Genel Bilgi
Kod | PDRZ210 |
Ad | Test Dışı Teknikler |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 1-2 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Doç. Dr. MEHMET BİLGİN |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersteki öğrenme etkinlikleriyle öğrenciler; birey ve bireysel farklılık kavramlarını bilirler. Bireyi tanıma tekniklerini sınıflayarak, test dışı tekniklerden; gözlem, görüşme, anket, sosyometri, kimdir bu, otobiyografi, vaka incelemesi ve vaka kaydı, problem tarama envanterinin nasıl uygulandığını öğrenirler. Bu teknikleri uygular ve yorumlarlar. Sosyodrama ve psikodrama teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
Dersin İçeriği
Bu dersteki öğrenme etkinlikleriyle öğrenciler; birey ve bireysel farklılık kavramlarını bilirler. Bireyi tanıma tekniklerini sınıflayarak, test dışı tekniklerden; gözlem, görüşme, anket, sosyometri, kimdir bu, otobiyografi, vaka incelemesi ve vaka kaydı, problem tarama envanterinin nasıl uygulandığını öğrenirler. Bu teknikleri uygular ve yorumlarlar. Sosyodrama ve psikodrama teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Özgüven, İ. E. (2004). Test Dışı Teknikler. PDREM Yayınları.
Notlar
Özgüven, İ. E. (2004). Test Dışı Teknikler. PDREM Yayınları.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Birey ve bireyselliği tanımlar. |
ÖÇ02 | Bireyi tanıma tekniklerini sınıflar. |
ÖÇ03 | Self-report tekniklerini sıralar ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ04 | Gözlemsel teknikleri söyler ve özelliklerini açıklar. |
ÖÇ05 | Anket tekniğinin özelliklerini açıklar, anket uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ06 | Gözlem tekniğinin özelliklerini açıklar, gözlem yapar ve değerlendirir. |
ÖÇ07 | Sosyometri tekniğinin özelliklerini açıklar ve uygular. |
ÖÇ08 | Kimdir bu tekniğinin özelliklerini açıklar, tekniği uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ09 | Otobiyografi tekniğinin özelliklerini açıklar, tekniği uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ10 | Vaka incelemesi tekniğinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ11 | Vak'a kaydı tekniğinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ12 | Problem Tarama Envanteri'ni uygular ve değerlendirir. |
ÖÇ13 | Görüşme tekniğinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ14 | Sosyodrama tekniğinin özelliklerini açıklar. |
ÖÇ15 | Psikodrama tekniğinin özelliklerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 2 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 1 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Bireyi Tanıma teknikleri nedir ve sınıflandırılması | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
2 | Birey ve bireysellik | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
3 | Bireyi diğerlerinden ayıran özellikler | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
4 | Bireyin ölçülebilen özellikleri ve neden ölçüldüğü | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma |
5 | Problem tarama envanteri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
6 | Anket | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
7 | Anket oluşturma | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Sosyometri | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
10 | Sosyometri oluşturma | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
11 | Kim bu | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
12 | Gözlem | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
13 | Otobiyografi | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
14 | Vaka kaydı ve incelemesi | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
15 | Görüşme | Araştırma, okuma, kaynak tarama. | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Örnek Olay |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlanma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 4 | 56 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 6 | 6 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,16 | ||
AKTS | 4 AKTS |