PDRZ210 Test Dışı Teknikler

4 AKTS - 1-2 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRZ210
Ad Test Dışı Teknikler
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 1-2 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Doç. Dr. MEHMET BİLGİN
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır.


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersteki öğrenme etkinlikleriyle öğrenciler; birey ve bireysel farklılık kavramlarını bilirler. Bireyi tanıma tekniklerini sınıflayarak, test dışı tekniklerden; gözlem, görüşme, anket, sosyometri, kimdir bu, otobiyografi, vaka incelemesi ve vaka kaydı, problem tarama envanterinin nasıl uygulandığını öğrenirler. Bu teknikleri uygular ve yorumlarlar. Sosyodrama ve psikodrama teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar.

Dersin İçeriği

Bu dersteki öğrenme etkinlikleriyle öğrenciler; birey ve bireysel farklılık kavramlarını bilirler. Bireyi tanıma tekniklerini sınıflayarak, test dışı tekniklerden; gözlem, görüşme, anket, sosyometri, kimdir bu, otobiyografi, vaka incelemesi ve vaka kaydı, problem tarama envanterinin nasıl uygulandığını öğrenirler. Bu teknikleri uygular ve yorumlarlar. Sosyodrama ve psikodrama teknikleri hakkında bilgi sahibi olurlar.

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Özgüven, İ. E. (2004). Test Dışı Teknikler. PDREM Yayınları.

Notlar

Özgüven, İ. E. (2004). Test Dışı Teknikler. PDREM Yayınları.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Birey ve bireyselliği tanımlar.
ÖÇ02 Bireyi tanıma tekniklerini sınıflar.
ÖÇ03 Self-report tekniklerini sıralar ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ04 Gözlemsel teknikleri söyler ve özelliklerini açıklar.
ÖÇ05 Anket tekniğinin özelliklerini açıklar, anket uygular ve değerlendirir.
ÖÇ06 Gözlem tekniğinin özelliklerini açıklar, gözlem yapar ve değerlendirir.
ÖÇ07 Sosyometri tekniğinin özelliklerini açıklar ve uygular.
ÖÇ08 Kimdir bu tekniğinin özelliklerini açıklar, tekniği uygular ve değerlendirir.
ÖÇ09 Otobiyografi tekniğinin özelliklerini açıklar, tekniği uygular ve değerlendirir.
ÖÇ10 Vaka incelemesi tekniğinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ11 Vak'a kaydı tekniğinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ12 Problem Tarama Envanteri'ni uygular ve değerlendirir.
ÖÇ13 Görüşme tekniğinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ14 Sosyodrama tekniğinin özelliklerini açıklar.
ÖÇ15 Psikodrama tekniğinin özelliklerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 2
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar.
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir.
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar.
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar.
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder.
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 1
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir.
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır.
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur.
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır.
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir.
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır.
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 3


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Bireyi Tanıma teknikleri nedir ve sınıflandırılması Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap
2 Birey ve bireysellik Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
3 Bireyi diğerlerinden ayıran özellikler Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
4 Bireyin ölçülebilen özellikleri ve neden ölçüldüğü Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Tartışma
5 Problem tarama envanteri Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
6 Anket Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
7 Anket oluşturma Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
8 Ara Sınav Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
9 Sosyometri Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
10 Sosyometri oluşturma Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
11 Kim bu Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
12 Gözlem Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
13 Otobiyografi Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
14 Vaka kaydı ve incelemesi Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
15 Görüşme Araştırma, okuma, kaynak tarama. Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Örnek Olay
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Sınava hazırlanma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 4 56
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 0 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 6 6
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 14 14
Toplam İş Yükü (Saat) 104
Toplam İş Yükü / 25 (s) 4,16
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.12.2024 11:24