PDRS204 Çocuk İstismarı ve İhmali

4 AKTS - 2-0 Süre (T+U)- 4. Yarıyıl- 2 Yerel Kredi

Genel Bilgi

Kod PDRS204
Ad Çocuk İstismarı ve İhmali
Dönem 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı
Yarıyıl 4. Yarıyıl
Süre (T+U) 2-0 (T-U) (17 Hafta)
AKTS 4 AKTS
Yerel Kredi 2 Yerel Kredi
Eğitim Dil Türkçe
Seviye Lisans Dersi
Tür Normal
Öğretim Şekli Yüz Yüze Öğretim
Bilgi Paketi Koordinatörü Prof. Dr. İSMAİL SANBERK
Dersin Öğretim Elemanı
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. Bir önceki dönem grupları ve öğretim elemanları gösterilmektedir.
İrem ŞAHİN YOLUK (A Grubu) (Sor. Öğr. Ele.)


Dersin Amacı / Hedefi

Bu dersin amacı öğrenme etkinlikleriyle öğrencilerin çocuk istismar ve ihmali, türleri, nedenleri, belirtileri ve önleyici-tedavi edici yaklaşımları, psikolojik danışman sorumlulukları, eğitsel uygulamaları ve yasal sorumluluklar konularında öğrencilerde bir anlayış kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Çocuk istismar ve ihmalinin tanımı ve türleri, nedenleri, belirtileri ve önleyici-tedavi edici yaklaşımları. Psikolojik danışman sorumlulukları, eğitsel uygulamaları ve yasal sorumluluklar

Dersin Ön Koşulu

Yok.

Kaynaklar

Konanç E., Gürkaynak, İ. ve Egemen, A. (1999). Çocuk İstismarı ve İhmali. Çocuk İstismarını ve İhmalini Önleme Derneği. Ankara

Notlar

Sanberk, İ., Emen, M., & Kabakçı, D. (2017). An investigation of socially advantaged and disadvantaged Turkish mothers’ views about training on preventing children from sexual abuse. Journal of Child Sexual Abuse, 26(3), 288-307.


Dersin Öğrenme Çıktıları

Sıra Dersin Öğrenme Çıktıları
ÖÇ01 Çocuk istismarının tanımını yapar.
ÖÇ02 Çocuk ve ergen istismar türlerini (fiziksel istismar, cinsel istismar, duygusal istismar, ekonomik istismar, ensest vs.) açıklar.
ÖÇ03 Çocuk ihmalinin tanımını yapar.
ÖÇ04 Çocuk ihmal türlerini (fiziksel ihmal, duygusal istismar, eğitsel ihmal vs.) açıklar.
ÖÇ05 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin Türkiye'de ve dünyadaki durumunu karşılaştırarak açıklar.
ÖÇ06 Çocuk istismarı ile ilgili Türkiye'deki yasal düzenlemeleri ve psikolojik danışmanların sorumluluklarını açıklar.
ÖÇ07 Çocuk ve ergen istismarı ile ilgili okul ve aile temelli önleyici çalışmaları açıklar.
ÖÇ08 İstismar ve ihmale uğrayan çocuk ve ergenlere müdahale yöntemlerini açıklar.


Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi

Sıra Tür Program Öğrenme Çıktıları Duzey
PÖÇ01 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar.
PÖÇ02 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. 4
PÖÇ03 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. 2
PÖÇ04 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar.
PÖÇ05 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar.
PÖÇ06 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar.
PÖÇ07 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. 2
PÖÇ08 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. 2
PÖÇ09 Bilgi - Kuramsal, Olgusal Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. 3
PÖÇ10 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. 4
PÖÇ11 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. 2
PÖÇ12 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. 2
PÖÇ13 Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. 2
PÖÇ14 Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır.
PÖÇ15 Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. 2
PÖÇ16 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. 4
PÖÇ17 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. 3
PÖÇ18 Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. 2
PÖÇ19 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. 3
PÖÇ20 Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik Mesleki etik ilkelere uygun davranır. 5


Haftalık Akış

Hafta Konu Ön Hazırlık Yöntemler
1 Çocuk ve ergen istismarının tanımı ve türleri-1 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
2 Çocuk ve ergen istismarının tanımı ve türleri-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
3 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri-1 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
4 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
5 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin nedenleri-3 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
6 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin belirtileri-1 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Tartışma, Soru-Cevap
7 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalin belirtileri-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
8 Ara Sınav Okuma, araştırma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
9 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalinde okul temelli önleyici müdahaleler-1 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
10 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalinde aile temelli önleyici müdahaleler-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
11 Çocuk ve ergen istismar ve ihmalinde krize müdahale Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
12 İstismar ve ihmal konusunda çocuk ve ergenlerle görüşme Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
13 İstismar ve ihmale uğramış çocuklar için yasal düzenlemeler ve psikolojik danışmanların yasal sorumlulukları-1 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
14 İstismar ve ihmale uğramış çocuklar için yasal düzenlemeler ve psikolojik danışmanların yasal sorumlulukları-2 Okuma, araştırma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Örnek Olay
15 Dersin değerlendirilmesi Konuları okuma Öğretim Yöntemleri:
Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması, Beyin Fırtınası
16 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav, Proje / Tasarım
17 Yarıyıl Sonu Sınavları Konuları okuma Ölçme Yöntemleri:
Yazılı Sınav


Öğrenci İş Yükü - AKTS

Çalışmalar Sayısı Süresi (Saat) İş Yükü (Saat)
Ders ile İlgili Çalışmalar
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) 14 2 28
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) 14 2 28
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar
Ödev, Proje, Diğer 1 0 0
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) 1 8 8
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı 1 24 24
Toplam İş Yükü (Saat) 88
Toplam İş Yükü / 25 (s) 3,52
AKTS 4 AKTS

Güncelleme Zamanı: 16.12.2024 04:47