Genel Bilgi
Kod | PDRS207 |
Ad | Yakın İlişkiler Psikolojisi |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 3. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Dr. Öğr. Üyesi Ayça SARAÇ |
Dersin Öğretim Elemanı |
Dr. Öğr. Üyesi Ayça SARAÇ
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı; yakın ilişkilerde gözlemlenen ortak ve benzer unsurlara dair kavramlar, teoriler ve örneklerin bir araya getirilmesi ile genel bir anlayış geliştirmeyi kolaylaştıracak bir harita sunulmasıdır. Elbette yakın ilişkiler her insanın kendi iç dünyasında farklı deneyimlenir. Ancak bu ders aracılığı ile konunun irdelenmesi, zorlu bir arazide yol bulmayı kolaylaştırıcı bir yol haritasının sunulmasını mümkün kılabilir.
Dersin İçeriği
Yakın ilişkilerin ayırt edici yönleri, yakın ilişki türleri, yakın ilişkilerle ilgili süreçler ve kuramsal açıklamalar, yakın ilişkilerle ilgili araştırmalar dersin içeriğini oluşturmaktadır.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Malkoç, A. ve Örnek, D. B. (2022).Yakın İlişkileri Anlamak: Romantik İlişkilerin Doğası. Nobel Yayımcılık: Ankara
Notlar
Hendrick, S. S. (2019). Yakın İlişkiler Psikolojisi. Nobel Yayıncılık: Ankara
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Yakın ilişkilerle ilgili temel yaklaşımlar ve anahtar terimleri bilir. |
ÖÇ02 | Yakın ilişkilerin gelişim süreçleri ile ilgili bilgi sahibidir. |
ÖÇ03 | Yakın ilişiklerde karşılaşılabilecek problemler ve müdahale yöntemleri ile ilgili bilgi sahibidir. |
ÖÇ04 | İmago ilişki terapisi ile ilgili bilgi sahibidir. |
ÖÇ05 | Duygu odaklı çift terapisi süreçlerini açıklar. |
ÖÇ06 | Gotmann çift terapisi ve müdahale yöntemlerini tanır. |
ÖÇ07 | Sistemik çift terapisi ile ilgili kavramları bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 5 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 3 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 3 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 2 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 3 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 2 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 5 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 2 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Yakın ilişkilerin başlangıcı | İlgili kaynakları inceleme | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
2 | Yakın ilişkilerin gelişimi | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Yakın ilişkilerin sonlandırılması | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Eş seçimi ve evlilik | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | İletişim örüntüleri ve duygu düzenleme | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
6 | Yakın İlişkiler: Aşk | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
7 | Yakın İlişkiler: Cinsellik | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev |
9 | Yakın ilişkilerde sorunlar 1 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
10 | Yakın ilişkilerde sorunlar 2 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
11 | Yakın ilişkilerde sorunlar 3 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
12 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler 1 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
13 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler 2 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
14 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler 3 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
15 | Yakın ilişkilerde terapötik müdahaleler 4 | İlgili kaynakları inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 4 | 56 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 10 | 4 | 40 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 99 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,96 | ||
AKTS | 4 AKTS |