Genel Bilgi
Kod | CGP144 |
Ad | Özel Eğitim Uygulamaları |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 2. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 0-3 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 3 AKTS |
Yerel Kredi | 1 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Etiket | S Seçmeli |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör. Edanur ÖZCANLI |
Dersin Öğretim Elemanı |
Öğr. Gör. Edanur ÖZCANLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Bu derste özel eğitim alanında edindiği bilgileri, bireysel ve grup eğitim planlarının hazırlanmasını, uygulanmasını, sınıf yönetimi ve değerlendirme gibi bilgi ve becerileri çeşitli eğitim ortamlarında uygulama becerisi kazandırılması amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Özel eğitim hizmetlerinin sağlandığı kurumlarda okul deneyimi kazanma; eğitim-öğretim hizmetlerine katılma; özel eğitim hazırlık çalışmalarını planlama; eğitim ortamlarında sınıf öğretmeni, rehber öğretmen ve diğerleriyle iş birliği yapma; eğitim ortamlarında sınıf yönetme; öğretimsel uyarlamalar yapma; öğretimi yürütme; yürütülen uygulamaların sınıf içi sunumlarını gerçekleştirme; karşılaşılan sorunlara ilişkin öneriler geliştirme ve uygulama.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Koçbeker Eid, B. N., Çıkılı, Y., Deniz, S. (2020). Özel Eğitim ve Kaynaştırma. Eğiten kitap : Ankara Metin, E. N. ve Yükselen A.Y. (2018). Özel Gereksinimli Çocuklar ve Kaynaştırma. Hedef Yayıncılık.
Notlar
Ders notları Öğr. Gör. Edanur ÖZCANLI
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Özel eğitim gereksinimi olan çocukların tüm gelişim alanlarında gelişim düzeylerini açıklar. |
ÖÇ02 | Özel gereksinimli çocuklara yönelik öğretim materyalleri tasarlar ve geliştirir. |
ÖÇ03 | Bireyselleştirilmiş eğitim planı yazar. |
ÖÇ04 | Farklı özel gereksinimleri olan çocuklara uygun eğitim planları oluşturur. |
ÖÇ05 | Özel gereksinimli çocukların gelişim değerlendirmesini yapar. |
ÖÇ06 | Özel gereksinimli çocukların sosyal, duygusal ve akademik gelişimini destekleyen etkinlikler tasarlar. |
ÖÇ07 | Özel eğitimde aile iş birliğinin önemini açıklar ve ailelerle etkili iletişim kurar. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar. | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | 3 |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | 4 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | 5 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile iş birliği yapar. | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgileri açıklar. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini sınıf yönetimine ve uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisini açıklar. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | 3 |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | 5 |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun hareket eder. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Öğrenme ortamını ve kurum içi role ve sorumluluklar, kurumsal işleyiş | Gözlem | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
2 | Özel eğitim ortamlarını ve özel gereksinimli çocukları gözlemleme | Gözlem | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Soru-Cevap |
3 | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel değerlendirmelerini yapma. | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
4 | Özel gereksinimli çocukların gelişimsel değerlendirme sonuçlarını yorumlayarak gereksinimleri belirleme | Rapor Yazma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
5 | Özel gereksinimli çocuklara destek/eğitim programı hazırlama | Program hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme, Beyin Fırtınası |
6 | Bireyselleştirilmiş eğitim planı hazırlanması ve genel eğitim müfredatları | Kaynak tarama | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Alıştırma ve Uygulama |
7 | Destek/Eğitim programını uygulama. | Takım/Grup Çalışması, Problem Çözme, Beyin Fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Beyin Fırtınası, Anlatım |
8 | Ara Sınavlar | Rapor sunma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
9 | Destek/Eğitim programını değerlendirme. | Gözlem, okuma, beyin fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma |
10 | Destek/ eğitim programını değişen ihtiyaçlara bağlı olarak yeniden düzenleme | Problem Çözme, Beyin Fırtınası | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Farklı yöntemler yoluyla öğrenmenin değerlendirilmesi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Beyin Fırtınası, Problem Çözme |
12 | Farklılaştırılmış eğitim yöntemleri | Kaynak okuma, inceleme | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
13 | Davranışın değerlendirilmesi | Gözlem, Örnek olay inceleme | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma, Problem Çözme |
14 | Davranışın desteklenmesi | Vaka inceleme, program hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Alıştırma ve Uygulama, Bireysel Çalışma |
15 | Ailelerle çalışma | Kaynak tarama, okuma | Öğretim Yöntemleri: Bireysel Çalışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Rapor yazma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Rapor sunma | Ölçme Yöntemleri: Performans Değerlendirmesi |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 15 | 2 | 30 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 15 | 3 | 45 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 1 | 1 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 77 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 3,08 | ||
AKTS | 3 AKTS |