Genel Bilgi
Kod | PDRS212 |
Ad | Aile İçi İlişkiler ve İletişim |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 4. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 2-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 2 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Prof. Dr. İSMAİL SANBERK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Güncel dönem ders programı henüz yapılmamıştır. |
Dersin Amacı / Hedefi
Bireysel ve toplumsal yaşam döngüsü içerisinde aile kurumu ve aile içi ilişkiler hakkında bilgi kazandırmak
Dersin İçeriği
Bu ders ailenin tanımı ve işlevi, ailenin tarihsel süreç içerisinde geçirdiği değişim, aile kuramları, kişilerarası iletişim, aile yaşam kalitesi, aile içi ilişkiler, ebeveyne yabancılaşma sendromu, boşanma ve çocuk, kardeş kıskançlığı gibi konuları içermektedir.
Dersin Ön Koşulu
Yok.
Kaynaklar
Güler Yıldız, T. (2020) Anne Baba Eğitimi, Editör, Pegem Akademi Yayıncılık. Hortacsu, N. (2003). İnsan İlişkileri. İmge Kitabevi Hortaçsu, N. (2003). Çocuklukta İlişkiler Ana Baba Kardeş ve Arkadaşlar. İmge Kitabevi Kağıtçıbaşı, Ç. (2007). Kültürel Psikoloji Kültür Bağlamında İnsan ve Aile, Evrim Yayınları. Nazlı, S. (2018). Aile Danışmanlığı. Anı Yayıncılık. Yıldırım Doğru S. (2014). Çouk Hakları ve Koruma Aile Refahı ve Koruma Eğiten Kitap.
Notlar
Güler Yıldız, T. (2020) Anne Baba Eğitimi, Editör, Pegem Akademi Yayıncılık. Hortacsu, N. (2003). İnsan İlişkileri. İmge Kitabevi Hortaçsu, N. (2003). Çocuklukta İlişkiler Ana Baba Kardeş ve Arkadaşlar. İmge Kitabevi Kağıtçıbaşı, Ç. (2007). Kültürel Psikoloji Kültür Bağlamında İnsan ve Aile, Evrim Yayınları. Nazlı, S. (2018). Aile Danışmanlığı. Anı Yayıncılık. Yıldırım Doğru S. (2014). Çouk Hakları ve Koruma Aile Refahı ve Koruma Eğiten Kitap.
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Aile içi ilişkilerin çocukların gelişimi üzerindeki etkisini bilir. |
ÖÇ02 | Aile işlevselliğini etkileyen unsurları bilir. |
ÖÇ03 | Aile gelişim modelini bilir. |
ÖÇ04 | İşlevsel ve işlevsel olmayan aile içi dinamikleri ayırt eder. |
ÖÇ05 | Aile içi ilişkilerin ne şekilde değiştirilebileceğine dair müdahale tekniklerini bilir. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik Danışma ve Rehberlik alanının temel kavram ve ilkelerini açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bireyin gelişim özelliklerini ve bu gelişimi etkileyen faktörleri söyler. | 4 |
PÖÇ03 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Kişilik kuramları, psikolojik danışma kuramları ve öğrenme kuramlarını açıklar. | 2 |
PÖÇ04 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Mesleki gelişim ve meslek seçim sürecini açıklar. | |
PÖÇ05 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini açıklar. | |
PÖÇ06 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Sınıf ve davranış yönetimi yaklaşımlarını açıklar. | |
PÖÇ07 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Eğitim ortamında ve günlük yaşamında karşılaştığı sorunlara felsefe, sosyoloji ve psikoloji penceresinden bakar ve bu sorunları değerlendirir. | 2 |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Psikolojik danışma ve rehberlik sürecinin nasıl başlatılıp, sürdürüleceğini açıklar. | 3 |
PÖÇ09 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Farklı gelişim ve özelliklere uygun PDR uygulamalarının neler olduğunu açıklar. | 3 |
PÖÇ10 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Normal ve normal dışı özellik gösteren bireyleri ayırt eder. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Farklı eğitim kademesindeki öğrencilere yönelik PDR uygulamaları yapar. | |
PÖÇ12 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışma ve rehberlik programı geliştirir ve bu programı değerlendirir. | 2 |
PÖÇ13 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Psikolojik danışmada yardım becerilerini etkili bir şekilde kullanır. | 2 |
PÖÇ14 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Görevi ve yaşamıyla ilgili kararlarının sorumluluğunu alır. | 1 |
PÖÇ15 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | İç görü geliştirir, öğrenme ve gelişmeye açık olur. | 3 |
PÖÇ16 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | İnsanlara karşı empatik ve ilgili davranır. | 3 |
PÖÇ17 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Kişiler arası ilişkilerde etkili iletişim becerilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ18 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Mesleki gelişimlerinin yanı sıra ilgi ve yetenekleri doğrultusunda bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal alanlarda eğitim gereksinimlerini belirleyerek kendini sürekli geliştirir. | 2 |
PÖÇ19 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çalıştığı ortamda ve meslektaşlarıyla işbirliği ve dayanışma içinde davranır. | |
PÖÇ20 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 2 |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Ailenin Tanımı ve İşlevi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası |
2 | Ailenin Tarihsel Süreç İçerisinde Geçirdiği Değişim | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Soru-Cevap, Tartışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
3 | Aile Yaşam Döngüsü | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
4 | Aile Kuramları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
5 | Kişilerarası İletişim | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
6 | Aile Yaşam Kalitesi | Ders notların okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | Aile İçi Etkileşim | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
9 | Anne-Çocuk Etkileşimi (İkili İlişkiler) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Soru-Cevap |
10 | Baba-Çocuk Etkileşimi (İkili İlişkiler) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
11 | Anne-Baba-Çocuk Etkileşimi (Üçlü İlişkiler) | Ders Notlarının Okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
12 | Ebeveyn ve Çocuk Alt Sistemleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
13 | Ebeveyne Yabancılaşma Sendromu | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
14 | Özel Konular (Boşanma ve Çocuk, Kardeş Kıskançlığı) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Özel Konular (Psikiyatrik Tanılı Ebeveyn ve Çocuk) | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 2 | 28 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 2 | 28 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 9 | 9 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 23 | 23 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 88 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,52 | ||
AKTS | 4 AKTS |