaç geliştirilmesinde biyoteknolojinin kullanılmasını anlatır. |
ÖÇ04 | Gen terapisi ve farmakogenetik analizleri bilir ve anlatır. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve istatistik metotları kullanarak analiz eder ve yorumlar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi teşhis eder, araştırma yöntemlerini kullanarak çözer. | 3 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlar ve yeni bilgiler oluşturur. | 3 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunların çözümü için yeni stratejik yaklaşımlar geliştirir ve sorumluluk alarak çözüm üretir. | 3 |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetler ve bu değerleri öğretir. | 3 |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunlarını çözmek ve araştırma yöntemlerini kullanarak gerekli düzeyde iletişim kurar. | 4 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Biyoteknolojik ürün elde edilirken dikkat edilmesi gereken etik kuralları bilir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanı ile ilgili karşılaşılan sorunların çözümünde stratejik karar verme süreçlerini kullanarak işlevsel etkileşim kurar. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Biyoteknoloji alanında bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirebilme ve derinleştirebilme yetisini kazanır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Farmakogenetik nedir, farmakogenetiğe giriş | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
2 | Farmakogenetik çalışmalarda biyoteknolojinin önemi | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
3 | Farmakogenetik testler, kişiye özel ilaç tedavisinde farmakogenetiğin önemi | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Farmakogenetik çalışmalardaki biyoteknoloji | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | İlaç farmakokinetiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | İlaç farmakodinamiğinde genetik faktörlere bağlı değişiklikler | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | İlaç etkileşmesinin genetiğe bağlı değişmesi | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Farmakogenetik ve yeni ilaç geliştirilmesi | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
9 | Klinik uygulamalarda farmakogenetik ve biyoteknoloji | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
10 | Bireye özel ilaç geliştirilmesinde biyoteknolojinin kullanılması. | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Rekombinant DNA teknikleri ile noktasal mutasyon oluşturularak yapı-aktivite ilişkisinin aydınlatılması-1 | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Rekombinant DNA teknikleri ile noktasal mutasyon oluşturularak yapı-aktivite ilişkisinin aydınlatılması-2 | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Gen terapisi-1 | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Gen terapisi-2 | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Farmakogenetik analizler | Kitaplar ve bilimsel veri tabanları | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |