Genel Bilgi
Kod | DEN123 |
Ad | Biyokimya-I |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (32 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi GÜLÇİN DAĞLIOĞLU
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
Öğr. Gör.Dr. EBRU DÜNDAR YENİLMEZ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ÖZLEM GÖRÜROĞLU ÖZTÜRK (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. TAMER CEVAT İNAL (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) Prof. Dr. ABDULLAH TULİ (A Grubu) (Öğr. Ele. Yrd.) |
Dersin Amacı / Hedefi
Yaşamla beraber var olan biyokimyasal olayları sistem, organ, hücre ve moleküler düzeyde incelemek ve aydınlatmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders kimyasal hesaplamaları, aminoasitleri, proteinleri, lipidleri ve karbohidratları, enzimleri, nükleik asitleri, hormonları, biyokimyasal döngüleri ve moleküler mekanizmaları içerir.
Dersin Ön Koşulu
yok
Kaynaklar
Harper'in resimli Biyokimyası, Lippincott Biyokimya
Notlar
Lehninger Biyokimyanın İlkeleri
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Temel biyokimyasal yapıları ve mekanizmaları açıklar |
ÖÇ02 | Beslenme biyokimyası mekanizmalarını açıklar |
ÖÇ03 | Lipid, karbonhidrat, protein ve nükleik asit yapıların biyokimyasal özelliklerini bilir ve bu yapıların metabolizmalarını açıklar |
ÖÇ04 | Polimerlerin yapı ve özelliklerini kavrar, polimerleşme reaksiyonlarını öğrenir. Diş hekimliğinde kullanımları hakkında bilgi sahibi olur. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Diş hekimi olarak mesleğinin gerektirdiği klinik ve sağlık bilimlerine ait temel ve güncel bilgileri tanımlar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İnsan yaşamının tüm evrelerinde ağız-diş-çene ve bunlarla ilişkili oluşumların normal yapısını, işlevini, gelişimini ve etkileşimini açıklar. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Ağız-diş-çene sistemi ile ilgili hastalıkların önlenmesinde koruyucu diş hekimliği yöntemlerini listeler. | |
PÖÇ04 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Ağız, diş ve çene hastalıklarının, sistemik hastalıklarla olan ayırıcı tanılarını ilişkilendirir, gerektiğinde yönlendirme ve/veya tedavi süreçlerini yönetir. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Hastaya bütüncül yaklaşarak meslektaşları ve alanında uzman kişilerle işbirliği süreçlerini planlar. | 1 |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Diş hekimliğinde medikal acil müdahale gerektiren durumlarda yapılan ilk yardım ve temel yaşam desteğini tanımlar, gerekli müdahale basamaklarını sıralar ve ilgili süreci planlar. | |
PÖÇ07 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Birey, aile ve topluma yönelik ağız-diş sağlığı koruma ve önleme yollarını sıralar, alanıyla ilgili çalışmalara bireysel veya ekip üyesi olarak katılır; danışmanlık ve denetim yapar. | |
PÖÇ08 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Sorumluluğu altında çalışanların gelişimlerine ve eğitimlerine yönelik etkinliklere katılmasını sağlar, gerekli durumlarda bu etkinlikleri yönetir. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Mesleki bilgiye ulaşır ve eleştirel düşünme becerisini kullanarak analiz eder; hekimlik ile ilgili öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler. | |
PÖÇ10 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum ve davranış geliştirir, hekimlik mesleğinin gerektirdiği evrensel koşulları benimser. | 1 |
PÖÇ11 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Hasta ve hasta yakınları, meslektaşları ve toplumun diğer kesimleri ile etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Toplumsal sorumluluk bilinciyle yaşadığı sosyal çevre için proje/etkinlikler düzenler ve uygular. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte tıbbi bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 genel düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri, gelişmeleri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Temel sağlık mevzuatı ve birey hak ve sorumlulukları ile ilgili yönetmelik ve etik kuralları tanımlar. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Birey ve halk sağlığı, çevre ve iş güvenliği konularında duyarlılık taşır ve sorumluluk alır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Biyokimyaya giriş | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Atom yapısı ve biyolojik bağlar | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
3 | Doymuş Hidrokarbonlar | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
4 | Doymamış Hidrokarbonlar | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
5 | Artomatik bileşikler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
6 | Fonksiyonel gruba sahip organik bileşenler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
7 | Karboksilik asitler ve türevleri | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
8 | Azotlu bileşikler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
9 | Polimerleşme ve polimerler-1 | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
10 | Polimerleşme ve polimerler-2 | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
11 | Çözelti ve derişim kavramı | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
12 | Su, asit baz kavramı | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
13 | pH ve tampon kavramı | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
14 | Amino asitler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
15 | Proteinler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
16 | Ara Sınav | DERS NOTLARI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Karbonhidratlar | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
18 | Lipitler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
19 | Nükleik asitler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
20 | Enzimler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
21 | Vitaminler | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
22 | Mineral ve beslenme biyokimyası | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
23 | Metabolizmaya giriş | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
24 | Glikoliz, Glukoneojenez ve denetimi | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
25 | Karbohidrat sentezi ve depolanması pentoz fosfat yolu, glikojen sentez ve yıkımı | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
26 | Trikarboksilik asit döngüsü | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Anlatım |
27 | Elektron transport sistemi | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
28 | Lipitler metabolizması I, yağ asitlerinin yıkımı, trigliserit ve fosfolipit metabolizması | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
29 | Lipitlerin sentez ve depolanması II, Yağ asitlerinin sentezi, kolesterol yapısı ve biyosentezi | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
30 | Su elektrolit ve asit baz dengesi biyokimyası | DERS NOTLARI | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
31 | II.Ara Sınav | DERS NOTLARI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
32 | Yıl Sonu Sınavları | DERS NOTLARI | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 30 | 1 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 5 | 50 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 2 | 4 | 8 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 2 | 1 | 2 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 91 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,64 | ||
AKTS | 4 AKTS |