Genel Bilgi
Kod | PDRS207 |
Ad | Yakın İlişkiler Psikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ayça SARAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Ayça SARAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; yakın ilişkilerde gözlemlenen ortak ve benzer unsurlara dair kavramlar, teoriler ve örneklerin bir araya getirilmesi ile genel bir anlayış geliştirmeyi kolaylaştıracak bir harita sunulmasıdır. Bu amaçla öğrencilerin yakın ilişkilerle ilgili gelişim aşamalarından haberdar olmaları, yakın ilişkilere iletişim, çatışma çözme, aşk, cinsellik, şiddet gibi önemli süreçler hakkında bilgi sahibi olmaları, yakın ilişkilerde karşılaşılabilecek problemlerle ilgili müdahale yöntemlerini açıklamaları, öğrendikleri bilgiler ile kendi yaşamlarındaki yakın ilişkiler arasında bağlantı kurmaları hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği
Yakın ilişkilerin ayırt edici yönleri, yakın ilişki türleri, yakın ilişkilerle ilgili süreçler ve kuramsal açıklamalar, yakın ilişkilerle ilgili araştırmalar, yakın ilişkilerde kullanılan müdahale yöntemleri dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Malkoç, A. ve Örnek, D. B. (2022).Yakın İlişkileri Anlamak: Romantik İlişkilerin Doğası. Nobel Yayımcılık: Ankara. Hendrick, S. S. (2019). Yakın İlişkiler Psikolojisi. Nobel Yayıncılık: Ankara
Notlar
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yakın ilişkilerin dinamiği ve yakın ilişkilerle ilgili bilimsel yaklaşımları açıklar. |
ÖÇ02 | Arkadaşlık, aile ve romantik ilişki gibi yakın ilişki türlerini ayırt eder. |
ÖÇ03 | Aile ve arkadaşlık ilişkilerinde nelerin önemli olduğunu belirtir. |
ÖÇ04 | Yakın ilişiklerle ilgili yapılan araştırmaların hangi başlıklar altında toplandığını listeler. |
ÖÇ05 | Yakın ilişkilerin başlangıç aşamasında sürecin nasıl ilerlediğini açıklar ve örnekler verir. |
ÖÇ06 | Yakın ilişkilerde başlangıç ve gelişim aşamasını birbirinden ayırt eder. |
ÖÇ07 | Yakın ilişkilerin sonlandırma aşamasındaki süreçlerle ilgili bilgi sahibidir. |
ÖÇ08 | Eş seçimi ve evlilik süreci ile ilgili önemli unsurların neler olduğunu listeler. |
ÖÇ09 | Yakın ilişkilerde aşk ve cinsellik ile ilgili süreçleri açıklar. |
ÖÇ10 | Yakın ilişiklerde karşılaşılabilecek problemlerin neler olduğunu belirtir. |
ÖÇ11 | Yakın ilişkilerde iletişim ve çatışma çözme çözme süreçlerini açıklar. |
ÖÇ12 | Yakın ilişkilerde ortaya çıkabilecek fiziksel ve psikolojik şiddet davranışlarını tanımlar. |
ÖÇ13 | İmago ve Gotmann çift terapilerinin yakın ilişkilerde nasıl uygulandığını açıklar. |
ÖÇ14 | Duygu odaklı ve sistemik çift terapilerinin yakın ilişkilerde ne şekilde kullanıldığını açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 5 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | 3 |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 4 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 4 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 5 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 5 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 5 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 3 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yakın ilişkilerin dinamiği ve yakın ilişkilerle ilgili bilimsel yaklaşımlar | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Anlatım, Gösteri |
2 | Yakın ilişki türleri | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Anlatım, Soru-Cevap, Gösteri |
3 | Aile ve arkadaşlık ilişkileri | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
4 | Yakın ilişkilerle ilgili araştırmalar | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
5 | Yakın ilişkilerde başlangıç | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap, Gösteri |
6 | Yakın ilişkilerde gelişim | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Gösteri, Soru-Cevap |
7 | Yakın ilişkilerin sonlanması | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Gösteri |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Eş seçimi ve evlilik | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Aşk ve cinsellik | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yakın ilişkilerde problemler | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
12 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler 1 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler 2 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler 3 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Duygu odaklı ve sistemil çift terapisi | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 4 | 40 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,96 | ||
AKTS | 4 AKTS |