Genel Bilgi
Kod | CGP135 |
Ad | Çocuk Beslenmesi ve Sağlığı |
Dönem | 2024-2025 Eğitim-Öğretim Yılı |
Yarıyıl | 1. Yarıyıl |
Süre (T+U) | 3-0 (T-U) (17 Hafta) |
AKTS | 4 AKTS |
Yerel Kredi | 3 Yerel Kredi |
Eğitim Dil | Türkçe |
Seviye | Ön Lisans Dersi |
Tür | Normal |
Öğretim Şekli | Yüz Yüze Öğretim |
Bilgi Paketi Koordinatörü | Öğr. Gör.Dr. BURCU SULTAN ABBAK |
Dersin Öğretim Elemanı |
Edanur ÖZCANLI
(A Grubu)
(Sor. Öğr. Ele.)
|
Dersin Amacı / Hedefi
Dersin amacı anne çocuk beslenmesi hakkında bilgi sahibi olunması, uygun menü örneklerinin hazırlanması, anne çocuk sağlığı ve hastalıkları hakkında gerekli önemlerin alınması ve rehberlik edilmesidir.
Dersin İçeriği
Beslenmenin tanımı, önemi, besin öğeleri, besin grupları, çocuklarda beslenme alışkanlıkları, farklı zaman dilimlerinde beslenme, besinlerin hazırlanması, özel durumları olan çocukların beslenmesi, gelişim dönemlerine göre beslenme. Sağlıklı çocuğu tanımak, çocuğun sağlığını koruyucu sınıf içi önlemleri almak, çocuğun sağlığı konusunda ilgili personelle işbirliği yapmak, hasta çocuğun özelliklerini bilmek, çocuklarda sık görülen şikâyetler ve ilgili personelle işbirliği, 0- 12 yaş çocuklarında görülen hastalıklar, aşılar ve serumlar.
Dersin Ön Koşulu
Yok
Kaynaklar
Boztepe, H. (2015). Anne ve Çocuk Sağlığı. Ankara: Hedef CS
Notlar
Burcu Sultan ABBAK Ders Notu
Dersin Öğrenme Çıktıları
Sıra | Dersin Öğrenme Çıktıları |
---|---|
ÖÇ01 | Beslenme ile ilgili bazı kavramları inceler. |
ÖÇ02 | Yeterli ve dengeli beslenme kurallarını öğrenir. |
ÖÇ03 | Okul öncesi dönem çocuklarına özgü beslenme programı hazırlar. |
ÖÇ04 | Okul öncesi dönem çocuklarının fizyolojik özelliklerini inceler. |
ÖÇ05 | Çocuk hastalıklarının özelliklerini bilir. |
ÖÇ06 | Anne çocuk beslenmesi ve sağlığı için gerekli müdahaleleri uygular. |
Program Öğrenme Çıktıları ile İlişkisi
Sıra | Tür | Program Öğrenme Çıktıları | Duzey |
---|---|---|---|
PÖÇ01 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Çocuk gelişimi alanındaki temel güncellenmiş kuramsal bilgileri, uygulama için gerekli bilgileri, gerekli eğitim ve öğretim araçlarını ve kaynakları açıklar | 3 |
PÖÇ02 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alanı ile ilgili çalışma süreçlerindeki araç-gereç, materyal, malzeme ile iletişim teknolojilerini kullanır. | |
PÖÇ03 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların Türkçeyi doğru kullanmalarını destekler | |
PÖÇ04 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Çocukların gelişim özelliklerini ve bireysel farklılıklarını dikkate alarak uygun öğretim strateji, yöntem, etkinlik ve tekniklerini uygular. | 3 |
PÖÇ05 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Alandaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil kullanır. | |
PÖÇ06 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Okul öncesi eğitim kurumlarındaki ve özel eğitim kurumlarındaki çocukların gelişim alanlarını (fiziksel, bilişsel, dil, sosyal-duygusal, duyusal gelişim alanları) destekleyici eğitsel materyal hazırlar ve eğitim ortamlarını düzenler. | 2 |
PÖÇ07 | Yetkinlikler - Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | Bireysel ve grup çalışmalarına katılır ve grup ile hareket eder | |
PÖÇ08 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Matematik ve sosyal bilimler (Tarih, Türkçe) alanıyla ilgili temel kuramsal bilgilere sahip olur. | |
PÖÇ09 | Yetkinlikler - Alana Özgü Yetkinlik | Mesleği ile ilgili programların felsefesini, genel özelliklerini ve programın her bir öğesinin gerekliliklerini sınıf yönetimine ve uygulamalarına yansıtır. | |
PÖÇ10 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | İş güvenliği, işçi sağlığı, iş kazaları ile çevre koruma ve iklim bilgisine sahip olur. | |
PÖÇ11 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Kendini birey olarak tanır; yaratıcılığını ve güçlü yönlerini kullanır ve zayıf yönlerini geliştirir. | |
PÖÇ12 | Yetkinlikler - İletişim ve Sosyal Yetkinlik | Çocuk ve anne-baba başta olmak üzere diğer paydaşlarla etkili iletişim kurar. | |
PÖÇ13 | Yetkinlikler - Öğrenme Yetkinliği | Özel gereksinimli çocukların özelliklerini bilir bu çocuklar için eğitim sürecini planlar ve uygular. | |
PÖÇ14 | Bilgi - Kuramsal, Olgusal | Araştırma yöntemlerini, keşfetme ve alternatif çözüm yolları üretme becerisini geliştirir. | |
PÖÇ15 | Beceriler - Bilişsel, Uygulamalı | Dış görünüm, tutum ve davranışları ile topluma örnek olarak, demokrasi, insan hakları, toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlere, ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır. |
Haftalık Akış
Hafta | Konu | Ön Hazırlık | Yöntemler |
---|---|---|---|
1 | Türkiye'de ve Dünyada Çocuk Beslenmesi ve Önemi | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma |
2 | Beslenme ile ilgili Bazı Kavramlar ve Yeterli-Dengeli Beslenme | Ders Notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
3 | Beslenme ve Besin Ögeleri(Karbonhidratlar, Proteinler, Yağlar, vitaminler, mineraller) | Ders Notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Alıştırma ve Uygulama |
4 | Besinlerin Hazırlanmasında Sağlık ve Temizlik Kuralları Gıdaların Bozulmasına Neden Olan Etmenler(Mikrorganizmalar:Bakteriler, Mayalar, Küfler, Virüsler, Parazitler) | Ders Notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Benzetim, Örnek Olay |
5 | Menü Planlama: Amaçları ve Önemi Okul Öncesi Dönem Çocuklarında Menü Planlama Nasıl Olmalıdır? Örnek Menüler | Etkinlik hazırlama | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Grup Çalışması, Alıştırma ve Uygulama |
6 | Gebelik Fizyolojisi, Sorunları, Gereksinimleri ve Beslenme İlkeleri | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
7 | 0-6 Yaş Grubu Çocukların Özelikleri, Gereksinimleri ve beslenmesi | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap |
8 | Ara Sınavlar | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Ödev, Yazılı Sınav |
9 | Ülkemizde ve dünyada anne-çocuk sağlığının durumu | Makale örnekleri inceleme | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
10 | Gebelikte geçirilebilecek hastalık ve kazaların çocuk gelişimine etkileri | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Tartışma, Grup Çalışması |
11 | 0-6 yaş çocuklarının fiziksel gelişimi (diş, boy, kilo) ve takibi | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma |
12 | 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yolları 1 | Ders kaynaklarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Grup Çalışması |
13 | 0-6 yaş çocuklarında görülen çocuk hastalıkları (ishal ve solunum yolu enfeksiyonları, bağışıklama ve döküntülü hastalıklar, paraziter enfeksiyonlar vb.) ve korunma yolları 2 | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma |
14 | Aşılar ve aile planlaması | Ders notlarının incelenmesi | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
15 | Kadının yaşam dönemlerine göre sağlık sorunları | Ders notlarının okunması | Öğretim Yöntemleri: Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma |
16 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
17 | Yarıyıl Sonu Sınavları | Sınava hazırlık | Ölçme Yöntemleri: Yazılı Sınav |
Öğrenci İş Yükü - AKTS
Çalışmalar | Sayısı | Süresi (Saat) | İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders ile İlgili Çalışmalar | |||
Ders (Sınav haftaları dahil değildir) | 14 | 3 | 42 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Değerlendirmeler ile İlgili Çalışmalar | |||
Ödev, Proje, Diğer | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınavlar (Yazılı, Sözlü, vs.) | 1 | 8 | 8 |
Yarıyıl/Yıl Sonu/Final Sınavı | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü (Saat) | 100 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (s) | 4,00 | ||
AKTS | 4 AKTS |