Genel Bilgi
Kod | DEN119 |
Ad | Tıbbi Biyoloji |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 7 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Prof. Dr. DAVUT ALPTEKİN
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Dr. Öğr. Üyesi PERÇİN PAZARCI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. OSMAN DEMİRHAN (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. AYFER PAZARBAŞI (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. MEHMET BERTAN YILMAZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Biyolojide genel metot ve kavramları, canlıların temel biyolojik özelliklerini ve insan genetiği, kanser biyolojisi, bağışıklığın biyolojisini inceleme yöntemleri ve uygulamalarının kavranması
Dersin İçeriği
Hücre yapı işlevini kavramak için; hücrenin tanımı, yapısal özelliklerini, yapısal unsurlarından hücre membranı ve iç membran sistemlerini, membran sinyalizasyonu, hücrenin diğer organellerinin adlarının tanımlanması, hücrelerin birbirleriyle etkileşimini değerlendirmek, genetik bilgi taşıyan moleküllerin yapısal ve işlevsel özellikleri, diğer moleküller ile etkileşimleri, proteinlerin sentezi, genetik bilginin kalıtsal geçiş biçimleri, kromozomların özelliklerini açıklamak ve kromozomlarda ve genetik bilgi akışında doğabilecek sorunları kalıtsal hastalıklarla ilişkilendirmek
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
1) Prof.Dr. HALİL KASAP Prof.Dr. MÜLKİYE KASAP Prof.Dr. OSMAN DEMİRHAN Prof.Dr. DAVUT ALPTEKİN Prof.Dr. HÜSNÜ ÜMİT LÜLEYAP Prof.Dr. AYFER PAZARBAŞI Prof. Dr.A. İRFAN GÜZEL, TIBBİ BİYOLOJİ VE GENETİK, Akademisyen Tıp Kitabevi, 2. Baskı, 2016. 2) Doç.Dr. H. ÜMİT LÜLEYAP. Moleküler Genetiğin Esasları. Nobel Kitabevi, 2008.
Notlar
2) Doç.Dr. H. ÜMİT LÜLEYAP. Moleküler Genetiğin Esasları. Nobel Kitabevi, 2008.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Biyoloji alanıyla ilgili kavramları ve kavramlar arası ilişkileri açıklar |
ÖÇ02 | Sağlık alanındaki güncel kuramsal ve uygulamalı bilgileri analiz eder |
ÖÇ03 | Biyolojinin temel prensiplerini açıklar |
ÖÇ04 | Prokaryot ve ökaryot organizmaları tanımlar |
ÖÇ05 | Temel genetik kavramları açıklar |
ÖÇ06 | Temel genetik kavramların hastalıklarla olan ilişkisini açıklar |
ÖÇ07 | Genetik mekanizmaların temel özelliklerini açıklar |
ÖÇ08 | Genetikte yeni uygulamalar hakkında bilgi toplar |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 4 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | 1 |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | 1 |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 2 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | 2 |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | 1 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyolojide Metot ve Kavramlar | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım, Tartışma |
2 | Canlıların Orijini ve Evrimi, İnsanın Evrimi | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
3 | Prokaryotik ve Ökaryotik Canlılar | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
4 | LAB:1 Lab. aletleri, Mikroskop tanıtımı ve kullanımı, Hücre | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
5 | Hücresel Makromoleküller ve sıvılar | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
6 | Hücrenin Yapısı ve İşlevi | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
7 | Hücre Solunumu ve Fotosentez | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
8 | LAB:2 Biyogenez, bakteri, maya ve mantarlar | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
9 | Hücre Döngüsü | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
10 | Mitoz-Mayoz Bölünme Eşeysiz ve Eşeyli Üreme | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
11 | LAB:3 Diffüzyon, ozmoz, plazmoliz, Deplazmoliz, Fotosentez ve solunum Deneyleri, Mitoz bölünme | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
12 | Genetik Materyalin Yapısı, DNA nın Replikasyonu, Genetik Şifre ve Transkripsiyon | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
13 | Translasyon ve Protein Sentezi, Gen İfadesinin Kontrol Mekanizmaları | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
14 | Mutasyon ve önemi,Mutasyon türleri ve oluş Mekanizmaları | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
15 | İnsan Genom Projesi, DNA Tamir Mekanizmaları | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
16 | Ara Sınav | Kitap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Bakteri Genetiği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
18 | Kanser Biyolojisi ve Genetiği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
19 | Sinyal Molekülleri ve Önemi | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
20 | Mendeliyen Kalıtım | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
21 | Kalıtsal Diş Hastalıkları, Non-Mendeliyen Kalıtım | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
22 | LAB:4 Pedigri ve Kan Grubu Tayini | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Gösterip Yaptırma |
23 | Metabolik Bozuklukların Genetiği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
24 | Sitogenetik, Prenatal Tanı | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
25 | Populasyon Genetiği ve Populasyonlarda Genetik Tarama | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
26 | İmmünoGenetik | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
27 | İleri Hücre Uygulamalar, Kök Hücre ve Doku Mühendisliği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
28 | Transgenetik, Epigenetik, Apopitozis, Hücre Yaşlanması | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
29 | Rekombinant DNA Teknolojileri | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
30 | Gelişim Biyolojisi ve Genetiği | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
31 | Gen Terapisi ve Biyoteknoloji | Kitap | Öğretim Yöntemleri: Anlatım |
32 | Yıl Sonu Sınavları | Kitap | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 29 | 3 | 87 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 29 | 3 | 87 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 2 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 2 | 2 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 178 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 7,12 | ||
AKTS | 7 AKTS |