Genel Bilgi
Birim | FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ |
PEYZAJ MİMARLIĞI (DR) | |
Kod | PM574 |
Ad | Sektörel Planlamalarda Stratejik Çevresel Değerlendirme |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Dönem | Bahar |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Doktora Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. NURİYE SAY |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. NURİYE SAY
(Bahar)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Sektörel faaliyetlerin sürdürülebilirliği üzerinde SÇD'nin rolü ve etkinliği hakkında yorumlama yapması ve karar verme süreçlerinde etkin rol alma altyapısının desteklenmesi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Mekansal boyutu olan sektörler ve sürdürülebilir kalkınma ilişkisi. Bu süreçte politika, plan ve programların oluşturulması sürecinde bütüncül bir yaklaşım sağlayan Stratejik Çevresel Değerlendirmenin (SÇD) tanımı, ilkeleri ve uygulama süreci. SÇD'nin sürdürülebilir sektörel (enerji, tarım, konut, ulaşım, vb.) karar için önemi, örnek SÇD uygulama yöntemleri. Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama süreci, SÇD'nin genel aşamaları ile ilişkilendirilmesi. SÇD'nin uygulanabilirliği açısından Türkiye ile diğer ülkelerdeki planlama süreçlerinin karşılaştırılması
Dersin Ön Koşulu
Ön koşul yoktur
Kaynaklar
Ders ile ilgili ulusal ve uluslararası literatür kaynakları ve yasal dokümantasyon paylaşılmaktadır.
Notlar
Ders ile ilgili ulusal ve uluslararası literatür kaynakları ve yasal dokümantasyon paylaşılmaktadır.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Sürdürülebilir kalkınmada etkin rol oynayan sektörlere yönelik temel faaliyetlerin çevresel etkilerini kavrar. |
ÖÇ02 | Önleyici ve sürdürülebilir politikalar ile çözüm önerileri üzerine tartışma yürütür. |
ÖÇ03 | SÇD'nin temel ilkelerini ve aşamalarını sıralar. |
ÖÇ04 | Sürdürülebilir kalkınmaya ilişkin kavramları tanımlar. |
ÖÇ05 | Mekansal boyutu olan sektörlerin sürdürülebilir kalkınma üzerindeki rolünü açıklar |
ÖÇ06 | Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama sürecini yorumlar. |
ÖÇ07 | SÇD'nin uygulanabilirliği açısından Türkiye ile diğer ülkelerdeki planlama süreçlerini karşılaştırır |
ÖÇ08 | Bütüncül Çevre Yönetimini tanımlar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. | 5 |
PÖÇ03 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi ve sorumluluk alma özgüveni kazanarak bireysel veya çok disiplinli çalışmalar yapar. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Lisansüstü programında ürettiği çalışmalarını, alanındaki ulusal ve uluslararası platformlarda, yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarır. | |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Peyzaj planlama ve tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj planlama ve tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. | 5 |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar. | 5 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. | 5 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Alanı ile ilgili problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ders işleyişi hakkında bilgi paylaşımı, ödev/rapor konularının belirlenmesi | bilgi paketlerinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Bütüncül Çevre Yönetimi hakında kuramsal çerçevede bilgi aktarımı | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Etki değerlendirme sistemlerinin kapsam, ilke ve süreçlerinin aktarılması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | Farklı etki değerlendirme sistemlerinin ve uygulama alanlarının tanıtılması | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
5 | Seçilen örnekler üzerinden planlama süreçlerine SÇD entegrasyonu üzerine süreç değerlendirmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | SÇD ve ÇED'in karşılaştırmalı tanıtımı | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | SÇD ve ÇED'in yasal boyutunun ulusal ve uluslararası perspektifte (farklı ülke örneklerinde) incelenmesi | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
|
9 | Türkiye'de sektörel (enerji) faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Türkiye'de sektörel (ulaşım) faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Türkiye'de sektörel (tarım) faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Türkiye'de sektörel (sanayi) faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri | Ders notundaki ilgili konular | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Öğrenci sunumları ve tartışma | Öğrenci sunumunun konusuna ilişkin doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
14 | 2-Öğrenci sunumları ve tartışma | Öğrenci sunumunun konusuna ilişkin doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
15 | 3-Öğrenci sunumları ve tartışma | Öğrenci sunumunun konusuna ilişkin doküman hazırlığı | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sınavı | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
17 | Bütünleme Sınavı | Sınav sorusu hazırlama | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Ödev |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 15 | 15 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 30 | 30 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 157 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,28 | ||
AKTS | 6 AKTS |