Genel Bilgi
Kod | PDRS204 |
Ad | Çocuk İstismarı ve İhmali |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL SANBERK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bu dersin amacı öğrenme etkinlikleriyle öğrencilerin çocuk istismar ve ihmali, türleri, nedenleri, belirtileri ve önleyici-tedavi edici yaklaşımları, psikolojik danışman sorumlulukları, eğitsel uygulamaları ve yasal sorumluluklar konularında öğrencilerde bir anlayış kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Çocuk istismar ve ihmalinin tanımı ve türleri, nedenleri, belirtileri ve önleyici-tedavi edici yaklaşımları. Psikolojik danışman sorumlulukları, eğitsel uygulamaları ve yasal sorumluluklar
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Konanç E., Gürkaynak, İ. ve Egemen, A. (1999). Çocuk İstismarı ve İhmali. Çocuk İstismarını ve İhmalini Önleme Derneği. Ankara
Notlar
Sanberk, İ., Emen, M., & Kabakçı, D. (2017). An investigation of socially advantaged and disadvantaged Turkish mothers’ views about training on preventing children from sexual abuse. Journal of Child Sexual Abuse, 26(3), 288-307.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Çocuk istismarının tanımını yapar. |
ÖÇ02 | Çocuk ve ergen istismar türlerini (fiziksel istismar, cinsel istismar, duygusal istismar, ekonomik istismar, ensest vs.) açıklar. |
ÖÇ03 | Çocuk ihmalinin tanımını yapar. |
ÖÇ04 | Çocuk ihmal türlerini (fiziksel ihmal, duygusal istismar, eğitsel ihmal vs.) açıklar. |
ÖÇ05 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin Türkiye'de ve dünyadaki durumunu karşılaştırarak açıklar. |
ÖÇ06 | Çocuk istismarı ile ilgili Türkiye'deki yasal düzenlemeleri ve psikolojik danışmanların sorumluluklarını açıklar. |
ÖÇ07 | Çocuk ve ergen istismarı ile ilgili okul ve aile temelli önleyici çalışmaları açıklar. |
ÖÇ08 | İstismar ve ihmale uğrayan çocuk ve ergenlere müdahale yöntemlerini açıklar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 2 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | 4 |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | 2 |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 2 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 4 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | 3 |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 5 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Çocuk ve ergen istismarının tanımı ve türleri-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Çocuk ve ergen istismarının tanımı ve türleri-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri-3 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin belirtileri-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Tartışma, Soru-Cevap |
7 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin belirtileri-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
8 | Ara Sınav | Okuma, araştırma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
9 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalinde okul temelli önleyici müdahaleler-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalinde aile temelli önleyici müdahaleler-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Çocuk ve ergen istismar ve ihmalinde krize müdahale | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
12 | İstismar ve ihmal konusunda çocuk ve ergenlerle görüşme | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
13 | İstismar ve ihmale uğramış çocuklar için yasal düzenlemeler ve psikolojik danışmanların yasal sorumlulukları-1 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
14 | İstismar ve ihmale uğramış çocuklar için yasal düzenlemeler ve psikolojik danışmanların yasal sorumlulukları-2 | Okuma, araştırma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Dersin değerlendirilmesi | Konuları okuma | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav, Proje / Tasarım |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Konuları okuma | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 1 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 24 | 24 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |