Genel Bilgi
Birim | ADANA MESLEK YÜKSEKOKULU |
Makine | |
Kod | MKN107 |
Ad | Temel İmalat İşlemleri I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 4-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 6 AKTS |
Yerel Kredi | 5 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | Z Zorunlu |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Mert KARALAR |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Mert KARALAR
(Güz)
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Ders, kesim, büküm, döküm, toz metalurjisi, haddeleme, dövme ve ekstrüzyona ilişkin esas ve ilkeleri öğretmeyi amaçlamaktadır.
Dersin İçeriği
Metal saclarda kesim teknolojileri ve büküm. Dökümün temel prensipleri ve döküm yöntemleri. Toz metalurjisinin aşamaları. Haddeleme, dövme ve ekstrüzyon yöntemlerinin esasları.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Karalar, M. (2020). Temel İmalat İşlemleri-I Ders Notları.
Notlar
Groover, M. P. (2015). Fundamentals of Modern Manufacturing: Materials, Processes, and Systems. 6th edition. Hoboken, John Wiley & Sons.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Öğrenci, farklı imalat yöntemlerinin temel özelliklerini ve uygulama alanlarını açıklar. |
ÖÇ02 | Öğrenci, imalat yöntemlerini karşılaştırarak aralarındaki farkları ayırt eder. |
ÖÇ03 | Öğrenci, soğuk ve sıcak şekillendirme yöntemlerinin farklarını belirler ve avantajlarını/dezavantajlarını analiz eder. Öğrenci, imalat işlemlerinde kullanılan makineleri tanımlar ve işlevlerini açıklar. |
ÖÇ04 | Öğrenci, imalat işlemlerinde kullanılan makineleri tanımlar ve işlevlerini açıklar. |
ÖÇ05 | Öğrenci, farklı imalat yöntemlerinin maliyetlerini analiz eder ve maliyet-etkinlik açısından değerlendirir. |
ÖÇ06 | Öğrenci, imalat yöntemlerini kalite kriterlerine göre kıyaslar ve kaliteye etkilerini yorumlar. |
ÖÇ07 | Öğrenci, verilen bir iş parçası için uygun üretim yöntemlerini belirler ve seçim nedenlerini teknik gerekçelerle açıklar. |
ÖÇ08 | Öğrenci, üretim süreçlerinde karşılaşabileceği hataları teşhis eder ve uygun çözüm yöntemlerini uygular. |
ÖÇ09 | Öğrenci, üretim süreçlerine yönelik mantıklı çıkarımlar yapar ve süreç optimizasyonuna yönelik öneriler geliştirir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Öğrenci, matematik, fen bilimleri ve makine alanındaki temel kuramsal bilgileri anlayarak açıklar. | |
PÖÇ02 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenci, paket programlar kullanarak makine parçası tasarımı yapar ve tasarım sürecini teknik çizim standartlarına uygun şekilde tamamlar. | |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Paket programlar kullanarak makine parçası tasarımlarını gerçekleştirebilir. | 2 |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, bilgisayar destekli tezgâhlar (CNC) için gerekli programları yazar, simülasyon yapar ve işleme sürecine uygunluğunu değerlendirir. | |
PÖÇ05 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, CAD-CAM-CNC teknolojilerindeki güncel gelişmeleri takip eder ve edindiği bilgileri mesleki uygulamalarda kullanır. | |
PÖÇ06 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, talaşlı ve talaşsız üretim yöntemlerini tanımlar, farklı üretim süreçlerinde uygun yöntemleri seçer ve uygular. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, üretim sürecine uygun malzeme seçimi yapar ve seçim kriterlerini teknik gerekçelerle açıklar. | 3 |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, iş parçaları için uygun kesici takım ve kesme parametrelerini belirleyerek imalat sürecini optimize eder. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Öğrenci, makine alanındaki temel ölçüm tekniklerini bilimsel yöntemlere bağlı kalarak uygular ve ölçüm sonuçlarını değerlendirir. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Öğrenci, makine alanında bilimsel ve teknolojik yenilikleri takip eder, edindiği bilgileri öğrenmiş olduğu yabancı dil aracılığıyla mesleki gelişimine entegre eder. | |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Öğrenci, makine teknolojileri alanında edindiği bilgi ve becerileri meslek etiği kurallarına uygun şekilde uygular. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Öğrenci, sektördeki beklentilere uygun olarak alanıyla ilgili süreçleri analiz eder, planlar ve uygulama adımlarını belirleyerek etkin bir şekilde yönetir. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | İmalata Giriş 1 | Ders bilgi paketinin incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
2 | İmalata Giriş 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
3 | Büküm | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Soru-Cevap |
4 | Kesim Yöntemleri 1 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Kesim Yöntemleri 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası |
6 | Döküm 1 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Döküm 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri, Tartışma, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Döküm 3 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Gösteri |
10 | Toz Metalurjisi 1 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Toz Metalurjisi 2 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Toz Metalurjisi 3 | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri |
13 | Haddeleme | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Soru-Cevap |
14 | Demir dövme | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Soru-Cevap |
15 | Ekstrüzyon | Önceki hafta konularının tekrarı | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama, Gösteri, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları H1 | Sınava hazıırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları H2 | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Değerlendirme (Sınav) Yöntemleri ve Kriterleri
Değerlendirme Türü | Yarıyıl İçi / Yıl İçi Etkisi | Yarıyıl Sonu / Yıl Sonu Etkisi |
---|---|---|
1. Ara Sınav | 100 | 40 |
Genel Değerlendirme | ||
Yarıyıl İçi / Yıl İçi Toplam | 100 | 40 |
1. Yıl Sonu Sınavı | - | 60 |
Genel Toplam | - | 100 |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 5 | 70 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 6,00 | ||
AKTS | 6 AKTS |