PM574 Sektörel Planlamalarda Stratejik Çevresel Değerlendirme

6 AKTS - 3-0 Süre (T+U)- . Yarıyıl- 3 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Birim FEN BİLİMLERİ ENSTİTÜSÜ
PEYZAJ MİMARLIĞI (DR)
Kod PM574
Ad Sektörel Planlamalarda Stratejik Çevresel Değerlendirme
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Dönem Bahar
Süre (T+U) 3-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 6 AKTS
Yerel Kredi 3 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Doktora Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. NURİYE SAY
Dersin Öğretim Elemanı Prof. Dr. NURİYE SAY (Bahar) (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Sektörel faaliyetlerin sürdürülebilirliği üzerinde SÇD'nin rolü ve etkinliği hakkında yorumlama yapması ve karar verme süreçlerinde etkin rol alma altyapısının desteklenmesi amaçlamaktadır.

Dersin İçeriği

Mekansal boyutu olan sektörler ve sürdürülebilir kalkınma ilişkisi. Bu süreçte politika, plan ve programların oluşturulması sürecinde bütüncül bir yaklaşım sağlayan Stratejik Çevresel Değerlendirmenin (SÇD) tanımı, ilkeleri ve uygulama süreci. SÇD'nin sürdürülebilir sektörel (enerji, tarım, konut, ulaşım, vb.) karar için önemi, örnek SÇD uygulama yöntemleri. Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama süreci, SÇD'nin genel aşamaları ile ilişkilendirilmesi. SÇD'nin uygulanabilirliği açısından Türkiye ile diğer ülkelerdeki planlama süreçlerinin karşılaştırılması

Dersin Ön Koşulu

Ön koşul yoktur

Kaynaklar

Ders ile ilgili ulusal ve uluslararası literatür kaynakları ve yasal dokümantasyon paylaşılmaktadır.

Notlar

Ders ile ilgili ulusal ve uluslararası literatür kaynakları ve yasal dokümantasyon paylaşılmaktadır.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Sürdürülebilir kalkınmada etkin rol oynayan sektörlere yönelik temel faaliyetlerin çevresel etkilerini kavrar.
ÖÇ02 Önleyici ve sürdürülebilir politikalar ile çözüm önerileri üzerine tartışma yürütür.
ÖÇ03 SÇD'nin temel ilkelerini ve aşamalarını sıralar.
ÖÇ04 Sürdürülebilir kalkınmaya ilişkin kavramları tanımlar.
ÖÇ05 Mekansal boyutu olan sektörlerin sürdürülebilir kalkınma üzerindeki rolünü açıklar
ÖÇ06 Türkiye'deki planlama hiyerarşisi ve sektörel planlama sürecini yorumlar.
ÖÇ07 SÇD'nin uygulanabilirliği açısından Türkiye ile diğer ülkelerdeki planlama süreçlerini karşılaştırır
ÖÇ08 Bütüncül Çevre Yönetimini tanımlar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Yüksek Lisans düzeyi yeterliliklerine dayalı olarak, aynı veya farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde açıklar. 5
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Peyzaj Mimarlığının ilke, süreç ve araçları konusundaki bilgileri mesleki alanda çözümleri ile birlikte kullanır. 5
PÖÇ03 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Çok disiplinli takımlarda etkin çalışabilme becerisi ve sorumluluk alma özgüveni kazanarak bireysel veya çok disiplinli çalışmalar yapar.
PÖÇ04 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Alanı ile ilgili verileri toplayarak, sonuçları analiz eder ve yorumlar.
PÖÇ05 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Bilim ve teknolojideki gelişmeleri izler ve alanı ile ilgili konularda kendisini yeniler.
PÖÇ06 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Lisansüstü programında ürettiği çalışmalarını, alanındaki ulusal ve uluslararası platformlarda, yazılı, sözlü ve/veya görsel olarak aktarır.
PÖÇ07 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili uzmanlık gerektiren bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür.
PÖÇ08 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında elde ettiği bilgileri toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek analiz eder.
PÖÇ09 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Peyzaj planlama ve tasarımının felsefe, öğe, ilke ve araçlarını ayrıntılı peyzaj planlama ve tasarımı sürecine yansıtabilme bilgi ve yetkinliğini kullanır. 5
PÖÇ10 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği Peyzaj Mimarlığı alanında yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser.
PÖÇ11 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımları, bilişim ve iletişim teknolojilerini ileri düzeyde kullanır.
PÖÇ12 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Farklı peyzaj tipleri için toplum, alan ve doğaya duyarlı plan ve tasarım önerileri ortaya koyar. 5
PÖÇ13 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planları geliştirebilme ve elde edilen sonuçları, kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir. 5
PÖÇ14 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Alanı ile ilgili problemlerini saptama, tanımlama, formüle etme ve çözme becerisini kazanır ve uygular.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Yaptığı bütün çalışmalarda bilimsel ve etik değerlere uygun hareket eder. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Ders işleyişi hakkında bilgi paylaşımı, ödev/rapor konularının belirlenmesi bilgi paketlerinin incelenmesi Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Bütüncül Çevre Yönetimi hakında kuramsal çerçevede bilgi aktarımı Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
3 Etki değerlendirme sistemlerinin kapsam, ilke ve süreçlerinin aktarılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
4 Farklı etki değerlendirme sistemlerinin ve uygulama alanlarının tanıtılması Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım
5 Seçilen örnekler üzerinden planlama süreçlerine SÇD entegrasyonu üzerine süreç değerlendirmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
6 SÇD ve ÇED'in karşılaştırmalı tanıtımı Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
7 SÇD ve ÇED'in yasal boyutunun ulusal ve uluslararası perspektifte (farklı ülke örneklerinde) incelenmesi Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
8 Ara Sınav Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Türkiye'de sektörel (enerji) faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
10 Türkiye'de sektörel (ulaşım) faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
11 Türkiye'de sektörel (tarım) faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap
12 Türkiye'de sektörel (sanayi) faaliyetlere pilot çalışma olarak uygulanan SÇD örnekleri Ders notundaki ilgili konular Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma
13 Öğrenci sunumları ve tartışma Öğrenci sunumunun konusuna ilişkin doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
14 2-Öğrenci sunumları ve tartışma Öğrenci sunumunun konusuna ilişkin doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
15 3-Öğrenci sunumları ve tartışma Öğrenci sunumunun konusuna ilişkin doküman hazırlığı Öğretim Yöntemleri:
Soru-Cevap, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sınavı Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev
17 Bütünleme Sınavı Sınav sorusu hazırlama Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Ödev


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 3 42
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 5 70
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 15 15
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 30 30
Toplam İş Yükü (Saat) 157
Toplam İş Yükü / 25 (s) 6,28
AKTS 6 AKTS

Güncelleme Zamanı: 28.02.2025 11:04